του Εμμανουήλ Βιτσαρά*
Αν οι εξαγωγές αποτελούν την ασπίδα για την ελληνική οικονομία, τότε αντίστοιχα και οι διαμεταφορικές επιχειρήσεις αποτελούν την εμπροσθοφυλακή και την αιχμή του δόρατος των εξαγωγών.
Η ελληνική οικονομία στην παρούσα φάση της επιδημικής κρίσης, η οποία εξελίσσεται σε συστημική υφεσιακή κρίση, έχει ανάγκη περισσότερο από κάθε άλλη φορά τη συμβολή των εξαγωγών στην προσπάθεια φυγής προς τα εμπρός.
Φυσικά η εξαγωγική προσπάθεια της χώρας εξαρτάται από το παραγωγικό μοντέλο που εφαρμόζεται.
Οι διαμεταφορικές επιχειρήσεις και γενικότερα οι επιχειρήσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας υπηρετούν διαχρονικά, στήριζαν και στηρίζουν το εξαγωγικό έργο της χώρας, μεταφέροντας με ασφάλεια και σε περιβάλλον σωστών προδιαγραφών τα ελληνικά προϊόντα σε όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη!
Πρόσφατα, με την εμφάνιση και επέλαση της επιδημικής κρίσης, οι εταιρείες του κλάδου μας έδωσαν το «παρών» τους σε πολλαπλά επίπεδα, τόσο στον ελληνικό-εθνικό χώρο, αλλά και στον παγκόσμιο, αποδεικνύοντας εμπράκτως για μία ακόμη φορά ότι διέθεταν και διαθέτουν τη δυναμική που απαιτούν οι περιστάσεις.
Σε συνθήκες πρωτόγνωρες, οι επιχειρήσεις του κλάδου συνέχισαν να λειτουργούν στο σύνολό τους με πάρα πολλά προβλήματα αφενός, παρέχοντας αφετέρου ένα πολύ υψηλό επίπεδο υπηρεσιών.
Στην αρχή της πανδημίας μάς ζητήθηκε από την πολιτεία να επιδείξουμε πατριωτισμό και να κρατήσουμε τις εταιρείες μας σε λειτουργία έτσι ώστε να μη διαρραγεί η αλυσίδα των εμπορευματικών μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας γενικότερα, σε παγκόσμιο και εθνικό επίπεδο. Δυστυχώς, παρά τη θέληση των εταιρειών του κλάδου μας, προέκυψαν πολλά και κάποιες φορές ανυπέρβλητα προβλήματα, αφού τα καλώς νοούμενα εργαλεία των διαμεταφορέων δεν ήταν διαθέσιμα. Τα αεροπλάνα είχαν καθηλωθεί στο έδαφος στη συντριπτική τους πλειοψηφία, με αποτέλεσμα η εμπορευματική αεροπορική σύνδεση της χώρας να διακοπεί σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το ναυτιλιακό έργο συνέχισε να υφίσταται, αλλά με ελαχιστοποιημένα δρομολόγια από τις ναυτιλιακές εταιρείες, με έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων και με κατακόρυφη αύξηση των ναύλων μεταφοράς. Τα φορτηγά αυτοκίνητα αντιμετώπιζαν σημαντικές καθυστερήσεις στα σύνορα των κρατών της Ευρώπης, εξαιτίας διασυνοριακών περιορισμών, πολυήμερες καραντίνας των οδηγών και ξαφνικών lockdowns που είχαν επιβληθεί από τις κυβερνήσεις των ευρωπαϊκών κρατών σε πολλές εγχώριες παραγωγικές μονάδες και εισαγωγικές εταιρίες. Παρ’ όλα αυτά, οι διαμεταφορικές επιχειρήσεις έπραξαν κατά τον καλύτερο δυνατόν τρόπο και δήλωναν πάντα «παρών» για να εξυπηρετήσουν τους πελάτες τους και να πραγματοποιήσουν το εξαγωγικό έργο που τους είχε ανατεθεί, αντιμετωπίζοντας τις καθημερινές αντιξοότητες με ευέλικτες λύσεις και νέες πρακτικές.
