Τα τελευταία δύο χρόνια, η πανδημία του κορωνοϊού άλλαξε καθοριστικά τη ζωή μας. Από τον τρόπο που εργαζόμαστε, τον τρόπο που επικοινωνούμε, τον τρόπο που ισορροπούμε μεταξύ επαγγελματικών υποχρεώσεων και προσωπικού χρόνου, μέχρι και τον τρόπο που αναζητούμε το επόμενο επαγγελματικό μας βήμα. Αν κάτι μάθαμε όλο αυτό το διάστημα, είναι ότι η επόμενη μεγάλη αλλαγή στη ζωή μας είναι μόνο θέμα χρόνου και ότι τίποτα δεν παραμένει σταθερό στο σημερινό ευμετάβλητο περιβάλλον.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, σε αυτό το ρευστό καθεστώς, η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών αναμένεται να αποτελέσει το επίκεντρο των εξελίξεων στον χώρο της εργασίας. Από τη μια, η προοπτική ενίσχυσης της παραγωγικότητας και από την άλλη, ο φόβος απώλειας θέσεων εργασίας, καθιστούν τη σωστή χρήση των νέων τεχνολογιών απαραίτητη. Σε αυτό το πλαίσιο, η έννοια του metaverse και του αντίκτυπου που θα έχει στον κόσμο της εργασίας είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημα για εργοδότες και εργαζόμενους. Τι είναι όμως το metaverse;
Το metaverse ή μετασύμπαν είναι ένα ψηφιακό δίκτυο εικονικών κόσμων όπου οι συμμετέχοντες αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, όπως στην κανονική ζωή, αλλά αισθάνονται ότι βρίσκονται σε ένα βιντεοπαιχνίδι ή σε ένα ψηφιακό κόσμο. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα διαδίκτυο εικονικής πραγματικότητας. Ως όρος, το metaverse έγινε ευρέως γνωστός τον Οκτώβριο του 2021, όταν ο ιδρυτής και μεγαλομέτοχος του Facebook Μαρκ Ζάκερμπεργκ ανακοίνωσε τη μετονομασία της εταιρείας του σε Meta και ανέδειξε ως μεγάλο στόχο του να οικοδομήσει το metaverse.
Δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στο metaverse
Αποτελεί κοινή αντίληψη ότι η άνοδος του metaverse θα αναδιαμορφώσει πολλές από τις υπάρχουσες θέσεις εργασίας ενώ θα δημιουργήσει και πολλές νέες. Η μεγαλύτερη αλλαγή που θα προκύψει από την εξάπλωση του metaverse και την αξιοποίηση των τεχνολογιών εικονικής πραγματικότητας είναι ότι επαγγέλματα που μέχρι πρότινος απαιτούσαν φυσική παρουσία για να εκτελεστούν -όπως η εξυπηρέτηση πελατών, εφεξής θα γίνονται εξ αποστάσεως.
Η μεγάλη τεχνολογική εξέλιξη που βιώνουμε στις μέρες μας και η ταχεία εξάπλωση της τεχνητής νοημοσύνης έχει ως αποτέλεσμα, πολλά επαγγέλματα που σήμερα δεν σχετίζονται άμεσα με την τεχνολογία, στο άμεσο μέλλον να χρειαστεί να «ψηφιοποιηθούν». Ταυτόχρονα, η επερχόμενη άνοδος του metaverse θα δημιουργήσει ένα νέο κόσμο, με πολλά περιθώρια επαγγελματικής αξιοποίησης και πολλές νέες ευκαιρίες για όσους επιχειρήσουν να δραστηριοποιηθούν επαγγελματικά σε αυτόν. Οι δυνατότητες που προσφέρει το νέο εικονικό περιβάλλον του metaverse για επαγγελματική σταδιοδρομία είναι μεγάλες και τα περιθώρια εξέλιξης για το εργατικό δυναμικό του μέλλοντος είναι πολλά.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο όμιλος Adecco καταγράφει τα επαγγέλματα που μέχρι το 2030 αναμένεται να είναι πολύ δημοφιλή στον κόσμο του metaverse:
1. Avatar σχεδιαστές μόδας
Ορισμένα από τα πιο βασικά επαγγέλματα της καθημερινότητας θα «μεταφερθούν» στον ψηφιακό κόσμο του metaverse. Κατά συνέπεια, υπεύθυνοι για τις ενδυματολογικές επιλογές των συμμετεχόντων στον εικονικό κόσμο θα είναι σχεδιαστές μόδας και ενδυματολόγοι σε μορφή avatars.
2. Υπεύθυνοι προστασίας δεδομένων
Στο metaverse, η προστασία των δεδομένων θα αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα, κατά συνέπεια το επάγγελμα του υπεύθυνου προστασίας δεδομένων, σε συνδυασμό με τις απαραίτητες νομικές γνώσεις, θα είναι ιδιαίτερα δημοφιλές.
