του Αθανάσιου Χ. Παπανδρόπουλου
Η Ελλάδα έχει ανάγκη επιχειρήσεων, επιχειρηματιών που να καινοτομούν και δημιουργικού πνεύματος. Όμως, όπως πολύ σωστά επισημαίνουν οι συγγραφείς του βιβλίου "Επιχειρηματικό Σχέδιο, από την ιδέα στην υλοποίηση" (Εκδόσεις Προπομπός και Επιστημονική Επιμέλεια Ελένη-Παρασκευή Παράσχη και Δημήτρης Γιακούλας), "η δημιουργία είναι μια περιπέτεια".
"Για να δημιουργήσουμε, γράφουν οι Catherine Leger-Jarniou και Γιώργος Καλούσης, είναι σημαντικό να είμαστε ενθουσιώδεις αλλά ταυτόχρονα να έχουμε πρακτική σκέψη ώστε να αναπτύξουμε ένα υψηλής ποιότητας επιχειρηματικό σχέδιο."
Συνεπώς αυτός είναι και ο στόχος του βιβλίου. Επιδιώκει με εντυπωσιακό σε σοβαρότητα και γνώση τρόπο, να καταστήσει "κάθε επίδοξο επιχειρηματία πρωταγωνιστή της δικής του περιπέτειας και να του επιτρέψει να χτίσει, είτε μόνος του είτε με τους συνεργάτες του, το επιχειρηματικό του μοντέλο (Business Model, ΒΜ) και το επιχει¬ρηματικό του σχέδιο (Business Plan, ΒΡ). Σε αυτό το πνεύμα γράφτηκε το βιβλίο, ώστε να βοηθήσει κάθε ενδιαφερόμενο να μετατρέψει την αρχική του ιδέα σε συ¬γκεκριμένο πλάνο και αυτό στη συνέχεια να γίνει μια νέα δραστηριότητα ή μια νέα επιχείρηση.
Το επιχειρηματικό σχέδιο είναι ένα έγγραφο που έχει δύο στόχους:
• τη διαχείριση νέων εγχειρημάτων, γι’ αυτό και μιλάμε για ένα διαχειριστικό έγγραφο
• την επικοινωνία, δεδομένου ότι το ΒΡ πρέπει να παρουσιάσει απο-τελεσματικά το εγχείρημα ώστε να πείσει τους αξιολογητές του να συμμετάσχουν στην περιπέτεια μαζί με τον δημιουργό τους.
Πάνω απ’ όλα, το ΒΡ πρέπει να έχει συνοχή, όχι μόνο μεταξύ των φιλοδοξιών του δημιουργού και των πόρων που είτε ήδη δια¬θέτει είτε μπορεί να εξασφαλίσει, αλλά και μεταξύ των πόρων αυ¬τών και του μεγέθους της αγοράς-στόχου· εντέλει, το ΒΡ πρέπει να συνάδει με το όραμα του δημιουργού για το μέλλον.
Το ανά χείρας βιβλίο είναι το αποτέλεσμα της μακρόχρονης εμπειρίας και των δύο συγγραφέων, στη Γαλλία και σε άλλες χώρες. Και οι δύο έχουν βοηθήσει πολλούς ανθρώπους να διαμορφώσουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο και να συντάξουν το επιχειρηματικό τους σχέδιο. Έχουν επίσης διδάξει αυτή τη μέθοδο δημιουργίας σε διαφορετικά ακροατήρια, αλλά την έχουν χρησιμοποιήσει και για τα δικά τους εγχειρήματα. Οι δεξιότητές τους είναι συμπληρωματικές, καθώς ο ένας επικεντρώνεται στη στρατηγική και στο μάρκετινγκ του έργου, ενώ ο άλλος επικεντρώνεται στις οργανωτικές και οικονομικές πτυχές του.
Με αυτόν τον τρόπο γεννήθηκε η ιδέα αυτού του Βιβλίου, όπου οι δύο σημαντικές διαστάσεις ενός ΒΡ, η στρατηγική και η χρη¬ματοοικονομική, βρίσκονται σε συνεχή διάλογο, ώστε να συγκεράσουν αυτές τις δύο κατηγορίες συχνά αντιφατικών απαιτή¬σεων και να οδηγήσουν σε ένα συνεκτικό ΒΡ. Σε όλο το βιβλίο, ο αναγνώστης θα βρει συμβουλές, παραδείγματα και παρατηρήσεις.
Ως εκ τούτου, το βιβλίο αυτό έχει οργανωθεί όπως και η ανά¬πτυξη ενός ΒΡ, δηλαδή Βήμα προς Βήμα. Κάθε Βήμα αντιστοιχεί και σε ένα κεφάλαιο, με εξαίρεση το Κεφά¬λαιο 1, που επικεντρώνεται στις βασικές αρχές του επιχειρηματικού σχεδίου, και το Κεφάλαιο 17, που ασχολείται με την προφορική του παρουσίαση.
Επιπλέον, η χρήση ενός συγκεκριμένου παραδείγματος, της εταιρείας Decorateurs & Co, θα επιτρέψει την καλύτερη κα¬τανόηση των οικονομικών προβλέψεων.
Πιο αναλυτικό κατά τους συγγραφείς τα διάφορα στάδια του Business Plan είναι:
-Ο δημιουργός και το ιστορικό του έργου
-Το επιχειρηματικό εγχείρημα
-Η τεχνολογία
-Το επιχειρηματικό μοντέλο
-Οι απαιτούμενοι πόροι
-Νομικές πτυχές
-Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός
-Μελλοντικές προοπτικές
Επίσης το βιβλίο, με βάση πρόσφατες εξελίξεις στο επιχειρηματικό πεδίο, εστιάζει επίσης σε ορισμένα σημεία όπως η ση¬μασία της εγκαιρότητας (just in time) ή η εποχικότητα, που είναι απαραίτητα για την επιτυχία ενός επιχειρηματικού εγχειρήματος. Λαμβάνει επίσης υπόψη τις πρόσφατες εξελίξεις στα επιχειρηματικά μοντέλα και απεικονίζει τους διάφορους τύπους επιχειρήσεων και τις ιδιαιτερότητές τους.
Είναι δηλαδή από κάθε άποψη πολύτιμο εργαλείο, που δημιούργησαν με πολύ μεράκι, η Catherine Leger-Jarniou ομότιμη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Paris-Dauphine PSL και πρόεδρος της Academie de I’Entrepreneuriat et de l’ Innovation (Ακαδημία Επιχειρηματικότητας και Καινοτομίας) και ο Georges Kalousis καθηγητής στο Paris Dauphine, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Epsilon Consult.