Τη συζήτηση συντόνισε ο δημοσιογράφος, Σύμβουλος Έκδοσης της HuffPost Greece, κ. Παύλος Τσίμας, θέτοντας το ερώτημα πως επιχειρήσεις που προσφέρουν ενημέρωση μπορούν να επιβιώσουν στο σημερινό δύσκολο περιβάλλον, όπου ένας αλγόριθμος καθορίζει τις ειδήσεις που φτάνουν στους πολίτες.
Ο κ. Nik Newman του Reuters Institute Digital Report του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης , όρισε τις εξής τρεις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα ΜΜΕ: Τη χρηματοδότηση, την πληθώρα των ειδήσεων και την κρίση της εμπιστοσύνης στον Τύπο. “Είναι δύσκολο για τους καταναλωτές να διαχωρίσουν την ήρα από το στάχυ στο διαδίκτυο και αυτό επιδεινώνεται επειδή πολλοί εκδότες κυνηγάνε τα κλικ και όχι την αξιόπιστη είδηση”, τόνισε.
Έκανε λόγο για μεταστροφή στη χρηματοδότηση των ΜΜΕ, τα οποία βασίζονται όλο και λιγότερο στις διαφημίσεις και προσανατολίζονται όλο και περισσότερο στην απευθείας χρηματοδότηση των αναγνωστών. Επισήμανε όμως ότι ενώ πολλά ΜΜΕ χρεώνουν για τις ειδήσεις, σε πολλές χώρες λίγοι είναι έτοιμοι να πληρώσουν.
Ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος αρμόδιος για τα ψηφιακά μέσα του Aljazeera Media Network, Dr. Yaser Bishr, παρουσίασε το μετασχηματισμό του ομίλου του στην ψηφιακή εποχή, σημειώνοντας ότι οι άνω των 65 βλέπουν τηλεόραση ενώ οι νεότεροι συνδέονται στο διαδίκτυο.
Αναφέρθηκε στις πλατφόρμες αναζήτησης και κοινωνικής δικτύωσης, επισημαίνοντας ότι το 61% της παγκόσμιας ψηφιακής διαφήμισης κατευθύνεται σε Facebook και Google και το 39% σε 1,3 δις άλλα site. Υπενθύμισε τη δήλωση Μέρντοκ πως ήρθε η ώρα το Facebook να πληρώσει τους εκδότες.
Παραδέχθηκε ότι μεγάλο μέρος του κοινού δεν έρχεται απευθείας στο site αλλά από το Facebook, εκτίμησε όμως πως όταν κανείς δίνει “τροφή στο τέρας των social media” δεν κερδίζει παρά μόνο πρόσκαιρα.
Ο CEO της NZZ- Mediengruppe (2013-2017). κ. Veit Dengler, ανέφερε πως τα παραδοσιακά ΜΜΕ όταν το διαδίκτυο μεγάλωνε και έχαναν διαφημίσεις, άρχισαν την περικοπή κόστους. “Αυτό δεν είναι στρατηγική, να κόβεις τη βασική σου παραγωγή. Μειώσαμε ποσότητα και ποιότητα και αυξήσαμε την τιμή”, σχολίασε. Στάθηκε ιδιαίτερα στη σημασία της αλληλεπίδρασης με το κοινό.
Διαφώνησε πάντως με την άποψη ότι απαιτείται ρύθμιση για Facebook και Google , λέγοντας: “Μας τρώνε τις διαφημίσεις γιατί είναι καλύτεροι και ξέρουν τι θέλει το κοινό”, ενώ τάχθηκε κατά της παρέμβασης της Ε.Ε., με το επιχείρημα ότι θα εκχωρηθεί έτσι πολιτικό κεφάλαιο στις Βρυξέλλες.
Ο ιδρυτής της 24Media και πρόεδρος της Ένωσης Εκδοτών Διαδικτύου, κ. Δημήτρης Μάρης , δήλωσε ότι το μιντιακό παιχνίδι είναι στημένο, καθώς οι μεγάλοι κολοσσοί του διαδικτύου (όπως η Google) λειτουργούν εκτός πλαισίου ανταγωνισμού.
Τόνισε ότι μία μέση ελληνική επιχείρηση του διαδικτύου καλείται να πληρώσει φορολογία, ΦΠΑ και εργοδοτικές εισφορές, ενώ ο βασικός της ανταγωνιστής έχει μηδενικό κόστος, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να την ανταγωνιστεί. Ανέφερε ότι η ψηφιακή δαπάνη για τις ελληνικές επιχειρήσεις μειώθηκε κατά 15% το 2017, πέφτοντας στα 65 εκ. ευρώ, ενώ αντίθετα αυξήθηκε κατά 20% για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Τη συζήτηση παρακολούθησε ο γενικός διευθυντής της Google στην Ελλάδα Γρηγόρης Ζαριφόπουλος, ο οποίος στη συνέχεια ρώτησε πως θα αλλάξει τα πράγματα η επιβολή φορολογίας στη Google και τι αναμένουν όσοι ζητούν παρέμβαση των Βρυξελλών.
Απαντώντας ο πρόεδρος της ΕΝΕΔ κ. Μάρης τόνισε: “Πρέπει οι κολοσσοί όπως το Facebook και η Google , να πληρώνουν φόρους στην Ελλάδα όπως όλοι οι πολίτες. Δε θα αλλάξει αυτό το παιχνίδι. αλλά θα δώσει ένα κοινό σημείο εκκίνησης. Το έσοδά τους προέρχονται από τον ίδιο κορβανά με των ανταγωνιστών τους. Από την ίδια πίτα.
Άρα η ενιαία φορολόγηση όλων θα δώσει τη δυνατότητα για ανταγωνισμό με κοινό σημείο εκκίνησης. Αν εγώ φορολογούμαι με πάνω από 50% δεν μπορεί αυτό να είναι υγιής ανταγωνισμός”.
Η ετήσια συνδιάσκεψη διοργανώνεται υπό την αιγίδα της Α.Ε Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Προκοπίου Παυλόπουλου από την αστική, μη κερδοσκοπική εταιρεία «Οικονομικό Φόρουμ Δελφών». Η διοργάνωση πραγματοποιείται, με την υποστήριξη της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και του Δήμου Δελφών.