Στροφή προς την ηλεκτροκίνηση, αν και με βραδύτερους ρυθμούς από άλλα κράτη της Ευρώπης, όπως η πρωτοπόρος Νορβηγία, φαίνεται ότι κάνει η Ελλάδα προς την ηλεκτροκίνηση. Πλέον, σχεδόν ένας στους δύο Έλληνες (47%) δηλώνει ότι σκέφτεται ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο για την επόμενη αγορά του. Πάντως, η αγορά ενός υβριδικού αυτοκινήτου προηγείται στη shortlist του Έλληνα σήμερα με 63%, ενώ στις προτιμήσεις ακολουθούν τα αυτοκίνητα με κινητήρα diesel (52%) και βενζίνη (51%).
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Focus Bari | YouGov, σχεδόν όλοι οι Έλληνες βρίσκουν τουλάχιστον ένα πλεονέκτημα, αλλά και τουλάχιστον ένα μειονέκτημα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Την ίδια στιγμή, μόνο ο ένας στους τέσσερις γνωρίζει αρκετά σχετικά με τα οικονομικά κίνητρα, που δίνει το Κράτος για την αγορά και συντήρησή τους.
Οι Έλληνες θεωρούν βασικό πλεονέκτημα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα την προστασία του περιβάλλοντος και την οικονομία σε πολλαπλά επίπεδα. Ειδικότερα, μετά από την προστασία του περιβάλλοντος ακολουθεί στη λίστα των πλεονεκτημάτων η δυνατότητα επιδότησης και οι φοροαπαλλαγές, τα χαμηλότερα λειτουργικά κόστη, η εξασφάλιση για το μέλλον και ο λιγότερος θόρυβος.
Ως πλεονεκτήματα θεωρούνται, επίσης, ο συνδυασμός parking και φόρτισης, η καλύτερη αναλογία κόστους - αξίας, η καλύτερη απόδοση, όπως και η καλή αξία μεταπώλησης.
Μειονεκτήματα
Τα σημαντικότερα αντι-κίνητρα ή/και εμπόδια για την προτίμηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι αμφιβολίες ως προς τις δυνατότητες ανεφοδιασμού, ως προς το κόστος και ως προς τη διαθεσιμότητα. Συγκεκριμένα, οι Έλληνες προτάσσουν το υψηλό κόστος αγοράς, τα λίγα σημεία φόρτισης, την ανησυχία για τη διάρκεια της μπαταρίας, το υψηλό κόστος φόρτισης στο σπίτι και τη μη διαθεσιμότητα μεταχειρισμένων στα βασικά μειονεκτήματα.
Η περιορισμένη γκάμα μοντέλων που υπάρχουν στην αγορά, τα άγνωστα οικονομικά οφέλη και η συγκριτικά χαμηλότερη απόδοση θεωρούνται, επίσης, σημαντικά μειονεκτήματα για την απόκτηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Παρόμοια έρευνα, που έγινε σε εννέα ευρωπαϊκές χώρες από το διεθνές δίκτυο YouGov, του οποίου η Focus Bari είναι Affiliate Partner στην Ελλάδα, φωτογραφίζει αντίστοιχες στάσεις και απόψεις τόσο ως προς τα πλεονεκτήματα, όσο και αναφορικά με τα μειονεκτήματα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Επιδότηση αγοράς
Ένα ενδιαφέρον στοιχείο, που αναδεικνύει η έρευνα της Focus Bari, είναι η ελλιπής ενημέρωση των Ελλήνων σχετικά με τα οικονομικά κίνητρα, που δίνονται για την απόκτηση ενός ηλεκτρικού οχήματος. Μόλις ένας στους τέσσερις Έλληνες (25%) δηλώνει ότι γνωρίζει αρκετά σχετικά με την επιδότηση αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου, σχεδόν οι μισοί (49%) απαντούν ότι το “έχουν ακουστά”, ενώ υπάρχει και ένα 26% που δηλώνει ότι δεν το γνωρίζει καθόλου.
*πρώτη δημοσίευση: www.sepe.gr