Τα εργοστάσια της Ευρωζώνης αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς καθυστερήσεις για την εξασφάλιση των απαραίτητων πρώτων υλών και ανταλλακτικών, κάτι που οδήγησε σε άνοδο- ρεκόρ των μη ολοκληρωμένων παραγγελιών και των αυξήσεων των τιμών την ώρα που η οικονομία αρχίζει να ανακάμπτει.
Οι κατασκευαστές που ρωτήθηκαν από την IHS Markit υπογράμμισαν την «αναντιστοιχία προσφοράς και ζήτησης», καθώς και τις δυσκολίες μεταφοράς, ειδικά όσον αφορά τις θαλάσσιες μεταφορές, ως τους κύριους λόγους των καθυστερήσεων. Ο δείκτης PMI της μεταποίησης για την Ευρωζώνη διαμορφώθηκε στις 62,9 μονάδες τον Απρίλιο, η υψηλότερη μέτρηση στην 24ετή ιστορία της έρευνας αν και λίγο κάτω από μια προκαταρκτική εκτίμηση.
Οι εταιρείες ανέφεραν υψηλότερο κόστος για χημικά, μέταλλα και πλαστικά, σημειώνοντας πως χρησιμοποίησαν τα αποθέματά τους για να αντιμετωπίσουν την κατάσταση. «Η μεταποίηση της Ευρωζώνης βρίσκεται σε άνθηση», δήλωσε ο Κρις Γουίλιαμσον, επικεφαλής οικονομολόγος της IHS Markit. «Η συνέπεια της ζήτησης που προηγείται της προσφοράς είναι οι υψηλότερες τιμές που χρεώνονται από τους κατασκευαστές, οι οποίες τώρα αυξάνονται επίσης με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί ποτέ από την έρευνα».
Οι μολύνσεις από τον κορωνοϊό και η αργή πρόοδος στους εμβολιασμούς οδήγησαν τη Ζώνη του Ευρώ σε διπλή ύφεση το πρώτο τρίμηνο, αφήνοντας την οικονομία της να υστερεί πολύ πίσω από τις ΗΠΑ. Το Ταμείο Ανάκαμψης θα ξεκινήσει σύντομα, πράγμα που έχει τροφοδοτήσει την αισιοδοξία για την ευρωπαϊκή οικονομία.
Η αύξηση της απασχόλησης και των επενδύσεων σε μηχανήματα και εξοπλισμό που εντοπίζεται στην έρευνα μπορεί να βοηθήσει τις εταιρείες να ξεπεράσουν τους περιορισμούς χωρητικότητας, υποστηρίζει ο Γουίλιαμσον. «Αυτό θα συμβάλει στην ευθυγράμμιση της προσφοράς και της ζήτησης, λαμβάνοντας κάποια πίεση από τις τιμές», είπε. «Αλλά αυτό θα πάρει αναπόφευκτα χρόνο», προειδοποίησε.
*πρώτη δημοσίευση: www.kathimerini.gr