του Lin Chia-Lung*
Η Ταϊβάν είναι ένας απαραίτητος εταίρος στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, παράγοντας περισσότερο από το 90 τοις εκατό των ημιαγωγών υψηλής τεχνολογίας στον κόσμο και ένα σημαντικό μέρος των προηγμένων τσιπ που οδηγούν την επανάσταση της τεχνητής νοημοσύνης. Επιπλέον, το ήμισυ του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου διέρχεται από το στενό της Ταϊβάν, καθιστώντας το βασικό διεθνή πλωτό δρόμο.
Ωστόσο, παρόλο που μεγάλα μέρη του κόσμου -και δισεκατομμύρια άνθρωποι- έχουν απολαύσει μεγάλη ευημερία χάρη στην ειρήνη και τη σταθερότητα που επικρατεί σε όλο το στενό, η Κίνα συνεχίζει να εντείνει τις επιθετικές της ενέργειες κατά της Ταϊβάν. Οι προσπάθειες του Πεκίνου να αλλάξει το status quo στα στενά της Ταϊβάν και να επεκτείνει τον αυταρχισμό σε ολόκληρη την περιοχή Ινδο-Ειρηνικού αποτελούν μια βαθιά απειλή για την ειρήνη και την ασφάλεια σε όλο τον κόσμο.
Τα τελευταία χρόνια, οι παγκόσμιοι ηγέτες έχουν χρησιμοποιήσει τόσο διμερείς όσο και πολυμερείς ευκαιρίες —συμπεριλαμβανομένων των συναντήσεων της G7, της ΕΕ, του ΝΑΤΟ και του ASEAN— για να τονίσουν τη σημασία της διατήρησης της ειρήνης και της σταθερότητας στα στενά της Ταϊβάν. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι έχει επίγνωση της σημασίας της μείωσης των εντάσεων στην περιοχή, τα Ηνωμένα Έθνη (ΟΗΕ) δεν έχουν ακόμη λάβει μέτρα για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που θέτει η ΛΔΚ ή να ενσωματώσουν την Ταϊβάν στο σύστημα του ΟΗΕ.
Καθώς έχουν εμφανιστεί νέες προσεγγίσεις για τη συνεργασία με την Ταϊβάν στην παγκόσμια κοινότητα, αποφέροντας τεράστια παγκόσμια οφέλη, η ιδέα ότι πρέπει να υπάρχει επιλογή μεταξύ της ΛΔΚ και της Ταϊβάν στο σύστημα των Ηνωμένων Εθνών είναι μια ψευδής διχογνωμία. Τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για τον ΟΗΕ να εξελιχθεί και να επανεξετάσει τις αδικαιολόγητες πολιτικές του που αποκλείουν την Ταϊβάν.
Το πρώτο και πιο επείγον καθήκον που πρέπει να αντιμετωπίσει ο ΟΗΕ είναι να σταματήσει να υποκύπτει στις πιέσεις της ΛΔΚ και να απέχει από τη διαστρέβλωση του Ψηφίσματος 2758 της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ (UNGA) που εγκρίθηκε το 1971 περαιτέρω. Παραποιώντας εσκεμμένα το ψήφισμα 2758 και συνδυάζοντάς το ψευδώς με τη δική της «αρχή της μίας Κίνας», η οποία διαφέρει από την «πολιτική της μίας Κίνας» που υιοθετήθηκε από πολλές χώρες, η ΛΔΚ έχει καταστείλει αμείλικτα το νόμιμο δικαίωμα της Ταϊβάν να συμμετέχει ουσιαστικά στον ΟΗΕ και στις εξειδικευμένες υπηρεσίες της.
Αυτή η παραποίηση έχει εκτεταμένες συνέπειες πέρα ??από την άρνηση πρόσβασης των Ταϊβανέζων πολιτών και δημοσιογράφων στις εγκαταστάσεις του ΟΗΕ και την αποτροπή τους από το να επισκέπτονται, να παρακολουθούν συνεδριάσεις και να συμμετέχουν στη συλλογή ειδήσεων. Στην πραγματικότητα, η τακτική του Πεκίνου να εξοπλίζει το ψήφισμα 2758 για να διαδώσει την πλάνη ότι η Ταϊβάν είναι μέρος της ΛΔΚ είναι ένα από τα βασικά στοιχεία μιας ευρύτερης εκστρατείας για τη δημιουργία της νομικής βάσης για τη δικαιολόγηση μιας μελλοντικής ένοπλης εισβολής στην Ταϊβάν. Ωστόσο, σε αντίθεση με τους ψευδείς ισχυρισμούς της ΛΔΚ, το ψήφισμα 2758 αντιμετωπίζει απλώς το ζήτημα της εκπροσώπησης της Κίνας στον ΟΗΕ. Δεν αναφέρει την Ταϊβάν.
Ούτε δηλώνει ότι η Ταϊβάν είναι μέρος της ΛΔΚ ούτε αποδίδει στη ΛΔΚ κανένα δικαίωμα να εκπροσωπεί την Ταϊβάν στο σύστημα του ΟΗΕ. Με άλλα λόγια, το ψήφισμα δεν έχει καμία σχέση με την Ταϊβάν.
