Το παγκόσμιο εμπόριο εξακολουθεί να πλήττεται από τα προβλήματα που προκάλεσε η πανδημία στην εφοδιαστική αλυσίδα και στις μεταφορές με το κόστος και τον χρόνο παράδοσης σε ανοδική πορεία εν μέσω θεαματικής αύξησης της ζήτησης. Οι ελλείψεις σε επεξεργαστές εξακολουθούν, άλλωστε, να αποτελούν τροχοπέδη στην παραγωγή των αυτοκινητοβιομηχανιών, οι πλέον κερδοφόρες των οποίων προειδοποιούν για τις επιπτώσεις.
Σύμφωνα με πηγές της κινεζικής εξαγωγικής βιομηχανίας που μίλησαν στο αμερικανικό ειδησεογραφικό δίκτυο CNBC, το κόστος της φόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων έχει πενταπλασιαστεί από περίπου 3.000 δολάρια στις 15.000 έκαστο. Παράλληλα, ο χρόνος για τη μεταφορά των προϊόντων στις αγορές της Ευρώπης από το «εργαστήριο του κόσμου», όπως έχει χαρακτηριστεί η Κίνα, έχει πλέον παραταθεί κατά μία εβδομάδα. Και τα αίτια βρίσκονται, βέβαια, στα παρεπόμενα της πανδημίας, ως επί το πλείστον, αλλά και σε αστάθμητους παράγοντες που συνέπεσαν με τη δύσκολη αυτή περίοδο: από τον αποκλεισμό της Διώρυγας του Σουέζ τον Μάρτιο έως και τη νέα έξαρση της πανδημίας στο κινεζικό λιμάνι της Γκουαντζού που αναγκαστικά έκλεισε μέσα στο καλοκαίρι. Σχολιάζοντας σχετικά ο Αλεξάντερς Κλος, διευθυντικό στέλεχος της κινεζικής βιομηχανίας ηλεκτροκίνητων οχημάτων Aiways, τόνισε πως αυτό που συμβαίνει στην Ευρώπη αλλά και σε όλον τον κόσμο, δεν θα το χαρακτήριζε ακριβώς χάος αλλά αλυσίδα ρωγμών στο σύστημα logistics και στην εφοδιαστική αλυσίδα. Ο ίδιος προσέθεσε πως οι εξαγωγικές βιομηχανίες αναγκάζονται να αλλάζουν το πρόγραμμα των φορτώσεων και να τις αναβάλλουν λόγω ανεπάρκειας μεταφορικών πλοίων και μεγάλων ελλείψεων εμπορευματοκιβωτίων. Και κατέληξε πως «αυτό έχει αντίκτυπο στις βιομηχανίες». Ετσι, πολλές κινεζικές βιομηχανίες και ειδικότερα όσες δραστηριοποιούνται στο ηλεκτρονικό εμπόριο έχουν καταφύγει στην ενοικίαση μεγάλων αποθηκευτικών χώρων στις χώρες στις οποίες εξάγουν, προκειμένου να αποφύγουν τις καθυστερήσεις στην παράδοση.
Ολα αυτά συμβαίνουν ενώ η ζήτηση για κινεζικές εξαγωγές εξακολουθεί να αυξάνεται, όπως προκύπτει από επίσημα κρατικά στοιχεία και από τις παραγγελίες επιχειρήσεων. Στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου οι εξαγωγές της Κίνας στην Ε.Ε. αυξήθηκαν 35,9% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020 και προς τις ΗΠΑ σημείωσαν άλμα 42,6%. Μείζων επιβαρυντικός παράγων παραμένει, άλλωστε, ακόμα η έλλειψη επεξεργαστών που προκάλεσε η πανδημία σε παγκόσμιο επίπεδο, όταν με το πρώτο lockdown οι βιομηχανίες «πάγωσαν» τις παραγγελίες τους για να αρχίσουν να παραγγέλνουν πυρετωδώς όταν χαλάρωσαν οι περιορισμοί και ξεκίνησε η ανάκαμψη. Ετσι, οικονομολόγοι του Bloomberg προεξοφλούν τώρα ότι θα αποδειχθεί υπερβολικά αισιόδοξη η πρόβλεψη της Federal Reserve για αύξηση του αμερικανικού ΑΕΠ κατά 7% στο σύνολο του έτους. Εκτιμούν πως η ανάπτυξη της υπερδύναμης δεν θα υπερβεί φέτος το 6,3% και η αιτία δεν θα είναι η μετάλλαξη «Δέλτα» αλλά τα προβλήματα στο επίπεδο της προσφοράς.
Σε ό,τι αφορά ειδικότερα την έλλειψη μικροεπεξεργαστών, το μεγαλύτερο πλήγμα έχει δεχθεί ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως προδίδουν οι χθεσινές ανακοινώσεις των Toyota Motor και Honda Motor. Οι δύο ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες ανακοίνωσαν χθες κέρδη-ρεκόρ για το δεύτερο τρίμηνο. Προειδοποίησαν όμως ότι η έλλειψη μικροεπεξεργαστών θα εξακολουθήσει να πλήττει τον κλάδο για καιρό, επιβάλλοντας αναγκαστική μείωση της παραγωγής. Η παραγωγή των δύο αυτοκινητοβιομηχανιών, άλλωστε, έχει μειωθεί στην Κίνα εξαιτίας του νέου κύματος της πανδημίας που αντιμετωπίζει η δεύτερη οικονομία στον κόσμο. Οπως αναφέρει το Reuters, η Honda αναγκάστηκε να αναστείλει την παραγωγή της στη μονάδα της στην πόλη Γουχάν, από την οποία ξεκίνησε η πανδημία στα τέλη του 2019, και η Toyota έκανε το ίδιο στην πόλη Γκουαντζού στην οποία έχει εκδηλωθεί τελευταία νέο κύμα με επικρατούσα τη μετάλλαξη «Δέλτα».
*πρώτη δημοσίευση: www.kathimerini.gr