Edition: International | Greek
MENU

Αρχική » Ευρώπη

Ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία πρέπει να αλλάξει την ΕΕ

Η Ημέρα της Ευρώπης αποτελεί μια καλή ευκαιρία για να προβληματιστούμε σχετικά με τη μελλοντική κατεύθυνση της ΕΕ

Από: EBR - Δημοσίευση: Παρασκευή, 6 Μαΐου 2022

«Είναι απαραίτητο. Ο πόλεμος στην Ουκρανία αλλάζει την Ευρώπη, ακόμη και αν ορισμένες κυβερνήσεις δεν θέλουν να αναγνωρίσουν την αναταραχή που συντελείται εντός και εκτός της ένωσης».
«Είναι απαραίτητο. Ο πόλεμος στην Ουκρανία αλλάζει την Ευρώπη, ακόμη και αν ορισμένες κυβερνήσεις δεν θέλουν να αναγνωρίσουν την αναταραχή που συντελείται εντός και εκτός της ένωσης».

της Judy Dempsey*

Η Ημέρα της Ευρώπης αποτελεί μια καλή ευκαιρία για να προβληματιστούμε σχετικά με τη μελλοντική κατεύθυνση της ΕΕ. Είναι απαραίτητο. Ο πόλεμος στην Ουκρανία αλλάζει την Ευρώπη, ακόμη και αν ορισμένες κυβερνήσεις δεν θέλουν να αναγνωρίσουν την αναταραχή που συντελείται εντός και εκτός της ένωσης.

Αρκετές αλλαγές συμβαίνουν με τρόπους που αμφισβητούν τον τρόπο λειτουργίας της ΕΕ.

Η πρώτη είναι η έκλειψη της διαδικασίας Monnet που οδήγησε σε αυτό που είναι η ΕΕ σήμερα. Εν συντομία, επρόκειτο για μια μέθοδο που βασιζόταν στην πολιτική ολοκλήρωση και τον εκδημοκρατισμό της ΕΕ, η οποία εδράστηκε στη συμφιλίωση μεταξύ Γαλλίας και Γερμανίας μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Με την πάροδο των ετών έγινε τεχνοκρατική και γραφειοκρατική. Οι διαμάχες μεταξύ των κρατών μελών έχουν περιθωριοποιήσει τη στρατηγική σκέψη και την αποφασιστικότητα. Η καταστροφή της Ουκρανίας και η απάντηση της Ευρώπης στην επιθετικότητα της Ρωσίας απαιτούν από τους Ευρωπαίους ηγέτες να αναπτύξουν μια νέα νοοτροπία.

Δεύτερον, η εποχή της αθωότητας της Ρωσίας έχει περάσει - τουλάχιστον για αρκετά κράτη μέλη της ΕΕ. Αφήνοντας κατά μέρος την μη ξεκάθαρη στάση της Γερμανίας απέναντι στη Ρωσία και την έλλειψη ηγεσίας υπό τον καγκελάριο Όλαφ Σολτς, η μετατόπιση αυτή αλλάζει το κέντρο βάρους της ΕΕ. Μέχρι πρότινος, ήταν σταθερό στο γαλλογερμανικό δίδυμο. Αυτό δεν είναι πλέον δεδομένο.

Στη θέση της, η Γαλλία και η Πολωνία παίρνουν το κεντρικό ρόλο σε μια Ευρώπη όπου οι χώρες της Βαλτικής και της Κεντρικής Ευρώπης -με εξαίρεση την Ουγγαρία- βρίσκουν τη θέση τους στην ένωση.

Ο πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν, που μόλις επανεξελέγη, είναι πλέον σε θέση να αναλάβει την ηγεσία της ΕΕ. Ορισμένες κυβερνήσεις της Κεντρικής Ευρώπης μπορεί να διστάσουν να αναλάβουν αυτόν τον ρόλο, δεδομένης της αποφασιστικότητας του Μακρόν να διατηρήσει κάποιο διάλογο με τον πρόεδρο Βλαντίμιρ Πούτιν. Αλλά το Παρίσι από μόνο του δεν μπορεί να αλλάξει την ΕΕ. Μαζί με τη Βαρσοβία, θα μπορούσαν να διαμορφώσουν μια νέα ατζέντα για την Ευρώπη.

