της Νατάσας Φραγκούλη
Σε πολύτιμο εργαλείο προώθησης των προϊόντων και των υπηρεσιών τους εξελίσσονται για τις μικρές και μεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις τα social media και οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης εν μέσω πανδημίας. Στην αναζήτηση νέων, εναλλακτικών, καναλιών, οι εγχώριες μικρομεσαίες εταιρείες εντατικοποίησαν, εν μέσω πανδημικής κρίσης, τη χρήση εργαλείων, όπως το Facebook, το Instagram και το TikTok.
Σήμερα, το 59% των ελληνικών ΜμΕ κάνουν χρήση των social media για την προώθηση των προϊόντων τους και την επικοινωνία με τους πελάτες. Μάλιστα, άλλο ένα 6% απαντά ότι δεν έχει μεν ακόμη παρουσία σε τέτοια ψηφιακά κανάλια, αλλά ότι σκοπεύει να αποκτήσει.
Υπάρχει βέβαια και μια μερίδα των επιχειρήσεων της χώρας (1 στις 3), που δεν έχει μπει - ακόμη - στον κόσμο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Πάντως, η μεγάλη πλειονότητα, οι 7 στις 10 μικρές και μεσαίες εταιρείες στην Ελλάδα δηλώνει ικανοποιημένο από την παρουσία του σε πλατφόρμες, όπως το Facebook, ενώ οι 8 στις 10 θεωρούν αυτήν την παρουσία ως σημαντική.
Όσον αφορά τις πλατφόρμες που επιλέγουν οι ελληνικές ΜμΕ, το Facebook είναι αναμφισβήτητα αυτή που κερδίζει την ψήφο εμπιστοσύνης τους. Το 95% όσων εταιρειών έχουν παρουσία στα social media επιλέγουν να το κάνουν στο Facebook.
Ανοδικά το Instagram
Η πανδημία, ωστόσο, έφερε υψηλά στις προτιμήσεις των ελληνικών εταιρειών και νέα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Δεν είναι τυχαίο ότι, μεταξύ 2020 και 2022, έχει αυξηθεί κατά πολύ η χρήση του Instagram: σήμερα το χρησιμοποιεί το 65% των ελληνικών ΜμΕ από 49% το 2020.
Στο μεταξύ, η υγειονομική κρίση έφερε στην καθημερινότητα των ελληνικών μικρομεσαίων εταιρειών και νέα μέσα, όπως για παράδειγμα το TikTok. Ενώ το 2020 το ποσοστό των εταιρειών που έκαναν χρήση της συγκεκριμένης πλατφόρμας ήταν πρακτικά μηδενικό, σήμερα φτάνει το 3%.
“Τρέχουν” καμπάνιες
Ένα άλλο εργαλείο, που έβαλε στην καθημερινότητα των επιχειρήσεων στην Ελλάδα η πανδημία, είναι οι digital καμπάνιες προώθησης των προϊόντων και των υπηρεσιών τους. Σύμφωνα με έρευνα της COSMOTE και του ELTRUN για την ψηφιακή ετοιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Ελλάδα, σήμερα οι μισές εταιρείες χρησιμοποιούν digital καμπάνιες.
Ο δε αριθμός των επιχειρήσεων, που έχουν τρέχουν ψηφιακές ενέργειες προώθησης αυξήθηκε κατά 33% μεταξύ 2020 και 2022 (από 36% το 2020 σε 48% το 2022). Τα εργαλεία, που κατά κύριο λόγο αξιοποιούν οι μικρομεσαίες εταιρείες στην Ελλάδα, για να τρέξουν καμπάνιες προώθησης, είναι το Google Search, το οποίο επιλέγουν σε ποσοστό 68%, από 48% πριν από την πανδημία.
Ακολουθεί το Google Display Network (63% σήμερα από 31% πριν από την πανδημία) και τα Facebook Ads, που υποχώρησαν, ωστόσο, στις προτιμήσεις των καταναλωτών (από 69% το 2020 σε 57% το 2022).
*πρώτη δημοσίευση: www.sepe.gr