Τις πρώτες ημέρες του πανευρωπαϊκού και παγκόσμιου lockdown, και ο δικός μας κλάδος βάδιζε σε αχαρτογράφητα νερά, κανείς δεν γνώριζε τι θα έφερνε η επόμενη μέρα… όμως οι διαμεταφορικές επιχειρήσεις αλλά και οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών logistics βρήκαν τον τρόπο να φέρουν σε πέρας την αποστολή τους. Μάθαμε να ελισσόμαστε και να βρίσκουμε τον τρόπο για την επιτέλεση του έργου μας. Η σημαντική άνοδος του e-commerce και γενικότερα του e-business, ανέδειξαν ως στρατηγικούς συνεργάτες τις διαμεταφορικές επιχειρήσεις, οι οποίες προσαρμόστηκαν στα νέα δεδομένα με τελικό στόχο, όπως πάντα, την ικανοποίηση των αναγκών των πελατών τους. Η επιδημική κρίση επέφερε αναπόφευκτα σημαντικές διαφοροποιήσεις στο εμπορικό ισοζύγιο της χώρας, με σημαντικό αντίκτυπο στις εξαγωγές και στις εισαγωγές και γενικότερα στην εμπορική κίνηση της αγοράς. Το πλήγμα φυσικά ήταν σημαντικό και οριζόντιο και για τις επιχειρήσεις του δικού μας κλάδου, αφού όπως όλοι γνωρίζουμε οι εισαγωγές/ εξαγωγές δεν αφορούν μόνο τρόφιμα, υγειονομικά είδη και φάρμακα.
Υπάρχει η υπόλοιπη αγορά προϊόντων και αγαθών που αποτελεί τη συντριπτική πλειοψηφία, η οποία αναζήτησε εναλλακτικούς τρόπους επιβίωσης μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου, το οποίο αναπτύχθηκε μεν, αλλά ως διεκπεραίωση δεν μπόρεσε να καλύψει τις απώλειες του μεταφορικού έργου που προσέφεραν οι επιχειρήσεις του κλάδου μας πριν από την επιδημική κρίση.
Έχουμε μάθει να μην πτοούμαστε από τα προβλήματα, και παραμένουμε σε πείσμα των καιρών, αισιόδοξοι για το μέλλον της αγοράς και της πατρίδας μας.
Αναγνωρίζουμε ότι η Πολιτεία αντέδρασε και έπραξε, τηρουμένων των αναλογιών, κατά τον καλύτερο δυνατόν τρόπο προκειμένου να διαφυλάξει τις ελληνικές επιχειρήσεις από τις τραγικές συνέπειες της πανδημίας. Ο Σύνδεσμός μας, μέσω των εκπροσώπων του όπως και άλλοι φορείς της αγοράς, διατήρησε ανοικτή επικοινωνία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης, όπου οφείλουμε να ομολογήσουμε πως υπήρξαν ευήκοα ώτα και δόθηκαν λύσεις σε θέματα που προέκυψαν, όπως π.χ. προσδιορισμό των ΚΑΔ που άπτονται της επιχειρηματικής δραστηριότητας των μελών μας ως πληττόμενων, θέματα μεταχρονολογημένων επιταγών, μείωση επαγγελματικών μισθωμάτων για τις επιχειρήσεις του κλάδου, κ.λπ.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημάνουμε ότι αυτός είναι και ο ευρύτερος στόχος και αποστολή του Συνδέσμου μας, αφού πρώτα απ’ όλα το ενδιαφέρον όλων των μελών του Δ.Σ. εστιάζεται στην προσπάθεια επίλυσης των πρακτικών θεμάτων και προβλημάτων, που ανακύπτουν από την καθημερινή λειτουργία των επιχειρήσεών μας.
Για τον λόγο αυτό και με παρέμβαση - πρότασή μας στο Συμβούλιο Εφοδιαστικής στο οποίο συμμετέχουμε, δημιουργήθηκε η επιτροπή/παρατηρητήριο για τη λειτουργία και δράση των εμπορευματικών μεταφορών, σε διεθνές και εθνικό επίπεδο, την οποία θα συντονίζει ο πρόεδρος του Συνδέσμου. Θεωρούμε ότι μέσα από αυτήν την Επιτροπή θα αναδειχθούν θέματα, προβληματισμοί και ανάγκες που ναι μεν θα αφορούν τον κλάδο της Εφοδιαστικής στο σύνολό του, αλλά με τις τεκμηριωμένες προτάσεις και απόψεις μας και σε συνδυασμό με τις θετικές πρωτοβουλίες και την αποδοχή της Πολιτείας, θα επιτύχουμε τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών για την αγορά στην οποία απευθυνόμαστε.
*πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Διεθνούς Διαμεταφοράς& Επιχειρήσεων Logistics Ελλάδος