του Κωνσταντίνου Ζοπουνίδη*
Ο κόσμος της εργασίας αλλάζει και μαζί του και η θέση του μάνατζερ. Μετά την πανδημία, υπάρχει ξεκάθαρα αύξηση της ζήτησης γύρω από τα θέματα της εξ αποστάσεως εργασίας και της ευημερίας των εργαζομένων.
Δεν εργαζόμαστε πλέον σήμερα όπως δούλευαν οι γονείς μας στο παρελθόν. Και σαφώς υπήρξε μια ρήξη τα τελευταία πέντε χρόνια. Το διαδίκτυο, τα κοινωνικά δίκτυα, οι νέες τεχνολογίες έχουν αλλάξει τον τρόπο που ενεργούμε και αλληλοεπιδρούμε και όχι μόνο. Υπήρξε επίσης η άφιξη στον κόσμο της εργασίας η Generation Z, αυτής της γενιάς που γεννήθηκαν μεταξύ 1995 και 2010, ταυτόχρονα ζάπερ και αδάμαστη, έτη φωτός μακριά από το αυταρχικό μάνατζμεντ.
Στη συνέχεια, οι επιχειρήσεις έριξαν τα εμπόδια, οι υπηρεσίες τους άρχισαν να συνεργάζονται, ενώ έκαναν την είσοδό τους και εξωτερικοί πάροχοι υπηρεσιών – σύμβουλοι, ελεύθεροι επαγγελματίες, υπεργολάβοι, κ.λπ. Οι υπεύθυνοι της ομάδας έπρεπε να μάθουν να προχωρούν μπροστά σε αυτόν τον μικρόκοσμο, εκτός οποιουδήποτε ιεραρχικού πλαισίου, με οριζόντιο τρόπο, σε λειτουργία έργου. Σήμερα οι μάνατζερ βρίσκονται αντιμέτωποι με την αντιστροφή της ισορροπίας δυνάμεων μεταξύ εργαζομένων και εργοδοτών. Πολλοί βρίσκονται παγιδευμένοι ανάμεσα στις ομάδες τους και τον ιεραρχικό ανώτερό τους, ο οποίος εξακολουθεί να λειτουργεί με τον παλιό τρόπο, σε μια καθαρά από πάνω προς τα κάτω λειτουργία. Δεν είναι πραγματικά περίεργο να βλέπεις τα αιτήματα για κατάρτιση να κατακλύζουν.
Τεχνικές
Πέρα από την επιθυμία να διατηρήσουν την απόδοση και την ελκυστικότητα της εταιρείας τους, οι μάνατζερ θέλουν να παραμείνουν ανταγωνιστικοί εντός της επιχείρησής τους αλλά και στην αγορά εργασίας. Οι διαφημίσεις και οι περιγραφές θέσεων εργασίας σήμερα απαιτούν ξεκάθαρα άτομα ικανά να διαχειρίζονται εξ αποστάσεως, να προσαρμόζονται σε ποικίλες καταστάσεις, να διαχειρίζονται μεταβαλλόμενες ομάδες και πολλών γενεών και να αποφασίζουν σε ένα αβέβαιο μέλλον. Ένας ιδανικός μάνατζερ εν έτη 2023: να είναι ανθρώπινος, καλοπροαίρετος, προσεκτικός. Ένα είδος «coach» στην υπηρεσία της εταιρείας του αλλά και των συνεργατών του. Για να παραμείνουν ανταγωνιστικοί στην αγορά εργασίας, οι μάνατζερ θα πρέπει να κατακτήσουν τις δεξιότητες, και εάν όχι, να εκπαιδεύσουν τους εαυτούς τους (βλ. Κ. Ζοπουνίδης, η σύνδεση της εκπαίδευσης με την εργασία, Τα Νέα, 20.05.2023). Επίσης, στο βιβλίο των Ε. Κρασαδάκη, Σ. Τριαντάρη, Κ. Ζοπουνίδη, κοινωνικές/επικοινωνιακές και ψηφιακές δεξιότητες στην εκπαίδευση και στην εργασία τον 21ο αιώνα, οι αναγνώστες μπορούν να βρουν τις σύγχρονες δεξιότητες του μάνατζμεντ, εκδόσεις Κλειδάριθμος, 2023.
*Καθηγητής, Βασιλική Ακαδημία Οικονομικών & Χρηματοοικονομικών, Βασιλική Ευρωπαϊκή Ακαδημία των Διδακτόρω, Επίτιμος Δρ. ΑΠΘ , Πολυτεχνείο Κρήτης & Audencia Business School, France, CIHEAM – International Center for Advanced Mediterranean Agronomic Studies, France, Greece
**πρώτη δημοσίευση:Οικονομικός Ταχυδρόμος