Βάσει της τελικής συμφωνίας που επετεύχθη μεταξύ Ευρωβουλής και Συμβουλίου, οι Ευρωπαίοι πολίτες που κλείνουν πακέτα διακοπών μέσω του διαδικτύου θα απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα με εκείνους που επιλέγουν τα «παραδοσιακά» ταξιδιωτικά πρακτορεία.
Η νέα νομοθεσία προστατεύει τους καταναλωτές από την ακύρωση του πακέτου διακοπών μέχρι την πτώχευση του ταξιδιωτικού.
«Στις μακρές και δύσκολες συνομιλίες, καταφέραμε να ενισχύσουμε
τα δικαιώματα των ταξιδιωτών σημαντικά και ειδικά, για πρώτη φορά, αναφορικά με
τις διαδικτυακές κρατήσεις, που αναπτύσσονται ταχέως. Ταυτόχρονα, λάβαμε επίσης
υπόψη μας τα συμφέροντα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων», τόνισε η Γερμανίδα
ευρωβουλευτής των Χριστιανοδημοκρατών και εισηγήτρια της νομοθεσίας, Birgit
Collin-Langen.
Η συμφωνία επεκτείνει τον όρο «πακέτο διακοπών» για να
συμπεριλάβει περισσότερους τύπους ταξιδιωτικών ρυθμίσεων που αποτελούνται από
διάφορα στοιχεία, όπως αεροπορικά εισιτήρια, διαμονή σε ξενοδοχείο και
ενοικίαση αυτοκινήτου, έτσι ώστε να προστατευθούν παραθεριστές σε περίπτωση
προβλημάτων.
Τι
αλλάζει προς όφελος των καταναλωτών
Αρχικά, στο «πακέτο διακοπών» θα περιλαμβάνονται πλέον και οι
κρατήσεις που γίνονται μέσω διαδικτύου, το οποίο πρακτικά σημαίνει πως οι
καταναλωτές αυτοί θα έχουν τα ίδια δικαιώματα με όσους επιλέγουν να αγοράσουν
πακέτα διακοπών από τα παραδοσιακά ταξιδιωτικά γραφεία.
Ακόμη οι πρόσθετες υπηρεσίες που αγοράζονται από διαφορετικούς
ταξιδιωτικούς φορείς στο διαδίκτυο, όπου τα ονόματα των ταξιδιωτών,
λεπτομέρειες πληρωμής και ηλεκτρονικές διευθύνσεις μεταφέρονται μεταξύ των
ταξιδιωτικών φορέων εντός 24 ωρών από την αρχική αγορά, θα πρέπει να θεωρούνται
μέρος του αρχικού πακέτου.
Ακύρωση
πακέτου διακοπών
Οι ευρωβουλευτές διασφάλισαν επίσης το δικαίωμα στους
καταναλωτές να ακυρώσουν ένα πακέτο διακοπών εάν η τιμή του αυξηθεί πάνω από 8%
(η αρχική πρόταση της Κομισιόν ήταν 10%).
Επιπλέον, οι διοργανωτές πακέτου διακοπών είναι πλέον
υποχρεωμένοι να περιλάβουν στο συμβόλαιο των διακοπών «ρήτρα πτώχευσης»,
σύμφωνα με την οποία σε περίπτωση που η επιχείρησή τους πτωχεύσει όταν οι
διακοπές είναι εν εξελίξει, οι καταναλωτές θα δικαιούνται πλήρη αποζημίωση και
δωρεάν επιστροφή.
Εάν από την άλλη λόγω «αναπόφευκτων» ή «απρόβλεπτων» γεγονότων
όπως φυσικές καταστροφές ή τρομοκρατικές επιθέσεις η επιστροφή των ταξιδιωτών
καθίσταται αδύνατη, τότε οι διοργανωτές πακέτου διακοπών είναι υποχρεωμένοι να
πληρώσουν τη διαμονή για τρεις νύχτες, αναφέρει η συμφωνία.
Οι ευρωβουλευτές άσκησαν πιέσεις προκειμένου να αυξηθεί ο
αριθμός των διανυκτερεύσεων στις 5, αλλά αρνήθηκαν τα κράτη μέλη.
Ωστόσο η Ευρωβουλή κατάφερε να προσθέσει νέα ρήτρα που προβλέπει
ότι οι 3 διανυκτερεύσεις ισχύουν εκτός εάν νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία δώσει το
δικαίωμα στους καταναλωτές για περισσότερες, δίνοντας εν ολίγοις τη δυνατότητα
μελλοντικής αύξησης των υποχρεωτικών και δωρεάν διανυκτερεύσεων.
Οι
καταναλωτές οφείλουν να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους
Εξίσου σημαντική είναι η υποχρέωση των διοργανωτών πακέτου
διακοπών να ενημερώνουν τους καταναλωτές για τα δικαιώματά τους «προτού προβούν
σε κράτηση πακέτου διακοπών».
Οι πληροφορίες που πρέπει να παρέχονται θα πρέπει να
περιλαμβάνουν πάντα το όνομα τουλάχιστον ενός υπεύθυνου για την εκτέλεση του
πακέτου και ενός αριθμού έκτακτης ανάγκης.
Τέλος, οι καταναλωτές θα μπορούν να ακυρώνουν το πακέτο διακοπών
πριν ξεκινήσει ή να το δώσουν σε άλλο άτομο.