της Νατάσας Φραγκούλη
Ναυαρχίδα της αγοράς e-commerce στην Ευρώπη αναδεικνύεται η Μεγάλη Βρετανία, η οποία παράγει τη μερίδα του λέοντος των online Β2C πωλήσεων που γίνονται επί ευρωπαϊκού εδάφους. Από τα €899 δισ., που ήταν ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ευρώπη τα €291 δισ. προήλθαν από ηλεκτρονικές πωλήσεις στη Μεγάλη Βρετανία.
Οι άλλες κορυφαίες χώρες στον τζίρο του ηλεκτρονικού εμπορίου B2C το 2022 ήταν η Γαλλία με €146 δισ., η Γερμανία με €102 δισ. και η Ισπανία με €72 δισ.
Στο μεταξύ, οι υψηλότεροι ρυθμοί ανάπτυξης (χωρίς προσαρμογή για την πληθωρική έκρηξη) στον τζίρο του ηλεκτρονικού εμπορίου καταγράφηκαν στην Εσθονία (106%), τη Ρουμανία (51%), τη Βουλγαρία (31%), την Ισπανία (31%) και το Βέλγιο (22%).
Η Δυτική Ευρώπη είναι κατά πολύ η μεγαλύτερη περιοχή για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ευρώπη, κατέχοντας το 67% του συνολικού τζίρου του e-commerce B2C για το 2022, ενώ ακολουθεί η Νότια Ευρώπη, με ποσοστό μόλις 16%.
Η Κεντρική Ευρώπη (8%), η Βόρεια Ευρώπη (7%) και η Ανατολική Ευρώπη (2%) έχουν σημαντικά μικρότερο μερίδιο στον συνολικό τζίρο του ηλεκτρονικού εμπορίου B2C.
Οι εκτιμήσεις
Για το τρέχον έτος, οι προβλέψεις για τα στοιχεία τζίρου του B2C για το 2023 αναφέρουν ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο θα αυξηθεί κατά 8%. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που δημοσιοποίησε ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου, ο E-commerce Europe και το EuroCommerce, το ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό εμπόριο αυξήθηκε σε €899 δισ. το 2022, παρά τις προκλήσεις, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία και η οικονομική αστάθεια.
Η επίδοση του 2022 είναι αυξημένη κατά 6%, ρυθμός που υπολείπεται κατά πολύ, ωστόσο, έναντι του αντίστοιχου που επιτεύχθηκε το 12% το 2021, κάτι που μπορεί να αποδοθεί στην κορεσμένη κατάσταση των αγορών ηλεκτρονικού εμπορίου μετά την εξαφάνιση της πανδημίας του Covid-19 το 2022.
Ο ρόλος του πληθωρισμού
Η έκθεση υπογραμμίζει τον ρόλο του πληθωρισμού στην αύξηση του τζίρου και τονίζει την ανθεκτικότητα του τομέα και την αναμενόμενη ανάπτυξή του το 2023. Το 2022, η κύρια πρόκληση για τις αγορές του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ευρώπη ήταν ο πόλεμος στην Ουκρανία, που αύξησε τις τιμές της ενέργειας και άλλων εμπορευμάτων.
Αυτό είχε σημαντική επίπτωση στην αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Για πολλές ευρωπαϊκές χώρες, η αύξηση του τζίρου του ηλεκτρονικού εμπορίου οφείλεται, κυρίως, σε υψηλότερες τιμές (πληθωρισμός), όχι σε όγκο πωλήσεων. Η μείωση του όγκου αντισταθμίζεται κάπως από την αύξηση των αγορών υπηρεσιών στο διαδίκτυο - όπως τα ταξίδια και ο ελεύθερος χρόνος - μετά την λήξη του lockdown λόγω του Covid-19.
*πρώτη δημοσίευση: Sepe.gr