της Νατάσας Φραγκούλη
Εν αναμονή της ανάκαμψης, η οποία, ωστόσο, δεν φαίνεται άμεσα στον ορίζοντα, βρίσκεται η ευρωπαϊκή αγορά smartphones. Στον αντίποδα, οι πωλήσεις “έξυπνων” κινητών στην Ευρώπη μειώθηκαν κατά 11% σε ετήσια βάση το 3ο τρίμηνο του 2023, καθιστώντας την επάνοδο της αγοράς σε θετικό πρόσημο μακρινή υπόθεση.
Αντίθετα, η ευρωπαϊκή αγορά smartphones, σύμφωνα με τα στοιχεία της Counterpoint Research, διολίσθησε το 3ο τρίμηνο στα χειρότερα επίπεδα από το 2011, με την αγορά να γυρίζει πρακτικά 12 χρόνια πίσω. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών, το πρόσημο των πωλήσεων στη Δυτική Ευρώπη ήταν αρνητικό κατά 8%.
Αυτή η επίδοση υποδηλώνει μια ελαφρά ανάκαμψη από την πτώση 14% το προηγούμενο τρίμηνο. Ωστόσο, οι πωλήσεις στην Ανατολική Ευρώπη μειώθηκαν κατά 15% λόγω των συνεχιζόμενων οικονομικών και γεωπολιτικών προκλήσεων.
“Το 3ο τρίμηνο του 2023 σημειώθηκαν οι χαμηλότερες αποστολές smartphone από το 3ο τρίμηνο του 2011. Ωστόσο, ορισμένοι κατασκευαστές κατάφεραν να κερδίσουν έδαφος στην αγορά, όπως οι μάρκες Transsion TECNO και Infinix (ιδιαίτερα στη Ρωσία), ενώ η HONOR φάνηκε να πηγαίνει καλά στη Δυτική Ευρώπη”, αναφέρουν οι αναλυτές της Counterpoint Research.
Η αγορά θα παραμείνει εύθραυστη
Πάντως, οι αναλυτές δεν δηλώνουν ιδιαίτερα αισιόδοξοι για επιστροφή της ευρωπαϊκής αγοράς smartphones σε τροχιά ανάκαμψης. “Ενώ η αγορά συνέχιζε να μειώνεται, σημαντικές κυκλοφορίες, όπως η σειρά iPhone 15 και τα πτυσσόμενα πέμπτης γενιάς της Samsung, άμβλυναν την πτώση. Ο ρυθμός πτώσης επιβραδύνεται και ενώ δεν περιμένουμε ακόμη επιστροφή στην ανάπτυξη, είμαστε αισιόδοξοι για ένα δυνατό τέλος του έτους στο 4ο τρίμηνο”, αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Προσθέτουν, ωστόσο, τον προβληματισμό τους ότι οι οικονομικές συνθήκες συνεχίζουν να είναι δύσκολες και οι άνθρωποι κρατούν τις συσκευές τους για περισσότερο από ποτέ. Ως εκ τούτου, αναμένουν ότι η αγορά θα παραμείνει εύθραυστη στο άμεσο μέλλον.
Τα κορυφαία brands
Όσον αφορά τους κατασκευαστές, η Samsung είδε τις πωλήσεις της να μειώνονται κατά 15% επί ευρωπαϊκού εδάφους το 3ο τρίμηνο του 2023. Η επίδοση αυτή είναι για την εταιρεία η χαμηλότερη από το 3ο τρίμηνο του 2011. Η πτώση, πάντως, σύμφωνα με τους αναλυτές, μετριάστηκε από την κυκλοφορία των νέων πτυσσόμενων συσκευών της νοτιοκορεάτικης εταιρείας, τα οποία έτυχαν θερμής υποδοχής στην περιοχή.
Η Apple, από την πλευρά της, έφτασε στο υψηλότερο μερίδιό της στο 3ο τρίμηνο και δη στο 24%, παρά τη μείωση κατά 3% σε ετήσια βάση, που έφερε τα επίπεδα των πωλήσεων στο χαμηλότερο σημείο τους, που ήταν το 3ο τρίμηνο από το 2014.
Στο μεταξύ, οι πωλήσεις της Xiaomi στην Ευρώπη υποχώρησαν κατά 13% το 3ο τρίμηνο του 2023, με την εταιρεία να παραμένει, πάντως, ο κορυφαίος παίκτης στην Ανατολική Ευρώπη, κατακτώντας το 35% της αγοράς. Το brand αντιμετωπίζει, ωστόσο, αντιδράσεις σε ορισμένες αγορές της Δυτικής Ευρώπης (όπως η Φινλανδία) λόγω της συνέχισης της παρουσίας του στη ρωσική αγορά.
Η HONOR ήταν η μόνη μάρκα μεταξύ των πέντε κορυφαίων, που πέτυχε θετικούς ρυθμούς σε ετήσια βάση, πλησιάζοντας τα επίπεδα πριν από τη διάσπασή της από την Huawei και εισήλθε στην πρώτη πεντάδα των κατασκευαστών smartphones στην Ευρώπη. Η επωνυμία είναι πιθανό να πάρει μερίδιο αγοράς από άλλους κινεζικούς κατασκευαστές OEM (όπως το OPPO).
Οι μάρκες Transsion TECNO και Infinix σημείωσαν άνοδο στην περιοχή, 192% και 518% αντίστοιχα, με τη Ρωσία να είναι η κύρια αγορά και για τα δύο brands.
Το αβέβαιο κλίμα στην περιοχή αντικατοπτρίστηκε στις πωλήσεις της OPPO, οι οποίες μειώθηκαν κατά 23% σε ετήσια βάση. Ωστόσο, η Ανατολική Ευρώπη περιόρισε την περιφερειακή πτώση του brand με ανάπτυξη 27%.
*πρώτη δημοσίευση: Sepe.gr