της Δήμητρας Σκούφου
Τρόφιμα, χημικά, πρώτες ύλες, ποτά και καπνός αλλά και διάφορα βιομηχανικά προϊόντα συνθέτουν τους κλάδους-πρωταγωνιστές των ελληνικών εξαγωγών σταθερά τα τελευταία χρόνια.
Πέρα από τα καύσιμα-πετρελαιοειδή, πρόκειται για τομείς όπου η Ελλάδα διαθέτει ισχυρό αποτύπωμα και ισχυρή ανταγωνιστικότητα δεδομένων των συνθηκών και καταφέρνει να ξεχωρίζει σε διεθνές επίπεδο.
Ειδικά, η κατηγορία των τροφίμων έχει τεράστιες προοπτικές λόγω της στροφής των καταναλωτών στη μεσογειακή διατροφή και σε πιο υγιεινά προϊόντα διατροφής.
Παράγοντες του κλάδου εμφανίζονται πεπεισμένοι ότι η χώρα μπορεί παρά τις αντίξοες συνθήκες να συνεχίσει τη δυναμική ανάπτυξη των εξαγωγών, προς όφελος των θέσεων εργασίας και των δημόσιων οικονομικών.
«Οι έλληνες εξαγωγείς κατάφεραν να κρατήσουν ψηλά τη σημαία της χώρας μας και δεν πρέπει να παραγνωρίζεται το γεγονός πως οι ελληνικές επιχειρήσεις κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν πρωτόγνωρες καταστάσεις στη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης, έχοντας ήδη βιώσει μια δεκαετή οικονομική κρίση» σημειώνει με έμφαση η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Χριστίνα Σακελλαρίδη.
Σύμφωνα μάλιστα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), δρα Γεώργιο Κωνσταντόπουλο, θεωρείται εφικτός στόχος η αύξηση των ελληνικών εξαγωγών σε επίπεδα άνω των 40 δισ. ευρώ το 2022, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει ένα στρατηγικό πλάνο το οποίο θα περιλαμβάνει στο παιχνίδι της εξωστρέφειας και τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
Ο ρόλος των ΜμΕ
Είναι ενδεικτικό ότι αυτή τη στιγμή το 2% του συνόλου των επιχειρήσεων της χώρας πραγματοποιεί το 50% των ελληνικών εξαγωγών, ενώ το υπόλοιπο 98% (μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις) μοιράζεται το υπόλοιπο 50%. Καταλυτικό ρόλο παίζει η στήριξη στον τομέα της χρηματοδότησης, αλλά και οι παρεμβάσεις για την ανακούφιση από τις υπέρογκες αυξήσεις στο ενεργειακό και μεταφορικό κόστος, οι οποίες θα δημιουργήσουν προβλήματα.
Βάσει έρευνας πεδίου του Ινστιτούτου Εξαγωγικών Ερευνών και Σπουδών (ΙΕΕΣ) του ΣΕΒΕ στις επιχειρήσεις-μέλη του, περίπου το 25% των επιχειρήσεων με εξαγωγικό προσανατολισμό δήλωσε ότι το μεταφορικό κόστος αυξήθηκε το 2021 πάνω από 100% σε σχέση με το 2020 και το 2019, ενώ το 45% δήλωσε ότι η αύξηση αυτή θα επηρεάσει πολύ ή πάρα πολύ τις εξαγωγικές του επιδόσεις. Αντίστοιχα, σε ό,τι αφορά την αύξηση του ενεργειακού κόστους, το 42% δήλωσε πως θα επηρεάσει πολύ ή πάρα πολύ τις εξαγωγές του.
Το πρόσθετο αυτό βάρος αποτελεί τροχοπέδη στην επίτευξη υψηλών ρυθμών ανάπτυξης για επιχειρήσεις και οικονομία. Από εκεί και πέρα, οι εξαγωγείς υποστηρίζουν ότι πρέπει να δοθεί έμφαση σε προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας και στην περαιτέρω ελάφρυνση των φορολογικών βαρών, άμεσων και έμμεσων.
*πρώτη δημοσίευση: www.ot.gr