της Έλσας Σταθοπούλου *
Το Employer Branding, αν και συχνά θεωρείται σύγχρονη τάση, στην πραγματικότητα αποτελεί πρακτική που υφίσταται από τις αρχές του εμπορίου. Αυτό όμως που διαφοροποιεί το σήμερα από το παρελθόν δεν είναι άλλο από την επείγουσα ανάγκη για τις εταιρείες να διαχειρίζονται στρατηγικά το employer brand τους. Αυτή η απαίτηση, που προκύπτει από τον συνεχώς αυξανόμενο ανταγωνισμό για κορυφαία ταλέντα, όπως μπορούμε εμείς να διαγνώσουμε στην αγορά, θα είναι συνεχής άρα και η φροντίδα της ταυτότητας της κάθε εταιρείας προς την αγορά εργασίας αλλά και εσωτερικά στον οργανισμό θα πρέπει να είναι διαρκής.
Το Employer Branding, διαχρονική πρακτική
Πολύ πριν από την ψηφιακή εποχή, οι φήμες για τις συνθήκες εργασίας και την εταιρική κουλτούρα διαδίδονταν σε τοπικές αγορές και εμπορικούς κόμβους. Ένα εργαστήριο τεχνίτη, για παράδειγμα, θα αποκτούσε φήμη για την προσφορά δίκαιων αμοιβών στους μαθητευόμενους, ενισχύοντας την απήχησή του ως εργοδότη. Αυτό συνεχίστηκε κατά την αναλογική εποχή με τις εταιρείες να χτίζουν τη φήμη τους ως εργοδότες στον σχετικά περιορισμένο όμως κύκλο τους, ενώ η ψηφιακή εποχή με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα διαδικτυακά φόρουμ άλλαξε άρδην τις ισορροπίες, δίνοντας την ευκαιρία στους εργαζομένους να μοιράζονται ευρέως τις απόψεις τους και να επηρεάζουν τις αντιλήψεις για τις εταιρείας ως εργοδότες.
Στις μέρες μας, το παγκοσμιοποιημένο εργατικό δυναμικό, οι τεχνολογικές εξελίξεις και η αλλαγή στις προσδοκίες των εργαζομένων, έχουν τροφοδοτήσει έναν αγώνα δρόμου για κορυφαία ταλέντα. Οι επιχειρήσεις έχουν βρεθεί πια να ανταγωνίζονται όχι μόνο για πελάτες αλλά και για τα καλύτερα μυαλά στους τομείς τους.
Η εξέλιξη του Employer Branding σε μια στοχευμένη στρατηγική είναι η απάντηση σε αυτήν τη νέα πραγματικότητα. Οι εταιρείες χρειάζεται να ευθυγραμμίσουν το employer brand με τις εταιρικές τους αξίες, δίνοντας έμφαση στα μοναδικά πλεονεκτήματα που τις ξεχωρίζουν. Σε μια αγορά όπου οι εργαζόμενοι έχουν απεριόριστες επιλογές, οι εταιρίες που έχουν την ικανότητα να αφουγκράζονται τις ανάγκες τους και να προσαρμόζονται στις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες, είναι εκείνες που τελικά θα ξεχωρίσουν. Παράλληλα, σε ένα τοπίο όπου οι υποψήφιοι ερευνούν πιθανούς εργοδότες στο διαδίκτυο, η ανάγκη για αυθεντικότητα, διαφάνεια και συνέπεια είναι πρωταρχικής σημασίας. Στοιχεία που βιώνονται πρωτίστως στην καθημερινότητα των εργαζομένων μιας εταιρείας και μεταφέρονται στη συνέχεια στο ευρύ κοινό μέσω των καναλιών επικοινωνίας.
Στο πλαίσιο αυτό, η KPMG πρόσφατα ανέπτυξε την υπηρεσία «Employer Branding», για να υποστηρίξει τις επιχειρήσεις της ελληνικής αγοράς στο χτίσιμο της εικόνας τους ως εργοδότες επιλογής. Ενδεικτικοί τομείς δραστηριοποίησης:
•Αξιολόγηση υφιστάμενου employer brand.
•Ανάπτυξη Employer Value Proposition.
•Αξιολόγηση πολιτικών και διαδικασιών προσέλκυσης προσωπικού.
•Στρατηγική Employer Branding.
*Employer Branding Manager, Consulting, KPMG στην Ελλάδα