Ευθέως ανάλογη με τη διείσδυση των online αγορών τείνει να γίνει, την περίοδο της πανδημίας, η αύξηση των περιστατικών ψηφιακής απάτης. Καθώς οι καταναλωτές εμπλέκονται όλο και πιο ενεργά στο online περιβάλλον, οι επιτήδειοι καραδοκούν και προσαρμόζουν ανάλογα τις τεχνικές τους, με στόχο τη δόλια απόσπαση χρημάτων.
Σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη από το Ινστιτούτο Ponemon και την PayPal, σχετικά με το πραγματικό κόστος των περιστατικών απάτης , πολλοί οργανισμοί πασχίζουν να προστατεύσουν την επιχείρησή τους από τυχόν διαδικτυακές δόλιες συναλλαγές. Ανάμεσα στα περισσότερα από 600 στελέχη, που συμμετείχαν στην εν λόγω έρευνα, το 65% επεσήμανε την αύξηση του βαθμού πολυπλοκότητας ως την πλέον σημαντική πρόκληση που αντιμετωπίζουν, αναφορικά με τον μετριασμό της ψηφιακής οικονομικής απάτης.
“Σε τοπικό επίπεδο, φαίνεται να ισχύει κάτι ανάλογο, ενώ οι τράπεζες μαζί με άλλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να παρέχουν συνεχή ενημέρωση για την υποστήριξη των πελατών τους ενάντια στη λαίλαπα των πιο “σοφιστικέ” κακόβουλων επιθέσεων”, αναφέρει η μελέτη για την Ελλάδα.
Όπως δείχνει η διεθνής έρευνα, ενώ οι οργανισμοί αναγνωρίζουν τη σημασία του ψηφιακού μετασχηματισμού, για να παραμείνουν στο προσκήνιο με ανταγωνιστική διάθεση, το 81% αναφέρει ότι, λόγω της νέας αυτής συνθήκης, έχουν καταστεί πιο ευάλωτοι απέναντι σε κάθε μορφή ηλεκτρονικής απάτης.
Προστασία πελατών
Η PayPal υπογραμμίζει ότι σήμερα υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους οποίους οι επιχειρήσεις μπορούν να καταπολεμήσουν την αύξηση της απάτης:
“- Επικεντρωθείτε στην πρόληψη της απάτης που σχετίζεται με αντιστροφές χρέωσης. Οι αντιστροφές χρεώσεων αποτελούν ένα από τα αναμενόμενα κόστη της επιχειρηματικής δραστηριότητας, εντούτοις η εμφάνιση προκλήσεων στη διαδικασία αποστολής και εφοδιασμού εν μέσω της πανδημίας, καθώς και οι περιορισμοί στις μετακινήσεις, οδήγησαν σε ακόμη μεγαλύτερο αριθμό αντιστροφών χρεώσεων. Ενώ πολλές από αυτές ήταν απόλυτα νόμιμες, δεν έλειπαν εκείνες, που ήταν αποτέλεσμα ανέντιμης δραστηριότητας και ψευδών αξιώσεων.
Οι λύσεις προστασίας από αντιστροφές χρέωσης μπορούν κάλλιστα να βοηθήσουν μια επιχείρηση να διαχειριστεί αυτόματα τις αμφισβητήσεις συναλλαγών και λοιπές διαφωνίες και αντιπαραθέσεις, ανακτώντας παράλληλα πολύτιμο χρόνο και χρήμα.
- Χρησιμοποιήστε τη μηχανική μάθηση (machine learning). Οι επιχειρήσεις προτείνεται να αξιοποιήσουν τη μηχανική μάθηση για να διευκολύνουν τον εντοπισμό και τον περιορισμό της απάτης σε πραγματικό χρόνο.
- Να είστε ανοιχτοί σε συνεργασίες. Η διαδικασία προστασίας από απάτες δεν πρέπει να γίνεται σε καθεστώς απομόνωσης. Η ιεράρχηση της προστασίας των ηλεκτρονικών συναλλαγών απαιτεί τεχνογνωσία και καλό θα είναι να γίνεται από το εξειδικευμένο προσωπικό της επιχείρησης σε άμεση συνεργασία με τους ειδικούς του συγκεκριμένου κλάδου.
- Να έχετε ανοιχτά τα αυτιά σας. Να προσφέρετε τη δυνατότητα ενός ειδικού forum ή άλλου καναλιού επικοινωνίας, όπου οι πελάτες να αναφέρουν ύποπτη συμπεριφορά ή περιστατικά υπό αμφισβήτηση στην πλατφόρμα σας.
- Να παραμένετε σε εγρήγορση. Το πιο σημαντικό είναι να αντιληφθείτε ότι οι κακοί ηθοποιοί και οι απατεώνες αποτελούν μία σταθερά και πάντοτε θα βρίσκουν τρόπο να εξελίσσουν τις τεχνικές τους για να αποφεύγουν και να ξεγελούν τα όποια συστήματα άμυνας”.
*πρώτη δημοσίευση: www.sepe.gr