του Λάμπρου Καραγεώργου
Το περιεχόμενο των νέων κυρώσεων κατά της Ρωσίας από τους δυτικούς συμμάχους, μετά την πρωινή εισβολή στην Ουκρανία, θα καθορίσουν εν πολλοίς και την πορεία των ναυλαγορών. Οι πρώτες κυρώσεις που επέβαλαν στη Ρωσία οι δυτικοί σύμμαχοι δεν φαίνεται προς το παρόν να επηρεάζουν ιδιαίτερα την ναυτιλία αφού περιορίστηκαν σε κάποια τραπεζικά ιδρύματα που εμπλέκονται και σε ναυτιλιακές χρηματοδοτήσεις και σε ένα πολύ μικρό αριθμό πλοίων.
Ωστόσο η πρωινή εισβολή άλλαξε τα δεδομένα καθώς φαίνεται ότι τα πρώτα προβλήματα άρχισαν να εμφανίζονται στα λιμάνια της Οδησσού και της Μαριούπολης όπου φαίνεται ότι κάθε δραστηριότητα έχει σταματήσει, σύμφωνα με το Tradewinds.
Επισημαίνεται ότι η Μαύρη Θάλασσα είναι μια από τις σημαντικότερες θαλάσσιες εμπορικές αρτηρίες, για αργό πετρέλαιο, παράγωγα πετρελαίου, υγραέριο (LPG), σιδηρομετάλλευμα, σιτηρά, άνθρακα και άλλα χύδην φορτία, με το 85%-90% των φορτίων να προέρχεται από τη Ρωσία και την Ουκρανία. Σύμφωνα με την Ocean Analytics, το 2021 περίπου 231 εκατομμύρια τόνοι χύδην ξηρού φορτίου (άνθρακας, σιτηρά, σιδηρομετάλλευμα) αποστέλλονταν από λιμάνια γύρω από τη Μαύρη Θάλασσα, εκ των οποίων το 85% προερχόταν από την Ουκρανία και τη Ρωσία. Εξ αυτών 9 εκατομμύρια τόνοι προορίζονταν για άλλα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, ενώ το 96% περνούσε από το Στενό του Βοσπόρου σε πιο απομακρυσμένες περιοχές, όπως η Κίνα. Η Μαύρη Θάλασσα θα μπορούσε να γίνει απρόσιτη, είτε εξ ολοκλήρου είτε εν μέρει, για εμπορικούς σκοπούς και για τη ναυτιλία εάν προκύψει σύγκρουση. Ο άνθρακας είναι το άλλο σημαντικό εμπόρευμα που εξάγεται από τη Μαύρη Θάλασσα, συνολικού ύψους 53,9 εκατομμυρίων τόνων το 2021. Η Ρωσία εξήγαγε τα δύο τρίτα αυτού του εμπορίου, το οποίο μεταφερόταν κυρίως με τα μεγαλύτερου μεγέθους πλοία, τα capesize.
Άμεση επίπτωση
Πάντως προς το παρόν η πιο άμεση επίπτωση για τον ναυτιλιακό κλάδο είναι η πολύ μεγάλη αύξηση των ναυτιλιακών καυσίμων σαν αποτέλεσμα της ανόδου και των τιμών του αργού. Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv η τιμή ανά τόνο του καυσίμου χαμηλού θείου (VLSFO) έχει αυξηθεί από την αρχή του έτους περισσότερο από 21%, 16% και 22% στο Ρότερνταμ (676 δολ/τόνο), στη Σιγκαπούρη (735 δολ) και στο Χιούστον (704 δολ) αντίστοιχα. Επιπλέον, η τιμή ανά τόνο του IFO380 έχει αυξηθεί κατά 17,5%, 16% και 19%, αντίστοιχα στο Ρότερνταμ (510 δολ), στη Σιγκαπούρη (526 δον ) και στο Χιούστον (544 δόλο). Το χάσμα τιμών μεταξύ των καυσίμων VLSFO και IFO380 έχει επίσης εκτοξευθεί πάνω από 200 δον/τόνο στη Σιγκαπούρη και τη Φουτζάιρα τις τελευταίες ημέρες, καθιστώντας τα πλοία με συστήματα κατακράτησης του θείου (scurbbers) πιο οικονομικά.
Υπενθυμίζεται ότι οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν από τις ΗΠΑ στη Ρωσία πριν την εισβολή ελάχιστα άγγιξαν τη ναυτιλία καθώς οι κυρώσεις που επέβαλε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν και τα κρατικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα Corporation Bank for Development and Foreign Economic Affairs Vnesheconombank και Promsvyazbank Public Joint Stock Co, μαζί με 42 θυγατρικές τους. Παράλληλα αφορούν τον χρηματοοικονομικό οργανισμό VEB, με 50 δισεκατομμύρια δολάρια σε περιουσιακά στοιχεία
Στις θυγατρικές της ρωσικής Promsvyazbank Public Joint Stock Co περιλαμβάνεται και η PSB Leasing, στην οποία ανήκουν πέντε πλοία. Πρόκειται για τα Baltic Leader, κατασκευής 2000, 7.195 dwt που είναι ένα οχηματγωγό (μεταφοράς οχημάτων) το δεξαμενόπλοιο Linda, κατασκευής 2003, χωρητικότητας 115.418 dwt, το δεξαμενόπλοιο Pegas, κατασκευής 2003, χωρητικότητας 115.527 dwt, το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 822 teu και έτους κατασκευής 2003 FESCO Magadan και το επίσης containerships 822 teu FESCO Moneron κατασκευής 2003.
Σε ότι αφορά τον τραπεζικό οργανισμό VEB πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει παράσχει χρηματοδότηση για τον στόλο των πλοίων μεταφοράς LNG στην Αρκτική της ρωσικής ναυτιλιακής εταιρείας Sovcomflot, ενώ πρόσφατα χρηματοδότησε 10 τέτοια πλοία της κοινοπραξίας της Sovcomflot με τη Novatek.
Η εταιρεία συμμετείχε επίσης σε κοινοπραξία δεξαμενόπλοιων μεθανόλης στην οποία συμμετείχαν η Mitsui OSK Lines και η Marubeni.
*πρώτη δημοσίευση: www.ot.gr