3. Ψηφιακοί Γιατροί
Στον εικονικό κόσμο, όλα τα δεδομένα ιατρικής φύσεως (αποτελέσματα εξετάσεων, βιομετρικά χαρακτηριστικά) θα συνδέονται με το avatar μας -μια ρέπλικα της πραγματικής εμφάνισης του χρήστη που θα μπορεί να κάνει στο metaverse ό,τι ακριβώς κάνει ένας άνθρωπος στην πραγματική ζωή, ώστε οι γιατροί να μπορούν να βλέπουν τα αποτελέσματα των εξετάσεων του ασθενούς, να κάνουν διάγνωση των παθήσεων και να προτείνουν τρόπους θεραπείας
4. Αρχιτέκτονες στο metaverse
Οτιδήποτε περιλαμβάνεται στο metaverse, από ένα αντικείμενο μέχρι μια τοποθεσία, αποτελεί ένα προϊόν αρχιτεκτονικής. Κατά συνέπεια, το επάγγελμα του αρχιτέκτονα θα συνεχίσει να είναι ιδιαίτερα περιζήτητο και στον κόσμο του metaverse.
5. Διοργανωτές εκδηλώσεων στο metaverse
Εκδηλώσεις όπως μουσικές συναυλίες και επιδείξεις σε μουσεία έχουν ήδη ξεκινήσει να διεξάγονται με εικονικό τρόπο και η τάση αυτή θα συνεχίσει να αυξάνεται. Οι διοργανωτές εκδηλώσεων, οι οποίοι θα εξειδικευτούν στο πώς θα μεταφέρουν την εμπειρία του πραγματικού event στο metaverse, θα έχουν μεγάλη ζήτηση.
6. Ερευνητές
Ο ρόλος του ερευνητή στο metaverse θα είναι ιδιαίτερα σημαντικός και θα απαιτεί τη γνώση πολλών δεξιοτήτων όπως μηχανική λογισμικού, μηχανική υπολογιστών, ανάπτυξη και σχεδιασμό παιχνιδιών, επιστήμη των δεδομένων, machine learning, computer vision και big data engineering.
7. Κατασκευαστής οικοσυστήματος
Ουσιαστικά πρόκειται για τον υπεύθυνο αξιοποίησης όλων των δυνατοτήτων που προσφέρει ο κόσμος του metaverse, από τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας των υποδομών μέχρι την εφαρμογή όλων των τεχνολογιών. Στις βασικές αρμοδιότητες του ρόλου, περιλαμβάνεται η επικοινωνία με κυβερνητικούς εκπροσώπους για την περαιτέρω εξάπλωση των δυνατοτήτων του metaverse.
8. Υπεύθυνος Ασφαλείας
Ασφάλεια και διαδίκτυο είναι δύο έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες μεταξύ τους. Στο metaverse, η προστασία των δεδομένων και της ιδιωτικότητας έχουν ακόμα μεγαλύτερη σημασία. Η εξασφάλιση της προστασίας όσων βρίσκονται στο metaverse για να μπορούν να ζουν και να εργάζονται απρόσκοπτα θα αποτελέσει ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα. Κατά συνέπεια, το επάγγελμα του υπεύθυνου ασφαλείας προβλέπεται να έχει μεγάλη ζήτηση.
9. Σχεδιαστής εξοπλισμού για το metaverse
Το metaverse βασίζεται στη χρήση εξοπλισμού όπως ακουστικά, κάμερες, αισθητήρες: Αυτά είναι τα νέα εργαλεία που όλοι θα πρέπει να υιοθετήσουμε και να προσαρμοστούμε σταδιακά και κάποιος πρέπει να τα δημιουργήσει.
10. Κατασκευαστής «εικονικού κόσμου»
Ο ρόλος του κατασκευαστή «εικονικού κόσμου» στο metaverse είναι παρόμοιος με τον ρόλο του υπεύθυνου ανάπτυξης video games αλλά με πολύ περισσότερες αρμοδιότητες. Η ικανότητα να αντιλαμβάνεται κανείς τις μελλοντικές ανάγκες και τις επιπτώσεις τους στην κοινωνία θα έχει ιδιαίτερη σημασία.
11. Ad-blockers
Η ανάγκη για έλεγχο και φιλτράρισμα των διαφημίσεων που εμφανίζονται στο metaverse θα είναι μεγάλη, άρα ο ρόλος του ad-blocker θα είναι ιδιαίτερα σημαντικός.
Ο Κωνσταντίνος Μυλωνάς, Cluster Head του Ομίλου Adecco σε Ελλάδα και Βουλγαρία, συμπληρώνει:
«Στον Όμιλο Adecco προσπαθούμε διαρκώς να είμαστε ένα βήμα μπροστά, προβλέποντας τις τάσεις που θα καθορίσουν το μέλλον της εργασίας. Σε λίγα χρόνια από τώρα, η εικονική πραγματικότητα θα σχετίζεται με εκατομμύρια θέσεις εργασίας παγκοσμίως. Το metaverse φαίνεται έτοιμο να αναδιαμορφώσει τον κόσμο της εργασίας σε βασικούς τομείς που αφορούν στον τρόπο ομαδικής συνεργασίας, στη χρήση τεχνητής νοημοσύνης, και στην επιτάχυνση της μάθησης και της απόκτησης δεξιοτήτων των εργαζομένων μέσω εικονικής πραγματικότητας. Η ψηφιακή επανάσταση που συντελείται μέσω του metaverse και επιταχύνθηκε ακόμη περισσότερο με την πανδημία προκαλεί μια μεταστροφή της οικονομίας σε εντελώς νέες επιχειρήσεις και εργασιακούς ρόλους».
*πρώτη δημοσίευση: www.euro2day.gr