της Αλεξάνδρας Γκίτση
Ακριβότερα έως και 361% πωλούνται τα απορρυπαντικά ρούχων στην Ελλάδα σε σχέση με τη φθηνότερη χώρα της Ε.Ε. Το στοιχείο αυτό προκύπτει από έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού (ΕΑ) για τις τιμές πώλησης των απορρυπαντικών πλυντηρίου ρούχων σε κάψουλες (pods) και σκόνη πλύσης (powder) των P&G και Unilever στην Ελλάδα -οι δύο εταιρείες ελέγχουν μερίδιο 66%- σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Από την έρευνα που πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά την περίοδο 9-15 Ιανουαρίου, στα δύο μεγαλύτερα καταστήματα σούπερ μάρκετ σε κάθε μία από τις ερευνώμενες χώρες, προέκυψε πως η συσκευασία του Ariel pods πωλείται στην Ελλάδα έως και 270,57% ακριβότερα από τη φθηνότερη χώρα που είναι η Ιρλανδία. Το Ariel σε σκόνη πωλείται στην Ελλάδα 172% ακριβότερα σε σχέση με την τιμή που πωλείται στην Αυστρία, που είναι η φθηνότερη χώρα.
Υψηλότερη κατά 301,1% είναι η τιμή στην Ελλάδα του Skip Pods σε σχέση με την Ιρλανδία. Ακόμη πιο ακριβό είναι το Skip σε σκόνη. Η τιμή του στην Ελλάδα είναι 361% υψηλότερη από τη Σουηδία, όπου η τιμή ανά πλύση είναι στο 0,15 ευρώ έναντι 0,46 ευρώ που είναι στη χώρα μας η συσκευασία των 20 μεζουρών ή 0,26 ευρώ των 67 μεζουρών.
Γιατί όμως η Ελλάδα έχει αυτές τις τιμές; Με βάση τα ευρήματα της Επιτροπής Ανταγωνισμού:
• Η Ελλάδα κατατάσσεται στην ομάδα χωρών που έχουν υψηλές τιμές ανεξάρτητα από το μέγεθος της συσκευασίας. Το γεγονός αυτό δεν φαίνεται να επηρεάζεται από τον γεωγραφικό παράγοντα, καθώς η Ελλάδα με την Κύπρο έχουν μεγάλη διαφορά στις τιμές τους (η Κύπρος έχει φθηνότερες τιμές), παρόλο που για τη μεταφορά του προϊόντος στην Κύπρο πιθανώς να χρειάζεται επιπλέον κόστος, λόγω γεωγραφικής τοποθεσίας. Ωστόσο, όπως σημειώνει η Ανεξάρτητη Αρχή, δεν έχει γνώση της τοποθεσίας των συγκεκριμένων εργοστασίων από όπου η κάθε χώρα προμηθεύεται τα προϊόντα της, κάτι που ενδεχομένως να επηρέαζε σε κάποιο βαθμό την τιμή. Εντούτοις παρατηρεί ένα μοτίβο συγκεκριμένων χωρών να έχει υψηλότερες τιμές στα απορρυπαντικά τους.
•Όσο αυξάνεται η ποσότητα στις συσκευασίες (σε σκόνη και κάψουλες), η τιμή μειώνεται, δηλαδή υπάρχει μη γραμμική τιμολόγηση (η ανά μονάδα επιβάρυνση για τον καταναλωτή μειώνεται καθώς αυξάνεται η ζητούμενη ποσότητα) και η επιχείρηση χρησιμοποιεί τη συγκεκριμένη εμπορική πρακτική για την προώθηση προϊόντων με μεγαλύτερες συσκευασίες. Στην Ολλανδία, ανεξάρτητα της ποσότητας της συσκευασίας, η τιμή ανά τεμάχιο παραμένει ίδια.
•Η τιμή των απορρυπαντικών φέρεται να μην επηρεάζεται από τον φόρο προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ). Για παράδειγμα, στην Ουγγαρία ο φόρος προστιθέμενης αξίας είναι 27% και η τιμή ανά κάψουλα είναι 0,46 ευρώ, ενώ στη Σλοβακία ο φόρος προστιθέμενης αξίας είναι 20% και η τιμή ανά κάψουλα είναι 0,68 και 0,62 ευρώ (ανάλογα τη συσκευασία).
•Όταν η τιμή ανάγεται σε ισοδύναμα αγοραστικής δύναμης (λαμβάνοντας υπόψη και τις αντίστοιχες ισοτιμίες για τις χώρες που δεν είναι μέλη της Ευρωζώνης), διαπιστώνεται ότι οι τιμές στην Ελλάδα βρίσκονται στο μέσο της κατανομής των χωρών της Ε.Ε. ενώ οι πιο μικρές συσκευασίες εκφεύγουν σημαντικά του μέσου όρου.
Η απόφαση για την επιλογή της κατηγορίας των απορρυπαντικών βασίστηκε στη διαπίστωση της αύξησης του πληθωρισμού από τον Ιούλιο του 2022 στην κατηγορία «προϊόντα καθαρισμού σπιτιού» (cleaning and maintenance products) στην Ελλάδα, όπου ο δείκτης διαμορφώθηκε σημαντικά άνω του δείκτη της Ευρωζώνης, ενώ ειδικά για τον Δεκέμβριο 2022 ο δείκτης στην Ελλάδα κινήθηκε σε υψηλότερο επίπεδο σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2022 κατά 2,5 ποσοστιαίες.
*πρώτη δημοσίευση: Euro2day.gr