Νίκος Παππάς: Ο κ. Μητσοτάκης και η κυρία Γεννηματά δεν μπορεί να είναι «πρώτο πλάνο» στις καταγγελίες κατά της κυβέρνησης και να καταπίνουν αναφορές που λένε ότι ΝΔ και ΠΑΣΟΚ κρατούσαν «όμηρο τον Τύπο»
του
Σαράντη Μιχαλόπουλου
από Βρυξέλλες
Αυτό που πολλές φορές κάνει δύσκολη τη θέση της διαπραγματευτικής μας ομάδας ή του ίδιου του Έλληνα Πρωθυπουργού, όταν συζητά σε ευρωπαϊκό επίπεδο, είναι ότι οι αντισυμβαλλόμενοι στη διαπραγμάτευση δεν αντιλαμβάνονται γιατί μπορεί να υπάρχουν κάποιες ιδιαίτερες κατηγορίες πολιτών που δεν ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους, είπε σε συνέντευξη στην EURACTIV.com o Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνίων και Ενημέρωσης κ. Νίκος Παππάς.
- Η πρώτη πετυχημένη έξοδος στις αγορές, μαρτυρά ότι γενικεύεται η εικόνα μιας χώρας σε ανάκαμψη.
- Στην Ελλάδα έχουμε, δυστυχώς, μια απόλυτη αναντιστοιχία σε σχέση με το κλίμα της συνεννόησης και συζήτησης των ευρωπαϊκών οικογενειών, των Σοσιαλιστών, της Αριστεράς και των Πρασίνων.
- Η Ευρώπη έρχεται αντιμέτωπη με κάποιες επιλογές, οι οποίες «φώναζαν» εδώ και καιρό ότι θα οδηγήσουν σε αυτά τα αδιέξοδα.
- Προκαλούμε την αξωματική αντιπολίτευση να σταματήσει τις «ανοησίες» και να μιλήσει για την ουσία της πολιτικής.
- Τα δίκτυα υπερυψηλής ταχύτητας στο ίντερνετ για όλους τους Έλληνες είναι αυτά που θα βάλουν την Ελλάδα στη νέα φάση.
- Οι αντισυμβαλλόμενοι στη διαπραγμάτευση δεν αντιλαμβάνονται γιατί μπορεί να υπάρχουν κάποιες ιδιαίτερες κατηγορίες πολιτών που δεν ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους.
- Υφίσταται μία στρέβλωση που πάει πάρα πολύ πίσω, έρχεται από τις περιόδους διακυβέρνησης των ΝΔ και ΠΑΣΟΚ.
- Οι αξιολογήσεις των εκπροσώπων της Δικαιοσύνης δεν είναι πέρα και πάνω από κάθε κριτική.
Η δεύτερη αξιολόγηση έκλεισε επιτυχημένα, η χώρα βγήκε από την διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος. Τι περιμένουμε πλέον; Ποιο είναι το επόμενό σας βήμα;
Νομίζω ότι ολοκληρώνεται ένας κύκλος, ο οποίος βάζει στην άκρη οποιαδήποτε αβεβαιότητα σχετικά με το εάν η Ελλάδα μπορεί να επανακάμψει. Από εδώ και πέρα πρέπει να εφαρμοστεί ένα σχέδιο για την ανάπτυξη, που δεν θα επαναλαμβάνει τα λάθη του παρελθόντος.
Τον υπερδανεισμό του δημοσίου και των νοικοκυριών, αλλά και τις τεράστιες ανισότητες που προέκυψαν από ένα μοντέλο οικονομικής πολιτικής το οποίο δοκίμασε και τις κοινωνίες αλλά και τις πολιτικές ηγεσίες στην Ευρώπη.
Η Ελλάδα είναι σε ένα μοναδικό σημείο στο χάρτη, ξανακερδίζει το ρόλο της διεθνώς, αξιοποιώντας την γεωστρατηγική της θέση. Η χώρα μας μπορεί να αποτελέσει κόμβο τηλεπικοινωνιών, εμπορίου και μεταφορών, αλλά για το κάνει αυτό, με τρόπο συμπαγή και αξιόπιστο, χρειάζεται σύγχρονα δίκτυα.
