της Νατάσας Φραγκούλη
Συστηματική στροφή προς το ηλεκτρονικό εμπόριο συνεχίζουν να κάνουν οι πολίτες στην Ελλάδα. Στα τέλη του 2022 εκτιμάται ότι το ποσοστό των χρηστών του Διαδικτύου στην Ελλάδα, που είναι και e-shoppers, θα φτάσει το 71%. Το 2021 το αντίστοιχο ποσοστό κινούνταν στο 69%.
Η Ελλάδα, με αυτές τις επιδόσεις, δεν συγκαταλέγεται στις χώρες εκείνες, όπου το e-shopping είναι πλέον καθημερινότητα και οι οποίες κάνουν πρωταθλητισμό στο ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ε.Ε.
Πρόκειται για χώρες, όπως η Ολλανδία, όπου το 94% των πολιτών που κάνουν χρήση Internet είναι και e-shoppers. Αντίστοιχα υψηλά είναι τα σχετικά ποσοστά στη Δανία και τη Νορβηγία, όπου το 92% των πολιτών που χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο κάνουν και ηλεκτρονικές αγορές.
Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, ο μέσος όρος των Ευρωπαίων χρηστών του Διαδικτύου, που είναι και e-shoppers αναμένεται να φτάσει φέτος το 75% από 72% το 2021.
Συνεχής αύξηση
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Έκθεση Ηλεκτρονικού Εμπορίου για το 2022, που δημοσιοποίησαν από κοινού ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου, το E-commerce Europe και το EuroCommerce, το 2021 το ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό εμπόριο αυξήθηκε κατά 13% στα €718 δισ.
Ο ρυθμός ανάπτυξης παρέμεινε σταθερός, αν και αυξήθηκε ελαφρώς σε σύγκριση με το 2020. Τα στοιχεία για τον κύκλο εργασιών του B2C για το 2021 δείχνουν ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο συνεχίζει να αυξάνεται, παρά την άρση των lockdown και τη δυνατότητα των καταναλωτών να επισκέπτονται ξανά φυσικά καταστήματα.
Ο ρόλος της πανδημίας
Όπως εξηγεί η έκθεση, μετά την κορύφωση της πανδημίας COVID-19, το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει εδραιωθεί ακόμη πιο σταθερά στην οικονομία και την κοινωνία. Συνολικά, μπορούν να εντοπιστούν δύο τάσεις.
Αφενός, η εξομάλυνση και η σταθεροποίηση των πωλήσεων σε σύγκριση με το εξαιρετικό προηγούμενο έτος: το ηλεκτρονικό εμπόριο συνέχισε να αυξάνεται το 2021 και προβλέπεται επίσης να το πράξει το 2022, με την ανάπτυξη να σταθεροποιείται με αργούς ρυθμούς.
Ο πόλεμος
Από την άλλη, η έκθεση επισημαίνει ότι οι καταναλωτές είναι πιο προσεκτικοί στις δαπάνες τους. Οι επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία, ο πληθωρισμός, οι διαταραγμένες παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και ένα γενικό αίσθημα αβεβαιότητας, επαναφέρουν τα στοιχεία ανάπτυξης στα προ πανδημίας επίπεδα.
Ωστόσο, το γεγονός ότι οι πωλήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου βιώνουν μόνο μια μικρή πτώση μέχρι στιγμής δείχνει ότι ο τομέας του ψηφιακού εμπορίου έχει καταστεί απαραίτητος και πολύ ανθεκτικός.
Επιπλέον, ο κλάδος των διαδικτυακών υπηρεσιών, όπως ο ηλεκτρονικός τουρισμός, οι εκδηλώσεις και τα εισιτήρια, γνώρισε σταθερή ανάκαμψη κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους.
*πρώτη δημοσίευση: www.sepe.gr