Ένας στους δύο καταναλωτές διεθνώς μπορεί να χαρακτηριστεί πλέον «ηθικός καταναλωτής», με τις αγοραστικές του συνήθειες να τού έχουν προσδώσει την συγκεκριμένη περιγραφή. Πιο συγκεκριμένα, το 50% των καταναλωτών παγκοσμίως είναι διατεθειμένο να πληρώσει παραπάνω για προϊόντα και υπηρεσίες που προέρχονται από εταιρείες κοινωνικά υπεύθυνες –ποσοστό που έχει αυξηθεί πέντε ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2011. Περισσότερο «ηθικοί καταναλωτές» δηλώνουν οι νεότεροι, κάτω των 30 ετών. Την μεγαλύτερη αύξηση, ωστόσο, σε σχέση με το 2011 παρουσιάζουν οι καταναλωτές μεταξύ 40-44 ετών, με το ποσοστό αυτών να διαμορφώνεται από 38% το 2011 σε 50% το 2013. Ως «ηθικοί καταναλωτές» ορίζονται εκείνοι που δηλώνουν πρόθυμοι να πληρώσουν επιπλέον χρήματα για προϊόντα και υπηρεσίες που προέρχονται από εταιρείες που υλοποιούν κοινωνικά και περιβαλλοντικά προγράμματα. «Ενώ οι προσπάθειες εταιρικής κοινωνικής ευθύνης φαίνεται να έχουν μεγαλύτερη απήχηση στους νεότερους καταναλωτές, η σημαντική μεταβολή της πρόθεσης των μεσηλίκων καταναλωτών ως προς αυτές αυξάνει τις ευκαιρίες των επιχειρήσεων και την δυνατότητά τους να απευθύνονται σε ένα διευρυμένο κοινό», σχολίασε η Βίκυ Γρηγοριάδου, Market Leader για την Nielsen Ελλάδας. «Σήμερα οι επιχειρήσεις μπορούν να επικοινωνήσουν την κοινωνικά υπεύθυνη συμπεριφορά τους σε ένα διευρυμένο κοινό νεότερων αλλά και μεγαλύτερων σε ηλικία καταναλωτών».
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι το ποσοστό των κατά δήλωση “ηθικών” καταναλωτών διαφέρει σημαντικά μεταξύ των 58 χωρών, που έλαβαν μέρος στην έρευνα. Συγκεκριμένα, ενώ οι καταναλωτές στην Ινδία και στις Φιλιππίνες είναι διατεθειμένοι να δαπανήσουν περισσότερο για προϊόντα ή υπηρεσίες που προέρχονται από εταιρείες που υλοποιούν κοινωνικά ή εταιρικά προγράμματα σε ποσοστό άνω του 70%, στην Ευρώπη το ποσοστό αυτό διαμορφώνεται κατά μέσο όρο στο 37%. Στην Ελλάδα το εν λόγω ποσοστό διαμορφώνεται στο 52% για το 2018, παρουσιάζοντας σημαντική αύξηση 21 ποσοστιαίων μονάδων σε σχέση με δύο χρόνια πριν. Το ιδιαίτερα χαμηλό ποσοστό της Ευρώπης οφείλεται πιθανότατα στο γενικότερο κλίμα κυνισμού που επικρατεί ως προς τις επιχειρήσεις γενικά. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα μιας πρόσφατης μελέτης τις Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το 41% των πολιτών τις Ευρωπαϊκής Ένωσης θεωρούν ότι η συνολική επιρροή των επιχειρήσεων στην κοινωνία είναι αρνητική, ποσοστό μεγαλύτερο από τις μεγάλες οικονομίες. «Στις αγορές, όπου επικρατεί έντονος σκεπτικισμός όσον αφορά στην εταιρική κοινωνική ευθύνη, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να προσπαθούν περισσότερο. Τα προγράμματα κοινωνικής ευθύνης θα πρέπει να είναι αναμφισβήτητα αυθεντικά όσον αφορά τις εταιρικούς στόχους, το όραμα και τις αξίες μιας εταιρείας», σχολίασε η Βίκυ Γρηγοριάδου.
Ένα επιπλέον σημαντικό στοιχείο, που προκύπτει από την έρευνα της Nielsen είναι το γεγονός ότι το 43% των ερωτηθέντων σε παγκόσμιο επίπεδο αναφέρει πώς και στην πράξη στηρίζει με τις επιλογές του τις ηθικά υπεύθυνες εταιρείες, ποσοστό χαμηλότερο μόνο κατά 7 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με αυτούς που το υποστηρίζουν κατά δήλωση. Επίσης φαίνεται πως περισσότερο οι άντρες σε σχέση με τις γυναίκες στηρίζουν έμπρακτα τις εν λόγω εταιρείες με αντίστοιχα ποσοστά 45% και 41%.
«Το ερώτημα στην σύγχρονη εποχή δεν είναι για το αν οι καταναλωτές ενδιαφέρονται για τον κοινωνικό αντίκτυπο μιας επιχείρησης, αλλά για το ποιοι είναι αυτοί οι καταναλωτές, σε ποιο βαθμό ενδιαφέρονται και πώς μπορούμε να τους προσεγγίσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η απάντηση δεν είναι απαραίτητα μια παραδοσιακή και συνηθισμένη καμπάνια εταιρικής ευθύνης-η γενικότερη υπευθυνότητα, η βιώσιμη καινοτομία και η στοχευμένη επικοινωνία είναι πιθανόν να δεσμεύσουν τους συγκεκριμένους καταναλωτές», σχολίασε εν κατακλείδι η Βίκυ Γρηγοριάδου.