Κι η Κυβέρνηση κινείται προς αυτή την κατεύθυνση. Έχουμε ήδη ολοκληρώσει τους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους και μάλιστα με κόστος πολύ χαμηλότερο, κατά 750 εκατ. ευρώ, για το δημόσιο σε σχέση με τις συμβάσεις που παραλάβαμε, ενώ τώρα μπαίνουμε στη διαδικασία οικοδόμησης – εξάπλωσης υπερσύγχρονων δικτύων ίντερνετ σε όλη τη χώρα. Τα δίκτυα υπερυψηλής ταχύτητας στο ίντερνετ για όλους τους Έλληνες είναι αυτά που θα βάλουν την Ελλάδα στη νέα φάση. Αυτές οι τεχνολογίες μπορούν να κάνουν όλους τους τομείς της ελληνικής οικονομίας πιο αποτελεσματικούς και παραγωγικούς. Είναι σε θέση να επαναστατικοποιήσουν τον τρόπο με τον οποίο ο Έλληνας παραγωγός παράγει, ο καταναλωτής καταναλώνει και ο πολίτης συνδιαλέγεται με το κράτος, όπως και τον τρόπο που παράγει η ελληνική επιχείρηση.
Είναι η Ευρώπη πεπεισμένη ότι η Ελλάδα έχει γυρίσει σελίδα; Υπάρχουν ακόμη φωνές που ισχυρίζονται το αντίθετο.
Έχετε δίκιο να το επισημαίνετε, αλλά νομίζω ότι οι φωνές που δίνουν μεγαλύτερο βάρος στην απαισιοδοξία και βλέπουν το ποτήρι μισοάδειο λιγοστεύουν στον αριθμό, καθώς περνάει ο καιρός και υπό το αφόρητο βάρος μιας βοούσας οικονομικής πραγματικότητας. Αυτή η πραγματικότητα λέει ότι η Ελλάδα έχει και αύξηση στην απασχόληση κατά 320 χιλιάδες θέσεις εργασίας σε 2,5 χρόνια και πτώση της ανεργίας κατά 5,5% από την κυβέρνηση των ΝΔ-ΠΑΣΟΚ σε αυτή των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και τακτοποιημένα πλέον δημοσιονομικά και αύξηση εξαγωγών και επενδύσεων. Η βιομηχανική παραγωγή για παράδειγμα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, αυξήθηκε κατά 19% φέτος τον Μάιο σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Συνεπώς, τα σημάδια της οικονομικής ανάκαμψης πυκνώνουν και νομίζω ότι η λύση που προκρίνεται και πρέπει να ολοκληρωθεί δεν θα πρέπει να υπονομεύει αυτές τις αναπτυξιακές προοπτικές.
Τι θα μπορούσε να αποτελέσει μεγάλο εμπόδιο στη συνέχιση της ανάκαμψης της χώρας;
Νομίζω πως εμπόδιο στην ανάκαμψη θα μπορούσε να αποτελέσει μια εκ νέου καθυστέρηση, η οποία όμως δεν διαφαίνεται. Διότι όλες οι πλευρές έχουν καταλάβει ότι είναι προς το συμφέρον όλων να ολοκληρωθεί η διαδικασία της διαπραγμάτευσης με τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος, τα οποία θα εφαρμοστούν μετά το τέλος του προγράμματος.
Αξίζει να σημειώσουμε πως από τη συμφωνία του Eurogroup έχουν προκύψει δύο σημαντικές αποφάσεις. Πρώτον, η πρόνοια για την εφαρμογή της ρήτρας ανάπτυξης στο ελληνικό χρέος και στην αποπληρωμή του. Μέσω της συγκεκριμένης επιλογής αλλάζει η οικονομική λογική. Ενώ στα δύο προηγούμενα προγράμματα είχαμε τον περιορισμό της οικονομίας για να εξυπηρετηθεί το χρέος, ακόμη και με το κόστος της ύφεσης, τώρα το χρέος θα εξυπηρετείται όταν έχουμε ανάπτυξη. Γινόμαστε, δηλαδή, συνεταίροι με τους εταίρους μας στην προοπτική ανάπτυξης της οικονομίας.
Το δεύτερο, εξίσου σημαντικό βήμα, είναι η ακροτελεύτια παράγραφος της απόφασης, η οποία προβλέπει ότι θα δημιουργηθούν τα κατάλληλα αποθεματικά, τα οποία θα εγγυηθούν την έξοδο της Ελλάδας στις αγορές χωρίς άλλες προϋποθέσεις. Ο ESM δηλαδή, ο χρηματοδοτικός βραχίονας της Ευρώπης, και οι πολιτικές ηγεσίες εγγυώνται την ομαλή χρηματοδότηση μιας χώρας που βρίσκεται σε πρόγραμμα. Αυτό νομίζω είναι τεράστιο βήμα.