Αυτή η περίπτωση είναι ενδεικτική της αυξανόμενης διεκδίκησης της ΛΔΚ στην επιβολή της βούλησής της στη διεθνή σκηνή. Και αν δεν αμφισβητηθούν και δεν διορθωθούν, οι ψευδείς ισχυρισμοί του Πεκίνου όχι μόνο θα αλλάξουν το status quo στα στενά της Ταϊβάν, αλλά θα θέσουν σε κίνδυνο την ειρήνη και τη σταθερότητα στον Ινδο-Ειρηνικό και θα απειλήσουν τη διεθνή τάξη που βασίζεται σε κανόνες.
Ευτυχώς, τους τελευταίους μήνες, αρκετοί ανώτεροι αξιωματούχοι των ΗΠΑ επέκριναν τη στρέβλωση του ψηφίσματος 2758 από τη ΛΔΚ για να δικαιολογήσουν την ψευδή αξίωσή της για την Ταϊβάν. Επιπλέον, στις 30 Ιουλίου, η Διακοινοβουλευτική Συμμαχία για την Κίνα, ένας διεθνής οργανισμός που περιλαμβάνει περισσότερα από 250 μέλη του κοινοβουλίου από 38 χώρες και την ΕΕ, έδειξε συγκεκριμένη υποστήριξη προς την Ταϊβάν με την έγκριση ενός μοντέλου ψηφίσματος για το ψήφισμα 2758. Για τη διατήρηση της διεθνούς ειρήνης και ασφάλειας όπως περιγράφεται στον Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών, τα Ηνωμένα Έθνη πρέπει να επιστρέψουν και να ενθαρρύνουν μια σωστή ερμηνεία του Ψηφίσματος 2758 και να διερευνήσουν μέσα αντίστασης στις επιθετικές φιλοδοξίες της ΛΔΚ.
Ο επεκτατισμός της ΛΔΚ δεν θα σταματήσει στην Ταϊβάν. Οι πρόσφατοι κανονισμοί που εισήχθησαν από την ακτοφυλακή της Κίνας αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης τακτικής της γκρίζας ζώνης που έχει σχεδιαστεί για να ενισχύσει τις περίεργες εδαφικές διεκδικήσεις της ΛΔΚ και να επεκτείνει την επιρροή της. Με την εισαγωγή κανόνων που δικαιολογούν την επιβίβαση και την κράτηση πλοίων και επιτρέπουν σε άτομα να εισέλθουν σε αμφισβητούμενες θαλάσσιες περιοχές, το Πεκίνο στοχεύει να διεκδικήσει τον έλεγχο στα διεθνή ύδατα και να αμφισβητήσει τους παγκόσμιους κανόνες και αξιώσεις.
Για να διασφαλιστεί η παγκόσμια ειρήνη και η οικονομική σταθερότητα, ο ΟΗΕ και η διεθνής κοινότητα πρέπει όχι μόνο να επιβεβαιώσουν εκ νέου τις ανησυχίες τους για την καταναγκαστική συμπεριφορά του Πεκίνου, αλλά και να συνεργαστούν για να αποτρέψουν τα παράνομα σχέδια του.
Η ιστορία έχει δείξει ότι η δημοκρατική αποφασιστικότητα πρέπει να επιδειχθεί εκ των προτέρων — πριν να είναι πολύ αργά. Ως το κορυφαίο φόρουμ διεθνούς συνεργασίας στον κόσμο, το σύστημα των Ηνωμένων Εθνών βρίσκεται σε ιδανική θέση για την αντιμετώπιση των περιφερειακών προκλήσεων ασφάλειας και την υποστήριξη της παγκόσμιας οικονομικής σταθερότητας. Η επερχόμενη 79η Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών και η Σύνοδος Κορυφής του Μέλλοντος αποτελούν μια επίκαιρη ευκαιρία για την αντιμετώπιση βασικών ανησυχιών για την ασφάλεια, προωθώντας παράλληλα τους ευρύτερους στόχους της παγκόσμιας βιώσιμης ανάπτυξης και την οικοδόμηση μιας πιο ανθεκτικής παγκόσμιας κοινότητας για τις σημερινές και τις μελλοντικές γενιές.
Για πολλές δεκαετίες, η Ταϊβάν έχει αποδειχθεί υπεύθυνος και αξιόπιστος εταίρος σε όσους έχει συνεργαστεί. Πιο πρόσφατα, έχουμε κάνει επίσης σημαντικές συνεισφορές στους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ. Η αποδοχή της ουσιαστικής συμμετοχής της Ταϊβάν στο σύστημα του ΟΗΕ θα ήταν αναμφίβολα η καλύτερη επιλογή του ΟΗΕ για τον μετριασμό οποιασδήποτε πιθανής περιφερειακής κρίσης, τη διατήρηση της ειρήνης και της σταθερότητας στα στενά της Ταϊβάν και την τόνωση της παγκόσμιας ευημερίας.
Κοιτάζοντας το μέλλον, η Ταϊβάν θα συνεχίσει να παίζει τον ρόλο της. Συνεργαζόμενος με χώρες με ομοϊδεάτες για τη διατήρηση υγιών και ανθεκτικών παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού —ιδιαίτερα στη βιομηχανία ημιαγωγών— η Ταϊβάν είναι αποφασισμένη να βοηθήσει τον κόσμο να προχωρήσει για πολλές ακόμη δεκαετίες.
Για έναν πιο ασφαλή και καλύτερο κόσμο, το σύστημα του ΟΗΕ πρέπει να συμπεριλάβει την Ταϊβάν.
*Υπουργός Εξωτερικών ROC (Ταϊβάν)