Οι χώρες και οι περιφέρειες πρέπει να συνεργαστούν, για να μοιραστούν επιτυχημένες πολιτικές προσεγγίσεις στην επίτευξη των στόχων για την κλιματική αλλαγή, συμπεριλαμβανομένων των προσεγγίσεων για τη διευκόλυνση της ταχείας υιοθέτησης οχημάτων χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα
των
Joschka Fischer*,
Margo Oge* και
Yunshi Wang*
Μετάφραση: Ειρήνη Σωτηροπούλου
Στις αρχές του φθινοπώρου, η κλιματική αλλαγή κυριάρχησε στην ειδησεογραφία – αλλά για όλους τους λάθος λόγους. Αντί να αναφερθούν στην καταπολέμηση αυτής της διεθνούς απειλής, τα ΜΜΕ παρακολουθούσαν τις τρομακτικές επιπτώσεις της.
Περιελάμβαναν: μια πρωτοφανή αναφορά του τυφώνα στον Ατλαντικό που προκάλεσε θανάτους από τη Γουιάνα έως την Ιρλανδία, καθώς και τις ογκώδεις δασικές πυρκαγιές που έκαψαν το Λος Άντζελες και το Σαν Φρανσίσκο.
Δεν μπορούμε να σπαταλήσουμε περισσότερο χρόνο στην αντιμετώπιση αυτής της επικείμενης κρίσης. Η παγκόσμια συνεργασία είναι πρωταρχικής σημασίας.
Ωστόσο, οι εκδηλώσεις που ξεκίνησαν νωρίτερα αυτό το χρόνο -ιδίως η απόσυρση του προέδρου Tραμπ από τη Συμφωνία του Παρισιού και οι εντατικές προσπάθειές της για την ανατροπή των νόμων περί κλιματικής αλλαγής που είχε θεσπίσει ο πρόεδρος Ομπάμα- καθιστούν σαφές ότι η συνεργασία σε επίπεδο διεθνούς δικαίου θα παρεμποδιστεί από ορισμένους. Ωστόσο, πολλοί εξακολουθούν να είναι αποφασισμένοι να προστατεύσουν τον πλανήτη για τις μελλοντικές γενιές.
Ευτυχώς, υπάρχουν πολλές χώρες, περιφέρειες, κράτη, πόλεις και βιομηχανίες που αναγνωρίζουν ότι μπορούν να προστατεύσουν το περιβάλλον και να αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα από τη μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Ένα εξαιρετικό σημείο εστίασης για μια νέα εποχή στην παγκόσμια συνεργασία είναι τα καθαρά, ηλεκτροκίνητα οχήματα. Το κόστος των μπαταριών έχει μειωθεί σχεδόν επτά φορές από το 2011 και η ισοτιμία κόστους με τα αυτοκίνητα με εσωτερική καύση αναμένεται να συμβεί κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2020. Όλες οι προβλέψεις συμφωνούν: τα ηλεκτρικά οχήματα θα καταλάβουν το μέλλον.
Η μετάβαση σε αυτοκίνητα χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα έχει ξεκινήσει σε περιοχές, όπως η Καλιφόρνια και το Όσλο.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι πολιτικοί φορείς πρέπει να υποστηρίξουν τις καινοτομίες, καθώς επιδιώκουν να ξεπεράσουν το πλεονέκτημα κόστους που έχουν δημιουργήσει οι παραγωγοί πετρελαίου και οι τεχνολογίες καύσης κατά τα τελευταία 100 χρόνια.
Είναι απαραίτητο, στο πνεύμα της Συμφωνίας του Παρισιού, οι πόλεις, τα κράτη, οι χώρες και οι περιφέρειες να συνεργαστούν, για να μοιραστούν επιτυχείς πολιτικές προσεγγίσεις στην επίτευξη των στόχων για την κλιματική αλλαγή, συμπεριλαμβανομένων προσεγγίσεων για τη διευκόλυνση της ταχείας υιοθέτησης οχημάτων χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Παρά τις οπισθοδρομήσεις που προκάλεσε η σημερινή κυβέρνηση των ΗΠΑ, οι ηγέτες της Κίνας, της Καλιφόρνια και της Ευρώπης θα πρέπει να συνεργαστούν, για να πραγματοποιήσουν αυτή τη μετάβαση.