Η πρώτη πετυχημένη έξοδος στις αγορές, μαρτυρά ότι γενικεύεται η εικόνα μιας χώρας σε ανάκαμψη.
Έρχονται δύσκολες και περίπλοκες διαπραγματεύσεις για το Brexit. Άλλοι λένε ότι οι Ευρωπαίοι θα έχουν μια φωνή, άλλοι ισχυρίζονται ότι θα υπάρξουν σημαντικές διαιρέσεις. Πώς το βλέπει η Αθήνα;
Η Ευρώπη έρχεται αντιμέτωπη με κάποιες επιλογές, οι οποίες «φώναζαν» εδώ και καιρό ότι θα οδηγήσουν σε αυτά τα αδιέξοδα. Υπάρχει, δηλαδή, ένα πρόβλημα κυβερνησιμότητας.
Η Ευρώπη έχει χάσει τη δυνατότητά της να πείθει τους λαούς ότι λειτουργεί προς το συμφέρον τους. Βεβαίως πρέπει να επισημάνουμε ότι ο κύκλος των κρίσιμων πολιτικών εξελίξεων του 2017, έτος που προβλέπαμε και αναλύαμε -άλλοι με ερωτηματικά και άλλοι με τρόμο για το βρετανικό δημοψήφισμα, τις γαλλικές και τις ολανδικές εκλογές- κλείνει χωρίς να έχει διαλυθεί το ευρωπαϊκό εγχείρημα. Συνεπώς, πρέπει να καταγραφεί ότι αυτό έχει περισσότερες αντοχές από ό,τι κάποιος μπορεί να πίστευε.
Η λύση, κατά τη γνώμη μου, βρίσκεται στον αριστερό προοδευτικό φεντεραλισμό. Αυτός είναι ο δρόμος που πρέπει να πάρει η Ευρώπη. Και οι αριστερές δυνάμεις, οι προοδευτικές, που αντιλαμβάνονται αυτή την προτεραιότητα, πρέπει να πυκνώσουν τις πρωτοβουλίες και το βηματισμό τους για να μπορούν να εφαρμοστούν πολιτικές προς αυτή την κατεύθυνση.
Ο μεγάλος συνασπισμός κεντροδεξιάς-κεντροαριστεράς στην Ευρωβουλή διαλύθηκε. Βλέπουμε ότι έχουν ξεκινήσει να σχηματίζονται συμμαχίες εντός της Ευρωβουλής σε συγκεκριμένες νομοθετικές πρωτοβουλίες, με κέντρο την λεγόμενη Προοδευτική Συμμαχία (Progressive Caucus). Στην Ελλάδα γιατί δεν συμβαίνει κάτι αντίστοιχο;
Η Προοδευτική Συμμαχία είναι μια εξαιρετικά σημαντική πρωτοβουλία, η οποία πρέπει να ενισχυθεί ολόπλευρα. Στην Ελλάδα έχουμε, δυστυχώς, μια απόλυτη αναντιστοιχία σε σχέση με το κλίμα της συνεννόησης και συζήτησης των ευρωπαϊκών οικογενειών, των Σοσιαλιστών, της Αριστεράς και των Πρασίνων. Έχουμε άλλες πολιτικές επιλογές. Αλλά αυτό δεν είναι πρόβλημα δικό μας. Είναι πρόβλημα άλλων, που πρέπει να εξηγήσουν αυτή τη θεμελιώδη αντίφαση.
Ο Αλέξης Τσίπρας είναι ο Πρωθυπουργός που προσκαλείται στις προδιασκέψεις των Ευρωπαίων Σοσιαλιστών. Παράλληλα, τόσο για την Ελλάδα όσο και για την Κυβέρνηση της χώρας ακούγονται πάρα πολύ θερμά λόγια. Αυτά βρίσκονται σε πλήρη αναντιστοιχία με το ύφος, το κλίμα και τον τόνο της κριτικής που ασκείται εντός της χώρας από την Δημοκρατική Συμπαράταξη.
Σε ποιά φάση βρίσκεται το ζήτημα του διαγωνισμού των τηλεοπτικών αδειών;
Τις τελευταίες εβδομάδες έχουν σημειωθεί κάποια θετικά βήματα στο συγκεκριμένο θέμα. Διακρίνεται μια αποφασιστικότητα εκ μέρους της αρμόδια Ανεξάρτητης Αρχής, του ΕΣΡ, που συγκροτήθηκε τον περασμένο Νοέμβριο. Πολύ σύντομα θα έχουμε και την προκήρυξη του διαγωνισμού.
