της Δέσποινας Κόντη
Μπορεί τα συνολικά κεφάλαια που διοχετεύθηκαν σε ελληνικές startups να κινήθηκαν φέτος σε ελαφρώς χαμηλότερα νούμερα σε σύγκριση με το 2019, δεν συμβαίνει όμως το ίδιο όσον αφορά το μέτωπο των εξαγορών. Μάλιστα αρκετοί παράγοντες της αγοράς έχουν χαρακτηρίσει το 2020 χρονιά εξαγορών, λόγω του αριθμού των startups που περιήλθαν στον έλεγχο ξένων εταιρειών, αλλά και των υψηλών τιμημάτων που έγιναν γνωστά για να επιτευχθούν οι συγκεκριμένες συναλλαγές.
Φέτος πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη εξαγορά ελληνικής νεοφυούς εταιρείας, ενώ είχε προηγηθεί μία επίσης μεγάλη εξαγορά με βασικούς πρωταγωνιστές τεχνολογικούς κολοσσούς. Η ελληνικών συμφερόντων εταιρεία Instashop, δημιούργημα του Γιάννη Τσιώρη και της Ιωάννας Αγγελιδάκη, εξαγοράστηκε το περασμένο καλοκαίρι από τη γερμανική Delivery Hero προς 360 εκατ. δολάρια και λίγο καιρό νωρίτερα, δηλαδή τον Μάιο του 2020, είχε προηγηθεί η εξαγορά της ελληνικής Softomotive του Μάριου Σταυρόπουλου και του Αργύρη Κανινή από τη Microsoft έναντι τιμήματος που φέρεται να ξεπερνάει τα 100 εκατ. δολάρια.
Οπως σημειώνει η ετήσια έκθεση του Found.ation, φέτος καταγράφηκαν έξι εξαγορές ελληνικών νεοφυών επιχειρήσεων έναντι δύο το 2019 και δύο το 2018. Οι τέσσερις εξ αυτών έχουν λάβει χρηματοδότηση από κάποιο από τα επενδυτικά κεφάλαια που υπάγονται στο υπερταμείο Equifund, ενώ πολλές εταιρείες από αυτές που εξαγοράστηκαν φέτος έχουν αντλήσει κεφάλαια από διεθνείς επενδυτές που είτε συμμετείχαν στους χρηματοδοτικούς γύρους είτε ηγούνταν αυτών.
Εκτός λοιπόν από την Instashop και τη Softomotive, φέτος εξαγοράστηκαν η Think Silicon από τον αμερικανικό κολοσσό Applied Materials, η εταιρεία Pushme από τη γερμανική νεοφυή εταιρεία Tier Mobility, η Blendo με έδρα την Αμερική από τη RudderStack και, τέλος, η Guestflip, που εξαγοράστηκε από την Travelbook Group σε μια προσπάθεια να ανακάμψει από το πλήγμα που δέχθηκε εν μέσω πανδημίας.
Η εξαγορά της Instashop, της Softomotive αλλά και της Think Silicon καταλαμβάνουν τις τρεις πρώτες θέσεις στη λίστα που κατήρτισε το Found.ation σχετικά με τις μεγαλύτερες εξαγορές τεχνολογικών νεοφυών εταιρειών που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι στιγμής στην Ελλάδα. Ακολουθεί η εξαγορά της Helic από την αμερικανική Ansys το 2019, με τη δεύτερη να προχωράει στην επέκταση του κέντρου έρευνας και ανάπτυξης που διατηρεί η ελληνική Helic στο Χαλάνδρι, ενώ στην 5η θέση έπεται η εξαγορά της Beat από την Daimler το 2017 έναντι ποσού που λέγεται πως κινήθηκε στα 40,4 εκατ. ευρώ.
Στην έβδομη θέση βρίσκεται η Innoetics, που εξαγοράστηκε από τη Samsung το 2017, ενώ την 8η θέση καταλαμβάνει η online πλατφόρμα παραγγελίας φαγητού efood, που εξαγοράστηκε από τη γερμανική Delivery Hero το 2014. Ακολουθούν οι εξαγορές της Avocarrot και της Crypteia Networks, ενώ την τελευταία θέση στη σχετική λίστα καταλαμβάνει η Quizdom, η οποία ανέπτυξε το ομώνυμο παιχνίδι και περιήλθε τo 2017 στην αγκαλιά της γερμανικής friends4media Group.
Παράγοντες της αγοράς αναμένουν επίσης εξελίξεις όσον αφορά την προσφορά ύψους περίπου 1 δισ. που έκανε στα τέλη Οκτωβρίου η Uber για την απόκτηση της Free Now, στην οποία ανήκει η Beat.
*πρώτη δημοσίευση: www.kathimerini.gr