της Νατάσας Φραγκούλη
Η γυναικεία επιχειρηματικότητα αναδεικνύεται σε κινητήριο μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, με τη συμμετοχή των γυναικών σε ηγετικές θέσεις να καταγράφει σταθερή άνοδο. Παρά τις δυσκολίες που συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν, οι γυναίκες επιχειρηματίες καταφέρνουν να ενισχύουν τη θέση τους, συμβάλλοντας σημαντικά στην οικονομική πρόοδο της χώρας.
Σύμφωνα με την τελευταία μελέτη της ICAP για τη Γυναικεία Επιχειρηματικότητα, το 27% των ελληνικών επιχειρήσεων διοικείται από γυναίκες, ποσοστό που παρουσιάζει ανοδική πορεία, καταγράφοντας αύξηση 7,4 ποσοστιαίων μονάδων την τελευταία δεκαετία. Πάντως, οι γυναίκες ηγούνται, κυρίως, πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων, με κύκλο εργασιών κάτω των €2 εκατ. και προσωπικό λιγότερο από 10 άτομα.
Όσον αφορά τις οικονομικές επιδόσεις των επιχειρήσεων με γυναικείο management, οι εταιρείες που διοικούνται από γυναίκες σημείωσαν αύξηση 28,2% στις πωλήσεις το 2022 σε σχέση με το 2021, αποσπώντας μερίδιο 12,6% επί του συνολικού κύκλου εργασιών όλων των επιχειρήσεων. Παράλληλα, παρουσίασαν αύξηση 9,8% στα καθαρά κέρδη προ φόρων, με το μερίδιο κερδών τους να ανέρχεται στο 12,1% του συνόλου. Παρ’ όλο που η οικονομική τους απόδοση είναι αξιοσημείωτη, υπολείπεται έναντι του συνολικού δείγματος, γεγονός που υπογραμμίζει την ανάγκη για περαιτέρω ενίσχυση.
Η διεθνής εικόνα
Σύμφωνα με την έρευνα του Global Entrepreneurship Monitor, μόνο σε πέντε οικονομίες (Κίνα, Κολομβία, Εκουαδόρ, Ταϊλάνδη, Λιθουανία) οι γυναίκες επιχειρηματίες είναι ισάριθμες ή περισσότερες από τους άνδρες. Στην Ευρώπη, χώρες, όπως η Γερμανία και η Γαλλία, παρουσιάζουν μικρές διαφορές μεταξύ ανδρών και γυναικών σε νέα επιχειρηματικότητα, όμως η μετάβαση από νεοφυείς σε εδραιωμένες επιχειρήσεις παραμένει χαμηλή για τις γυναίκες.
Σύμφωνα με την ανάλυση της ICAP, το κοινωνικό και θεσμικό πλαίσιο κάθε χώρας διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη στήριξη της γυναικείας επιχειρηματικότητας. Η υιοθέτηση πολιτικών που προάγουν τη βιώσιμη ανάπτυξη, την ισότητα των φύλων και την παροχή κινήτρων για επιχειρηματική δραστηριότητα είναι απαραίτητες για την ενίσχυση του ρόλου των γυναικών στον επιχειρηματικό κόσμο.
Το υψηλό μορφωτικό επίπεδο και η διαρκής εκπαίδευση αποτελούν βασικά εφόδια για την επιτυχία των γυναικών στον επιχειρηματικό τομέα. Η ενίσχυση προγραμμάτων κατάρτισης και η παροχή πρόσβασης σε χρηματοδοτικά εργαλεία μπορούν να αυξήσουν τη συμμετοχή τους και να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον ισότιμων ευκαιριών.
Προοπτικές και μέλλον
Συνολικά, η έρευνα διαπιστώνει ότι η γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα έχει σημειώσει αξιόλογη πρόοδο, αλλά οι προκλήσεις παραμένουν. Με τη σωστή θεσμική στήριξη και την καλλιέργεια ενός περιβάλλοντος που προάγει την ισότητα, οι γυναίκες μπορούν να συμβάλλουν καθοριστικά στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας. Η ενίσχυση της γυναικείας παρουσίας στον επιχειρηματικό κόσμο δεν αποτελεί μόνο ζήτημα δικαιοσύνης, αλλά και μια στρατηγική επιλογή για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της καινοτομίας της ελληνικής οικονομίας.
*πρώτη δημοσίευση: Sepe.gr