Ως σήμερα έχει οριστεί ο αριθμός των υπό δημοπράτηση αδειών, ενώ φαίνεται ότι υπάρχει η διάθεση να ολοκληρωθεί σύντομα όλη η διαδικασία, ώστε να κλείσει μια πληγή δεκαετιών για τη χώρα.
Αυτό που πολλές φορές κάνει δύσκολη τη θέση της διαπραγματευτικής μας ομάδας ή του ίδιου του Έλληνα Πρωθυπουργού, όταν συζητά σε ευρωπαϊκό επίπεδο, είναι ότι οι αντισυμβαλλόμενοι στη διαπραγμάτευση δεν αντιλαμβάνονται γιατί μπορεί να υπάρχουν κάποιες ιδιαίτερες κατηγορίες πολιτών που δεν ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους.
Τι εννοείτε;
Εκτός από τους ιδιοκτήτες των τηλεοπτικών σταθμών, που επί 30 χρόνια λειτουργούσαν τις επιχειρήσεις τους χωρίς άδεια, έχουμε και το παράδειγμα ορισμένων νομικών, που θεωρούν πως δεν μπορεί να υπαχθεί ο κλάδος τους στο νόμο περί ηλεκτρονικών συναλλαγών, καθώς –κατά τους ίδιους- προκύπτουν ζητήματα ιδιωτικότητας των υποθέσεων που αναλαμβάνουν.
Την ίδια γνώμη με τους δικηγόρους έχουν και ορισμένοι μεγαλο-ιατροί. Δεν ξεχνούμε πως και ορισμένοι δικαστικοί διεκδίκησαν το δικαιώματα να μην καταθέτουν δήλωση πόθεν έσχες, όπως οι περισσότεροι δημόσιοι λειτουργοί.
Υφίσταται μία στρέβλωση που πάει πάρα πολύ πίσω, έρχεται από τις περιόδους διακυβέρνησης των ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, αλλά είμαι αισιόδοξος ότι σύντομα θα λειτουργήσουμε με όρους τομής.
Πρέπει να το καταλάβουμε όλοι: Τέτοιου τύπου πληγές δεν μπορεί να μένουν ανοιχτές στην Ελλάδα, όταν η χώρα επιχειρεί και καταφέρνει να βγει από την κρίση με σταθερά και σίγουρα βήματα.
Η σημερινή Κυβέρνηση δεν θα επιτρέψει να μείνουν ανοιχτές οι πληγές του παρελθόντος. Κι αυτό γιατί πρέπει να δείξουμε και στους εαυτούς μας και στους εταίρους μας, καθώς και να στείλουμε ένα ξεκάθαρο μήνυμα στην κοινωνία ότι τα λάθη του παρελθόντος δεν θα τα επαναλάβουμε.
Πρόσφατα, ένας τηλεοπτικός σταθμός (Star Channel) κατέθεσε αγωγή εναντίον του Δημοσίου για «διαφυγόντα κέρδη», λόγω απώλειας τηλεοπτικού προγράμματος, κατηγορώντας τον περυσινό διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες. Πως σχολιάζετε αυτή τη νομική κίνηση;
Είναι ξεκάθαρο πια, μετά και την αγωγή αλλά και τις ανακοινώσεις των ιδιοκτησιών των τηλεοπτικών σταθμών, πως οι καναλάρχες δεν θέλουν να γίνει νέος διαγωνισμός για τη χορήγηση νόμιμων αδειών στους σταθμούς. Και κυρίως δεν θέλουν να βάλουν το χέρι στην τσέπη για τη χρήση μέρους της δημόσιας περιουσίας.
Η δική μας απάντηση είναι ξεκάθαρη: Η εφαρμογή των νόμων και του Συντάγματος δεν σηκώνει εκπτώσεις. Όσες επιθέσεις κι αν μας εξαπολύσουν κάποιοι, δεν υποκύπτουμε.