Η Καλιφόρνια παραμένει σε τροχιά επίτευξης αυστηρών στόχων μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, παρά τα επαναλαμβανόμενα εμπόδια από την κυβέρνηση Τραμπ. Στη δεκαετία του 1990, η Καλιφόρνια εφηύρε τα ZEV (Zero Emissions Vehicle), που απαιτούν από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, να διασφαλίσουν ότι ένα μέρος των οχημάτων που πωλούνται στην Καλιφόρνια παράγει μηδενικές εκπομπές.
Επί του παρόντος, εννέα πολιτείες (Κονέκτικατ, Μέιν, Μέριλαντ, Μασαχουσέτη, Νιου Τζέρσεϋ, Νέα Υόρκη, Όρεγκον, Ρόουντ Άιλαντ και Βερμόντ) συμμετέχουν στο πρόγραμμα της Καλιφόρνια, επιτρέποντας στις εταιρείες αυτοκινήτων να έχουν μεγαλύτερη ευελιξία στο σημείο πώλησης των απαιτούμενων ZEVs.
Από την πλευρά της, η Κίνα επιτάχυνε τη φιλόδοξη μετάβασή της στις μεταφορές χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Η χώρα απαιτεί το 3-5% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων να είναι ZEVs το 2019 και να επιτύχει το στόχο του 20% μέχρι το 2025. Το 2016, οι πωλήσεις οχημάτων στην Κίνα ξεπέρασαν τα 28 εκατομμύρια οχήματα, επομένως αυτά τα ποσοστά είναι σημαντικά.
Πρόσφατα, στις 8 Νοεμβρίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπέβαλε νέα πρόταση για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου των αυτοκινήτων μετά το 2021. Η πρόταση θέτει στόχους μείωσης του CO2 κατά 15% για το 2025 και 30% για το 2030. Περιλαμβάνει, επίσης, έναν εθελοντικό στόχο για πωλήσεις οχημάτων με εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου έως το 2025, που θα αυξηθεί στο 30% μέχρι το 2030.
Στο επίπεδο των ευρωπαϊκών κρατών μελών, η Νορβηγία και η Ολλανδία ξεχωρίζουν για πολιτικές που υποστηρίζουν αυτοκίνητα χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Οι μεγάλες πόλεις που πάσχουν από ρύπανση του αστικού περιβάλλοντος προωθούν πλέον την ηλεκτροκίνηση και οι εθνικές κυβερνήσεις στη Βρετανία και τη Γαλλία έχουν ορίσει προθεσμίες για τη σταδιακή κατάργηση των κινητήρων καύσης.
Η Γερμανία – ήδη πρωτοπόρος στην ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας – εξετάζει προσεκτικά τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να αναλάβει ηγετικό ρόλο στη μετάβαση στην κινητικότητα. Το γεγονός αυτό όχι μόνο βοηθά στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, αλλά ενδέχεται να ενισχύσει την οικονομία της.
Αυτή η μετάβαση δεν θα είναι εύκολη. Θα απαιτηθούν σημαντικές επενδύσεις για τις υποδομές και τον εκσυγχρονισμό του δικτύου.
Οι χώρες που δεσμεύονται με σθένος για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων όχι μόνο θα βοηθήσουν στη διαφύλαξη του πλανήτη για τις μελλοντικές γενιές, αλλά θα εξασφαλίσουν ενεργό συμμετοχή στις βιομηχανίες του μέλλοντος.
Αν η Κίνα, η Καλιφόρνια και η Ευρωπαϊκή Ένωση – και ακόμη και χώρες εκτός ΕΕ, όπως η Νορβηγία – μπορούν να ενώσουν και να ευθυγραμμίσουν τις πολιτικές τους που φθάνουν πέρα το 2025, τότε θα συμβάλουν στη δημιουργία μακροπρόθεσμης ασφάλειας για επενδύσεις.
Με τη σειρά τους, οι οικονομίες τους θα ανταμειφθούν με σημαντικά μερίδια στις βιομηχανίες του μέλλοντος, οι πολίτες τους θα αναπνέουν καθαρότερο αέρα και θα αποφύγουν τις χειρότερες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Ένα πραγματικό «win-win», για το οποίο αξίζει να αγωνιστούμε.
*Ο Joschka Fischer διετέλεσε αντιπρόεδρος και υπουργός Εξωτερικών της Γερμανίας από το 1998 έως το 2005.
*Η Margo Oge διετέλεσε διευθύντρια του Environmental Protection Agency’s Office of Radiation and Indoor Air από το 1990 έως το 1994.
*Ο Yunshi Wang είναι διευθυντής του China Centre for Energy and Transportation.