Η Πολωνία, μαζί με τις χώρες της Βαλτικής, τη Σλοβακία και την Τσεχική Δημοκρατία, θα μπορούσαν να αναλάβουν ιδιαίτερη ευθύνη για την αναμόρφωση της σχέσης της ΕΕ με την Ανατολική Ευρώπη. Αυτά τα κράτη μέλη της ΕΕ κατανοούν τις δυσκολίες της μετάβασης στη δημοκρατία - και τη ρωσική απειλή.

Επιπλέον, θα πρέπει να αξιοποιηθεί η ενσυναίσθησή τους για την Ανατολική Ευρώπη, ιδίως από τη στιγμή που ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει καταστήσει την Ανατολική Εταιρική Σχέση της ΕΕ σχεδόν παρωχημένη. Θα απαιτηθεί τεράστια πολιτική βούληση και στρατηγική φαντασία για να ενσωματωθεί η Ανατολική Ευρώπη όσο το δυνατόν περισσότερο στις δομές της ΕΕ.

Η ΕΕ έχει ήδη συνάψει συμφωνίες απελευθέρωσης του εμπορίου και του καθεστώτος των θεωρήσεων με τη Μολδαβία, τη Γεωργία και την Ουκρανία. Αλλά η ολοκλήρωση πρέπει να είναι βαθύτερη και πιο συστηματική. Ενώ οι χώρες αυτές έχουν υποβάλει πρόσφατα αίτηση ένταξης στην ΕΕ και δεδομένου ότι αρκετά κράτη μέλη δεν είναι καθόλου αδιάφορα απέναντι στην ιδέα (ιδίως η Γερμανία), μπορούν να γίνουν πολλά περισσότερα, ό,τι και αν συμβεί με τις αιτήσεις τους.

Για παράδειγμα, γιατί να μην δοθεί στις χώρες αυτές ειδικό καθεστώς στην Επιτροπή Πολιτικής και Ασφάλειας (ΕΠΑ) της ΕΕ, ακόμη και περιορισμένα δικαιώματα ψήφου; Όπως έδειξε ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία, οι χώρες αυτές έχουν απόλυτη ανάγκη να αποκτήσουν τα εργαλεία της ασφάλειας, της αστυνομικής εκπαίδευσης και της συμμετοχής σε αποστολές της ΕΕ για τη διαχείριση κρίσεων.

Και όχι μόνο αυτό. Η γεωγραφική τους εγγύτητα με τη Ρωσία, οι ιστορικές τους εμπειρίες και η πολυπλοκότητα του μετασχηματισμού των κοινωνιών τους θα άλλαζαν τη φύση της αντίληψης της απειλής και των αναγκών ασφάλειας στο εσωτερικό της ίδιας της ΕΕ.

Όπως και να έχει, η αδίστακτη καταστροφή των ουκρανικών πόλεων και κωμοπόλεων από τη Ρωσία, έχει συμβάλει στη διαμόρφωση μιας κοινής αντίληψης απειλής μεταξύ των περισσότερων ευρωπαϊκών κυβερνήσεων. Η συμμετοχή της Ανατολικής Ευρώπης στην ΕΠΑ θα οξύνει και θα διευρύνει αυτή την αντίληψη. Εξάλλου, πρόκειται για χώρες που είναι ιδιαίτερα ευάλωτες στις πολιτικές φιλοδοξίες, τις κυβερνοεπιθέσεις και τους ενεργειακούς εκβιασμούς της Ρωσίας. Η ΕΕ πρέπει να κατανοήσει τη φύση της απειλής που αντιμετωπίζει η Ανατολική Ευρώπη, την ασφάλεια που χρειάζεται και πώς η αστάθεια στην περιοχή επηρεάζει τη σταθερότητα της ένωσης.

Ένα τρίτο βασικό ζήτημα είναι ο ρόλος της διασποράς σε συνδυασμό με το επακόλουθο brain drain. Και τα δύο στερούν τα ταλέντα -όχι μόνο από τα κράτη μέλη της ΕΕ, ιδίως από τις χώρες της Βαλτικής και την Κεντρική Ευρώπη, αλλά και από την Ανατολική Ευρώπη. Για να μην αναφέρουμε τον αντίκτυπο στο δημογραφικό...