Για τις ενέργειες των καναλιών, όμως, πρέπει να ρωτήσετε και τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Μπορεί ένας τηλεοπτικός σταθμός, που επί σειρά ετών εκπέμπει χωρίς νόμιμη άδεια, να ζητά αποζημίωση για τη διεξαγωγή του πρώτου –μετά από 30 χρόνια- διαγωνισμού για χορήγηση τηλεοπτικών αδειών; Μπορεί να απαιτεί, αξιοποιώντας την ευθύνη της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ που δεν προχώρησαν σε αδειοδότηση των καναλιών, τη «διατήρηση» της ανομίας;
Θα είχε ενδιαφέρον κι μια απάντηση από ΝΔ και ΠΑΣΟΚ στην άποψη που εκφράστηκε ότι οι ιδιοκτησίες των σταθμών βρίσκονταν εδώ και δεκαετίες σε «καθεστώς ομηρίας και ανασφάλειας». Τι σημαίνει αυτό και πώς ακριβώς αξιοποιήθηκε από τα δυο κόμματα κατά τα χρόνια της διακυβέρνησής τους;
Ας κάνουν την υπέρβαση, επιτέλους, κι ας πάρουν θέση. Ο κ. Μητσοτάκης και η κυρία Γεννηματά δεν μπορεί να είναι «πρώτο πλάνο» στις καταγγελίες κατά της κυβέρνησης και να καταπίνουν αναφορές που λένε ότι ΝΔ και ΠΑΣΟΚ κρατούσαν «όμηρο τον Τύπο».
Τι συμβαίνει τελευταία με την δικαιοσύνη; Η αντιπολίτευση σάς κατηγορεί για επιθέσεις στην ανεξαρτησία της.
Πρόσφατα υπήρξε μια απόφαση, η οποία θεωρεί ότι η μη πληρωμή δεδουλευμένων σε έναν εργαζόμενο δεν αποτελεί δυσμενή αλλαγή στη σχέση εργασίας. Αυτό βρίσκεται πέρα και από αυτό που θεωρούμε ευρωπαϊκό κεκτημένο.
Κι αυτό εμείς δικαιούμαστε να το κρίνουμε και μάλιστα δημοσίως. Οι αξιολογήσεις των εκπροσώπων της Δικαιοσύνης δεν είναι πέρα και πάνω από κάθε κριτική.
Αν αυτό το θεωρούν κάποιοι επίθεση στην ανεξαρτησία του θεσμού, θα πρέπει να δούμε και τις περιπτώσεις παρέμβασης σε αυτόν, όπως –πιθανώς και σύμφωνα με δημοσιεύματα- είχαμε κατά το παρελθόν.
Η αντιπολίτευση σας κατηγορεί, επίσης, για υπερφορολόγηση, για τεράστιες δημόσιες οφειλές προς τους ιδιώτες, ενώ ζητά διεξαγωγή εκλογών για να ακολουθηθεί ένα διαφορετικό μίγμα πολιτικής.
Εκλογές θα γίνουν στο τέλος της 4ετίας. Ο Αλέξης Τσίπρας θα είναι ο πρώτος Πρωθυπουργός, από τη στιγμή που η χώρα εφαρμόζει προγράμματα στήριξης, που θα ολοκληρώσει την 4ετία. Μια τέτοια εξέλιξη θα αποτελέσει σήμα ομαλότητας και ανάκαμψης.
Προκαλούμε την αξωματική αντιπολίτευση να σταματήσει τις «ανοησίες» και να μιλήσει για την ουσία της πολιτικής. Να έρθει στο τραπέζι της συζήτησης για το σκληρό πυρήνα της πολιτικής και των αποτελεσμάτων που εμείς φέρνουμε. Όμως, επειδή αυτή τη συζήτηση δεν την αντέχει και η πραγματικότητα είναι πεισματάρα και εκκωφαντική ανοίγει άλλα ζητήματα, που προκαλούν από θυμηδία έως άφθονο γέλιο στον ελληνικό λαό.
Ποια τα θέματα συζήτησης στη συνάντησή σας με τη νέα Επίτροπο Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας, Μαρίγια Γκάμπριελ;
Με την Επίτροπο, συμφωνήσαμε σε σειρά αναγκαίων βημάτων που πρέπει να γίνουν, ενώ αναμένεται επίσκεψή της στην Ελλάδα.
Της εκθέσαμε το σχέδιο δράσης για την ανάπτυξη των δικτύων υπερυψηλής ταχύτητας του διαδικτύου και την προσδοκία μας, η οποία ταυτίστηκε με τη δική της, να στηρίξουμε τον ευρωπαϊκό οργανισμό για την κυβερνοασφάλεια.
Πάρα πολύ σύντομα θα είμαστε έτοιμοι να δρέψουμε τους καρπούς των προσπαθειών που έχουν γίνει και από μέρους της Κομισιόν αλλά και της Ελλάδας για την ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών.
*Πρώτη δημοσίευση στη EurActiv.gr