του Γιώργου Φιλιόπουλου*
Η πανδημία έχει επηρεάσει καταλυτικά την παγκόσμια οικονομία και το διεθνές εμπόριο, δημιουργώντας σημαντικές προκλήσεις για τους Έλληνες εξαγωγείς.
Οι εξαγωγικές επιχειρήσεις καλούνται να ανταποκριθούν στην νέα πραγματικότητα όπου οι παραδοσιακές προωθητικές ενέργειες, όπως λ.χ. η συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις και επιχειρηματικές αποστολές, έχουν ακυρωθεί ή αναβληθεί. Τη θέση τους διεκδικούν ψηφιακά φόρα, διαδικτυακές πλατφόρμες B2B συναντήσεων, ψηφιακοί χώροι δικτύωσης και ανταλλαγής απόψεων, πωλήσεις μέσω μέσων κοινωνικής δικτύωσης κ.λπ.
Πολλές ελληνικές εταιρείες παράγουν και διαθέτουν ποιοτικά προϊόντα και υπηρεσίες, αλλά προκειμένου να καταφέρουν να ενισχύσουν την παρουσία τους στις αγορές του εξωτερικού θα πρέπει να καταφέρουν να προσαρμοσθούν στις νέες απαιτήσεις που δημιουργήθηκαν λόγω της πανδημίας.
Η Enterprise Greece έχει θέσει ως προτεραιότητα να αναδείξει τη σπουδαιότητα της υιοθέτησης καινοτόμων λύσεων, προχωρώντας σε ουσιαστικό ψηφιακό μετασχηματισμό των δράσεων και των εργαλείων της.
Μεταξύ των νέων πρωτοβουλιών της είναι η σχεδίαση και η δημιουργία ηλεκτρονικών καταλόγων εξαγώγιμων προϊόντων, η ροή ειδήσεων που αφορά τις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με την πανδημία σε όλες τις αγορές ενδιαφέροντος, οι διαδικτυακές προωθητικές εκδηλώσεις και επιμορφωτικά σεμινάρια, τα ψηφιακά B2Bs και οι ενημερωτικές εκστρατείες σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Σε αυτό το πλαίσιο, προσχώρησε στη σύναψη συνεργασίας με την κορυφαία εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου eBay. Η συνεργασία θα συνδράμει τις ελληνικές εταιρείες στην προώθηση των προϊόντων και υπηρεσιών τους μέσω της πλατφόρμας της eBay, σε 190 αγορές παγκοσμίως. Ταυτόχρονα, προσφέρει την παροχή εκπαίδευσης μέσω ενός εξειδικευμένου συστήματος πλήρους υποστήριξης στις εταιρείες που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα. Κορυφαίοι εκπρόσωποι της eBay θα εκπαιδεύσουν τις ελληνικές επιχειρήσεις ώστε να μπορέσουν να ανοίξουν δικό τους διαδικτυακό κατάστημα και να προωθήσουν τα προϊόντα τους με επιτυχία.
Επιπλέον, η Enterprise Greece σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών και τα γραφεία Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων συνεχίζει τη διοργάνωση webinars, μέσω των οποίων παρέχεται η δυνατότητα ενημέρωσης για τις συνθήκες που επικρατούν σε διάφορες εξαγωγικές αγορές- στόχους.
Παράλληλα, προγραμματίζονται νέες δράσεις της εταιρείας που θα εστιάσουν στην ενημέρωση των επιχειρηματιών για τα χρηματοδοτικά προγράμματα και εργαλεία που είναι διαθέσιμα να καλύψουν ανάγκες σε κεφάλαια κίνησης, όπως λ.χ. το ΤΕΠΙΧ ΙΙ, που ενέκρινε το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων για να ανταποκριθεί στην υψηλή ζήτηση. Κάτι που είναι αναμενόμενο, αν συλλογιστεί κανείς ότι τα τελευταία πέντε χρόνια οι ελληνικές εξαγωγές αντιστοιχούν σε περισσότερο από το ένα τρίτο του ΑΕΠ.
Εν μέσω πανδημίας, η ανταλλαγή τεχνογνωσίας και βέλτιστων πρακτικών με τους ομόλογους Οργανισμούς των άλλων ευρωπαϊκών Οργανισμών των άλλων ευρωπαϊκών χωρών και ο διάλογος με άλλες παρόμοιες ενώσεις πέραν των συνόρων της Ευρώπης αποδείχθηκε σημαντικό εργαλείο ενημέρωσης και συντονισμού. Η Enterprise Greece, ως αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Οργανισμών Προώθησης Εξαγωγών (ETPOA), συμμετέχει ενεργά στον διάλογο για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ευρωπαϊκές εξαγωγικές επιχειρήσεις.
Όσον αφορά τις αγορές- στόχους, η Ευρωπαϊκή Ένωση συνεχίζει να αποτελεί προνομιακό εξαγωγικό προορισμό για τα ελληνικά προϊόντα, παρ’ όλο που είναι ιδιαιτέρως ανταγωνιστική, καθώς προσφέρει μια ενιαία αγορά με απουσία δασμών και ελευθερία ως προς τη διακίνηση των προϊόντων.
Ταυτόχρονα όμως πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην Ασία, όπου η μεσαία τάξη προβλέπεται να ανέλθει στα 3,5 δισ. το 2030. Πλεόν, πέραν της Κίνας και της Ινδίας, που είναι μεγάλες αγορές από πλευράς πληθυσμού, χώρες όπως η Ινδονησία, το Βιετνάμ και η Ταϊλάνδη αναπτύσσονται με γοργούς ρυθμούς. Παρόμοιες προοπτικές έχει και η Αφρική, καθώς δίπλα της μεγάλες οικονομίες της Νιγηρίας και της Νότιας Αφρικής βλέπουμε να παρουσιάζουν σημαντική οικονομική ανάπτυξη χώρες όπως η Γκάνα, η Τανζανία και η Αιθιοπία.
Η Enterprise Greece θα είναι δίπλα στον Έλληνα εξαγωγέα για να τον συνδράμει στην προσπάθειά του να προσεγγίσει αυτές τις νέες αγορές και να τοποθετήσει τα προϊόντα του, ενισχύοντας την εξωστρέφεια της χώρας.
*διευθύνων σύμβουλος της Enterprise Greece