Για να αντιμετωπίσει αυτές τις τάσεις, η ΕΕ θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα μοντέλο επηρεασμένο από το πρόγραμμα Erasmus, το οποίο έχει δώσει σε τόσους πολλούς νέους σε όλη την Ευρώπη την ευκαιρία να σπουδάσουν στο εξωτερικό.

Στην πράξη, γιατί να μην βρεθούν τρόποι να γίνει «επαναπατρισμός» της διασποράς; Αυτό δεν είναι εύκολο εγχείρημα, δεδομένων των χαμηλών μισθών, των κακών συνθηκών εργασίας, της διαφθοράς και της αδύναμης διακυβέρνησης στην ανατολική γειτονιά της ΕΕ. Αλλά αν αυτές οι χώρες πρόκειται να ενισχύσουν το κράτος δικαίου, να δημιουργήσουν μια μεσαία τάξη και να δημιουργήσουν ισχυρούς δημοκρατικούς θεσμούς, θα χρειαστούν τους δικούς τους πολίτες για να βοηθήσουν στην οικοδόμηση μιας δημόσιας υπηρεσίας, ενός συστήματος υγείας και μιας ζωντανής κοινωνίας των πολιτών.

Τι θα γίνει λοιπόν με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που θα βρει τρόπους να χρηματοδοτήσει την επιστροφή νέων, με κίνητρα και καλή εκπαίδευση στις χώρες τους;

Αυτή η λίστα επιθυμιών μπορεί να θεωρηθεί μη ρεαλιστική ή ακόμη και αντίθετη από ορισμένα κράτη μέλη. Πρόκειται όμως για την αναγνώριση από την ΕΕ ότι ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία απαιτεί μια νέα νοοτροπία που θα αντικαταστήσει ένα αναχρονιστικό status quo. Η αναμονή δεν είναι επιλογή.

*συνεργάτιδα του Carnegie Europe και αρχισυντάκτρια στο Strategic Europe
**πρώτη δημοσίευση: carnegieeurope.eu

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Γνώμη

O Πούτιν και αδυναμίες της παντοδυναμίας

Athanase PapandropoulosΑπό: Athanase Papandropoulos

Οι προσωποπαγείς απολυταρχίες παρουσιάζουν μια σειρά από παθολογίες που είναι γνωστές στους πολιτικούς παρατηρητές, πλην όμως δεν προσφέρονται για απλά συμπεράσματα

Ηλεκτρονική Έκδοση Τρέχοντος Τεύχους: 04/2021 2021

Περιοδικό

Τρέχον Τεύχος

04/2021 2021

Δείτε τα παλαιά τεύχη
Συνδρομή
Διαφημιστείτε
Ηλεκτρονική Έκδοση

Ευρώπη

Εξαρθρώθηκε δίκτυο απάτης ΦΠΑ στην Ευρώπη - κατασχέθηκαν 520 εκατ. ευρώ

Εξαρθρώθηκε δίκτυο απάτης ΦΠΑ στην Ευρώπη - κατασχέθηκαν 520 εκατ. ευρώ

Κατασχέθηκαν περίπου σαράντα εντάλματα σύλληψης και περιουσιακά στοιχεία 520 εκατομμυρίων ευρώ

Οικονομία

Δαπάνες άνω των €3,3 δισ. για Έρευνα & Ανάπτυξη το 2023 στην Ελλάδα

Δαπάνες άνω των €3,3 δισ. για Έρευνα & Ανάπτυξη το 2023 στην Ελλάδα

Στο πεδίο της Έρευνας και Ανάπτυξης (Ε&Α) συνεχίζει να επενδύει η Ελλάδα, υλοποιώντας δαπάνες που το 2023 ξεπέρασαν τα €3,3 δισ.

EURACTIV.com - Feeds

All contents © Copyright EMG Strategic Consulting Ltd. 1997-2024. All Rights Reserved   |   Αρχική Σελίδα  |   Disclaimer  |   Website by Theratron