του Αλέξανδρου Καψύλη
«Δεν πιστεύω διόλου σε κάτι τέτοιο»! Τον τόνο τον έδωσε με τρόπο σαφή ο καθ’ ύλην αρμόδιος υπουργός κατά τη Συνάντηση των Γάλλων Επιχειρηματιών (REF 2023) που διοργάνωσε η μεγαλύτερη εργοδοτική Ένωση της χώρας Medef. Ο Κλεμάν Μπον απέρριψε την ιδέα της καθιέρωσης ενός «κόφτη» στα αεροπορικά ταξίδια, που διατύπωσαν κάποιοι «Ταλιμπάν» της κλιματικής κρίσης στο δημόσιο διάλογο που ξεκίνησε στη Γαλλία για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και άλλων ρύπων που καταδικάζουν τις επόμενες γενιές σε έναν άνευ προηγουμένου οικο-συστημικό μαρασμό – αν όχι αφανισμό.
Το διακύβευμα για τη γαλλική εργοδοσία στην εν εξελίξει δημόσια διαβούλευση ενόψει της κατάρτισης του Προϋπολογισμού του 2024 είναι η φορολόγηση. Η φορολόγηση των κερδών (και εμμέσως άλλων δράσεων και δραστηριοτήτων) των επιχειρήσεων. Αλλά στο τραπέζι πέφτουν και ιδέες ρηξικέλευθες και πρωτοποριακές, που θέτουν υπό αμφισβήτηση καταναλωτικές συμπεριφορές που θεωρούνται ως «κεκτημένα» της μεταβιομηχανικής κοινωνίας, της κοινωνικής και οικονομικής προόδου των τελευταίων δεκαετιών ακριβέστερα.
Το ένοχο 30%
«Ακόμα κι αν οι συγκοινωνίες συμβάλλουν κατά 30% στην εκπομπή αερίων στην ατμόσφαιρα, δεν πιστεύω ότι η απαγόρευση των μετακινήσεων συνιστά τη σωστή λύση στο πρόβλημα», απεφάνθη ο γάλλος υπουργός Μεταφορών απαντώντας στη ρηξικέλευθη πρόταση του μηχανικού-συγκοινωνιολόγου Ζαν-Μαρκ Ζανκοβισί για δραστικό περιορισμό του αριθμού των αεροπορικών πτήσεων που θα επιτρέπεται να κάνει κάθε άνθρωπος.
«Θα μπορούσαμε να καθιερώσουμε ένα σύστημα κατά το οποίο, όταν είναι κανείς νέος, να έχει τη δυνατότητα να κάνει δύο μεγάλα ταξίδια για να ανακαλύψει τον κόσμο και όταν γερνά να παίρνει το τρένο για διακοπές στη Μεσόγειο», πρότεινε σχηματικά ο Γάλλος ειδικός. Εντάξει, τα χρόνια που μεσολαβούν από τη νιότη μέχρι τη σύνταξη θα έχει ο καθείς τη δυνατότητα να κάνει άλλα δυο ταξιδάκια με το αεροπλάνο, σύμφωνα με την πρόταση του Ζανκοβισί.
Σημειωτέον ότι στη Γαλλία έχουν καταργηθεί οι αεροπορικές συνδέσεις σε αποστάσεις μικρότερες των 500 χιλιομέτρων, που μπορούν κάλλιστα (και κατά κανόνα ταχύτερα) να καλυφθούν με το τρένο.
Οι φόροι ως αντικίνητρο
Τα αεροπορικά ταξίδια είναι εξαιρετικά ρυπογόνα και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των αεροπορικών επιβατών τεράστιο. Στο ερώτημα αν θα πρέπει να σταματήσουμε τα αεροπορικά ταξίδια για να σώσουμε τον πλανήτη ο Κλεμάν Μπον απαντά αρνητικά. Και αντί για τις απαγορεύσεις επιλέγει τα… αντικίνητρα. Γι’ αυτό και έχει ξεσηκώσει την μήνιν των επιχειρηματιών και της μεγαλύτερης Ένωσης εργοδοτών στη χώρα του, της Medef. Διότι προτείνει αύξηση των αεροπορικών ναύλων με επιβολή μεγαλύτερης φορολόγησης στα εισιτήρια, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν άλλα, πιο φιλικά προς το περιβάλλον, μέσα μεταφοράς και κυρίως ο σιδηρόδρομος.
Ο κλάδος των αερομεταφορών, αλλά και οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι πετρελαϊκές εταιρείες και οι εταιρείες εκμετάλλευσης των αυτοκινητοδρόμων και άλλοι συναφείς κλάδοι, εκλαμβάνουν την αύξηση της φορολόγησης ως δική τους «τιμωρία» για τις δραστηριότητές τους. Ο Μπον αντιτείνει ότι, εν προκειμένω, θα πρέπει να περιοριστούν οι ρύποι από το αεροπλάνο με διάφορους τρόπους, «συμπεριλαμβανομένης της αύξησης των επενδύσεων στην καινοτομία». Επενδύσεις που θα χρηματοδοτηθούν (και) με τα έσοδα από την αύξηση της φορολόγησης των σημερινών, ρυπογόνων αεροπορικών ταξιδιών.
«Μάθε παιδί μου γράμματα»
Ο υπουργός Μεταφορών δεν είναι ο μόνος που θεωρεί ότι πρέπει να φορολογηθούν περισσότερο οι αερομεταφορές και εν γένει οι υδρογονάνθρακες για να χρηματοδοτηθεί (μεταξύ άλλων) η τεχνολογική πρόοδος. Στο ίδιο στρογγυλό τραπέζι με τους κοινωνικούς εταίρους συμμετείχε η πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου του ευρύτερου Διαμερίσματος του Λίγηρα ποταμού (Pays de la Loire) Κριστέλ Μορανσέ.
Η κεντροδεξιά πολιτικός (ανήκει στο Κόμμα των Ρεπουμπλικανών) σχολιάζοντας την πρόταση του μηχανικού Ζανκοβισί για απαγόρευση των πτήσεων είπε ότι ουσιαστικά κάτι τέτοιο δεν θα εξυπηρετούσε σε τίποτα. «Θα μπορούσαμε να κλείσουμε όλα τα αεροδρόμια, αλλά το πρόβλημα δεν είναι γαλλικό. Αφορά ολόκληρο τον πλανήτη. Έχουμε τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Κίνα, την Ινδία, χώρες που δεν πρόκειται να συναινέσουν σε μια τέτοια απαγόρευση», υποστήριξε συντασσόμενη εμμέσως υπέρ «άλλων τρόπων» περιορισμού της κατάχρησης στο αεροπορικό ταξίδι και προώθησης της καινοτομίας που «θα αλλάξει τη σημερινή μορφή των αερομεταφορών».
Στην «τεχνολογική πρόοδο» για την απαλλαγή από τον καταστροφικό άνθρακα ποντάρει και ο διευθύνων σύμβουλος της ADP, της εταιρείας που διοικεί τα αεροδρόμια του Παρισιού. Ο Ογκιστέν Ντε Ρομανέ είπε ότι τα ηλεκτρικά αεροπλάνα θα μπορούν να κυκλοφορούν σε περιφερειακή κλίμακα από την περίοδο 2028-2029 κιόλας! «Οι νέοι θα πρέπει να κάνουν μαθηματικά, χημεία, για να μας βοηθήσουν να πετύχουμε την τεχνική πρόοδο που κάνει τις αεροπορικές μεταφορές περιβαλλοντικά βιώσιμες», είπε ο γάλλος μάνατζερ.
*πρώτη δημοσίευση: Οικονομικός Ταχυδρόμος