Σε ψηφιακό σπιράλ έβαλε το ελληνικό εμπόριο η πανδημία της COVID-19, με το ηλεκτρονικό εμπόριο να στηρίζει σημαντικά τις πωλήσεις στον κλάδο. Δεν είναι τυχαίο ότι 2 στις 5 εμπορικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα, με δυνατότητα online παραγγελιών, απαντούν ότι απέκτησαν αυτήν τη δυνατότητα εν μέσω πανδημίας.
Αυτό προκύπτει, μεταξύ άλλων, από την Ετήσια Έκθεση Ελληνικού Εμπορίου 2021 “Από τις πολύ-επίπεδες Κρίσεις στην Αβεβαιότητα”, που παρουσιάστηκε χθες. “Το εμπόριο και εν γένει η επιχειρηματικότητα, καλούνται να πορευτούν εν μέσω ενός ρευστού περιβάλλοντος, πλήρους μη αναμενόμενων προκλήσεων, όπου η μοναδική σταθερά θα είναι ενδεχομένως η ανατροπή”, αναφέρει η σχετική έκθεση.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έκθεσης, ο Δείκτης Κύκλου Εργασιών (ΔΚΕ) στο λιανικό εμπόριο ανέκαμψε το 2021, χωρίς όμως αυτή η ανάκαμψη να είναι ισόρροπη. Οι ειδικές συνθήκες της υγειονομικής κρίσης ευνόησαν συγκριτικά περισσότερο τις πωλήσεις σε φαρμακευτικά προϊόντα και καλλυντικά, super market (εάν υπολογιστεί και η τεράστια αύξηση του 2020), όπως επίσης και τις πωλήσεις εκτός καταστημάτων (διαδικτυακές).
Στο μεταξύ, οι μικρότερες επιχειρήσεις παρουσιάζονται πολύ λιγότερο αισιόδοξες για την εξέλιξη των πωλήσεων και γενικότερα τη βιωσιμότητα τους, χαρακτηριστικό αποτέλεσμα του δυισμού μεγέθους που εντοπίζεται στον κλάδο. “Ο τελευταίος υπήρχε ανέκαθεν, αλλά η πανδημία και οι ειδικές συνθήκες λειτουργίας των επιχειρήσεων τον ανέδειξαν περαιτέρω”, σημειώνει η έρευνα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι ο μέσος κύκλος εργασιών των μικρότερων μονάδων στο λιανικό εμπόριο έχει επιστρέψει στα επίπεδα του 2016, χάνοντας την όποια μεγέθυνση είχε επιτευχθεί έως το 2019.
Περί απασχόλησης
Στο μεταξύ και το 2021, ενώ η απασχόληση στο εμπόριο παρουσίασε οριακή πτώση κατά 0,6% σε σχέση με το 2020, ο κλάδος παραμένει ο μεγαλύτερος εργοδότης της χώρας (με 17,9% της συνολικής απασχόλησης), παρέχοντας εργασία σε περίπου 700.000 συμπολίτες μας.
Η έρευνα δείχνει ότι η φορολόγηση, η μείωση της καταναλωτικής δαπάνης, η έλλειψη ρευστότητας, η αύξηση του κόστους των εμπορευμάτων και οι πράξεις αθέμιτου ανταγωνισμού αποτελούν τα σημαντικότερα προβλήματα για τις εμπορικές επιχειρήσεις σήμερα.
“Πρέπει να προχωρήσει άμεσα και συστηματικά ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η πράσινη μετάβαση των ΜμΕ εμπορικών επιχειρήσεων. Είναι αναγκαίο να ενισχυθεί η εμπειρία και η τεχνογνωσία των επιχειρηματιών και των εργαζομένων τους σε θέματα ηλεκτρονικού εμπορίου και ψηφιακού μάρκετινγκ, με στόχο την ουσιαστική ενσωμάτωση της νέας τεχνολογίας στη στρατηγική, αλλά και στην καθημερινή λειτουργία μιας ΜμΕ επιχείρησης”, σχολίασε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Γιώργος Καρανίκας.
*πρώτη δημοσίευση: www.sepe.gr