του Αθανάσιου Στάβερη-Πολυκαλά*
Το 2020, μια χρονιά που δοκίμασε τις αντοχές όλων μας, ολοκληρώθηκε με την αισιοδοξία που προκαλούν οι εξελίξεις σχετικά με τα εμβόλια για την αντιμετώπιση του κορονοϊού. Ταυτόχρονα είναι μια χρονιά που στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και τη Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων στην οποία με ικανοποίηση βλέπουμε την ολοκλήρωση μίας πολύπλοκης και δύσκολης διαδικασίας που θέτει τις βάσεις ώστε η Ελλάδα να είναι σε θέση να δώσει το παρών στην 4η Βιομηχανική Επανάσταση.
Με τη δημοπρασία για τις άδειες 5G που ολοκληρώθηκε εντός του Δεκεμβρίου από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) θα ξεκινήσει η διαδικασία για την ανάπτυξη των δικτύων, η οποία θα βασίζεται σε συγκεκριμένους και ξεκάθαρους κανόνες. Οι πάροχοι θα πρέπει να παρέχουν κάλυψη στο 60% του πληθυσμού της Ελλάδας στην πρώτη τριετία, ενώ σε βάθος εξαετίας το ποσοστό αυτό θα πρέπει να έχει διαμορφωθεί στο 94% συμπεριλαμβανομένων συγκεκριμένων περιοχών ιδιαίτερης σημασίας στην παραμεθόριο και το εσωτερικό της χώρας.
Για να φτάσουμε όμως μέχρι εδώ χρειάστηκε να προηγηθεί μια πολυεπίπεδη και απαιτητική προετοιμασία που ολοκληρώθηκε στις ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες που προκάλεσαν η πανδημία και τα αναγκαία μέτρα αντιμετώπισής της. Περισσότερο όμως από την πανδημία αυτό που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν όλες οι υπηρεσίες και όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα ήταν η ουσιαστικά ανύπαρκτη προετοιμασία των προηγούμενων ετών. Είναι, μάλιστα, χαρακτηριστικό πως ενώ σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες η διαδικασία για τη δημοπρασία και την ανάπτυξη των πρώτων δικτύων 5G χρειάστηκε δύο ή και τρία χρόνια, καταφέραμε να ολοκληρώσουμε την προετοιμασία σε χρόνο της τάξης των 12 μόλις μηνών.
Σε αυτό το χρονικό διάστημα, υλοποιήθηκαν περίπου 70 προαπαιτούμενες ενέργειες, συμπεριλαμβανομένων νομοσχεδίων, υπουργικών αποφάσεων, κοινών υπουργικών αποφάσεων και διαβουλεύσεων. Βεβαίως οι ενέργειες δεν περιορίστηκαν μόνο σε θεσμικό επίπεδο αλλά επεκτάθηκαν και στο πεδίο, καθώς απαιτήθηκαν ενέργειες για τη βέλτιστη αξιοποίηση του φάσματος των συχνοτήτων, τη διασφάλιση της λειτουργίας όλων των υποδομών, τον μηδενισμό του κινδύνου των παρεμβολών.
Κατά τον σχεδιασμό της δημοπρασίας η στόχευση δεν αφορούσε στη μεγιστοποίηση του τιμήματος, αλλά στη διασφάλιση ότι θα δρομολογηθούν άμεσα οι επενδύσεις για την ανάπτυξη των δικτύων. Για τον λόγο αυτό άλλωστε, δίνεται στους παρόχους η δυνατότητα να καταβάλουν το 70% του τιμήματος σε ετήσιες δόσεις και αφού θα έχει προηγηθεί τριετής περίοδος χάριτος.
Μία ακόμα σημαντική καινοτομία, η οποία έχει αποσπάσει τα εύσημα και στελεχών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι το επενδυτικό ταμείο «Φαιστός», το οποίο θα επενδύσει σε νεοφυείς επιχειρήσεις που αναπτύσσουν προϊόντα και υπηρεσίες για χρήση στα δίκτυα 5G. Η 4η Βιομηχανική Επανάσταση αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για την Ελλάδα για να αναπτύξει έναν ισχυρό και βιώσιμο κλάδο καινοτομίας που θα ενισχύσει την απασχόληση και την εθνική οικονομία. Η μελέτη που εκπόνησε η EY για λογαριασμό του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης καταλήγει στο συμπέρασμα πως τα οφέλη των επενδύσεων στο 5G για την ελληνική οικονομία μεταφράζονται σε μία σωρευτική αύξηση σε όρους Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας μεταξύ 7,3 και 12,4 δισ. ευρώ, και στη δημιουργία ως και 69.000 νέων θέσεων εργασίας σε βάθος δεκαετίας. Εκτός από μοχλός επενδύσεων, η τεχνολογία 5G μπορεί επίσης να επιταχύνει τον ψηφιακό μετασχηματισμό κλάδων της οικονομίας, να ενισχύσει την εξωστρέφειά τους και να ενισχύσει την προσπάθεια για προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων.
Στο προσεχές διάστημα, κατά πάσα πιθανότητα στο πρώτο τρίμηνο του 2021, όπως έχουν ανακοινώσει και στελέχη των τηλεπικοινωνιακών παρόχων, τα δίκτυα 5G θα αρχίσουν να λειτουργούν στη χώρα μας. Ο ρόλος της Πολιτείας δεν σταματά βεβαίως στη δημοπρασία αλλά είναι διαρκής και θα είμαστε πάντοτε παρόντες ώστε να διασφαλίζεται η ανάπτυξη των υποδομών προς όφελος των πολιτών, των επιχειρήσεων και, συνολικά, της χώρας.
*Γενικός Γραμματέας Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων