τoυ Γιώργου Πουλόπουλου*
ΣΤΟΝ ΣΥΓΧΡΟΝΟ επιχειρηματικό κόσμο, η έννοια της δημιουργίας μακροπρόθεσμης αξίας έχει καταστεί κεντρικό στοιχείο για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την επιτυχία των επιχειρήσεων.
Η δημιουργία αξίας μακροπρόθεσμα δεν αφορά μόνο την αύξηση των κερδών, αλλά επίσης την ικανότητα μιας εταιρείας να λειτουργεί με βιώσιμο και υπεύθυνο τρόπο, προσφέροντας αξία σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη της.
ΑΥΤΗ η μετατόπιση προς τη δημιουργία μακροπρόθεσμης αξίας είναι καθοδηγούμενη από τα διάφορα ενδιαφερόμενα μέρη των επιχειρήσεων: τους επενδυτές, οι οποίοι αναζητούν βιώσιμες και ηθικές επενδύσεις, τις ρυθμιστικές αρχές, που επιβάλλουν αυστηρότερες περιβαλλοντικές και κοινωνικές πολιτικές, τους εργαζόμενους, που απαιτούν καλύτερες συνθήκες εργασίας και έναν εταιρικό σκοπό που να συνάδει με τις αξίες τους, τους καταναλωτές, που επιθυμούν προϊόντα και υπηρεσίες από εταιρείες με θετικό κοινωνικό αντίκτυπο, αλλά και την ευρύτερη κοινωνία, που αναζητά μια πιο δίκαιη και βιώσιμη οικονομία.
Η ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ της μακροπρόθεσμης αξίας στην επιχειρηματική στρατηγική απαιτεί μια ολιστική προσέγγιση που θα πρέπει να περιλαμβάνει την ανάλυση και την κατανόηση των αναγκών και των προσδοκιών όλων των ενδιαφερόμενων μερών, την ανάπτυξη βιώσιμων πρακτικών και την εφαρμογή διαφανών μεθόδων μέτρησης της αξίας.
Μόνο μέσω μιας τέτοιας στρατηγικής μπορούν οι επιχειρήσεις να επιτύχουν βιώσιμη ανάπτυξη και να καταστούν πραγματικοί πρωταγωνιστές στην οικονομία του μέλλοντος.
ΣΗΜΕΡΑ, το κοινωνικό σύνολο απαιτεί από τις επιχειρήσεις, στις οποίες εργάζεται, από τις οποίες αγοράζει και στις οποίες επενδύει, να επιδεικνύουν μεγαλύτερη υπευθυνότητα.
Στην EY εκτιμούμε ότι το Κεφάλαιο και το Ταλέντο θα μετατοπιστούν από τις επιχειρήσεις που δημιουργούν αξία μόνο για τους μετόχους τους, σε εκείνες που δημιουργούν αξία μακροπρόθεσμα, για μια ευρεία ομάδα ενδιαφερόμενων μερών, συμπεριλαμβανομένων των καταναλωτών, των εργαζομένων, των προμηθευτών, του κράτους, των τοπικών κοινοτήτων, των επενδυτών και των μετόχων.
Η ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΗ προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης από τις επιχειρήσεις εξαρτάται, σε καθοριστικό βαθμό, από την ύπαρξη μιας αποτελεσματικής εταιρικής διακυβέρνησης. Αυτό, άλλωστε, είναι το βασικό συμπέρασμα της έρευνας της ΕΥ Ελλάδος, Long-Term Value and Corporate Governance Survey Ελλάδα 2023.
Οι επενδυτές εστιάζουν όλο και περισσότερο στη σύνδεση μεταξύ της βιώσιμης ανάπτυξης και της εταιρικής στρατηγικής. Η αγορά αναγνωρίζει και επιβραβεύει εκείνες τις εταιρείες που τοποθετούν με επιτυχία τη βιώσιμη ανάπτυξη και τη μακροπρόθεσμη αξία στον πυρήνα της εταιρικής τους στρατηγικής, και τις αξιοποιούν για να καθοδηγήσουν τις επενδύσεις σε τομείς που προωθούν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Για να δημιουργούν οι εταιρείες πραγματικά μακροπρόθεσμη αξία -καθώς και να τη μετρούν και να την «επικοινωνούν» αποτελεσματικά-, η εστίαση στα αποτελέσματα για τα ενδιαφερόμενα μέρη θα πρέπει να είναι βαθιά ενσωματωμένη σε όλο τον οργανισμό και να καθοδηγείται από έναν εταιρικό σκοπό.
Η ΕΥ έχει αναπτύξει ένα πλαίσιο, το οποίο ορίζει κάποιες βασικές παραμέτρους για τη δημιουργία Μακροπρόθεσμης Αξίας.
Πρόκειται για:
1. Τις διαστάσεις αξίας, που περιλαμβάνουν:
τη Χρηματοοικονομική Αξία (δημιουργία εσόδων, βελτιστοποίηση κόστους και δομή κεφαλαίου),
την Κοινωνική Αξία (με έμφαση στα κριτήρια ESG),
την Αξία για το Ανθρώπινο Κεφάλαιο (απασχόληση και ανάπτυξη ανθρώπων, με σεβασμό στο πολιτισμικό υπόβαθρο, τη διαφορετικότητα και τη συμπερίληψη,
την ηγεσία, την ειδικότητα και τις δεξιότητες), και
την Αξία για τον Πελάτη (σχεδιασμός, ανάπτυξη και προσφορά προϊόντων και υπηρεσιών που ικανοποιούν τις ανάγκες των πελατών, με έμφαση στην καινοτομία, την εμπιστοσύνη και τη μάρκα).
2.Τον Εταιρικό Σκοπό,
3.Τα Ενδιαφερόμενα μέρη,
4.Την Αξία σε διάφορους Χρονικούς Ορίζοντες, μεταξύ των βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων.
5.Τους Χρηματοοικονομικούς και μη Χρηματοοικονομικούς δείκτες.
Η ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ αυτών των πέντε βασικών παραμέτρων στην επιχειρηματική στρατηγική μπορεί να οδηγήσει σε μια βιώσιμη και επιτυχημένη μακροπρόθεσμη πορεία, δημιουργώντας αξία όχι μόνο για τους μετόχους, αλλά και για την κοινωνία, συνολικά.
ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ Μακροπρόθεσμης Αξίας της EY βοηθά τις εταιρείες να σκεφτούν και να διατυπώσουν με σαφήνεια και αποτελεσματικότερα, πώς δημιουργούν, μετρούν και «επικοινωνούν» τη χρηματοοικονομική και κοινωνική αξία, αλλά και αυτήν που δημιουργούν για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη.
Δημιουργεί μια σαφή σύνδεση μεταξύ εταιρικού σκοπού και στρατηγικής μιας επιχείρησης, των στρατηγικών πόρων που ο οργανισμός αξιοποιεί δημιουργώντας αξία, και των δεικτών που χρησιμοποιούνται για να μετρήσουν τα αποτελέσματα για τα ενδιαφερόμενα μέρη.
*εταίρου της EY Ελλάδος, Υπηρεσίες Εταιρικής Στρατηγικής και Αρχιτεκτονικής Μετασχηματισμού
**πρώτη δημοσίευση: Naftemporiki.gr