της Πέννυ Κούτρα
Τον εξορθολογισμό του χαρτοφυλακίου δημοπρατημένων έργων επιδιώκει η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αναγνωρίζοντας αφενός πως οι πρόσφατες φυσικές καταστροφές επαναπροσδιόρισαν την ατζέντα διάθεσης πόρων και αφετέρου, υπογραμμίζοντας ότι καθένα από τα έργα οφείλει να έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση ώστε να προχωρήσει.
Τόσο ο υπουργός Χρ. Σταϊκούρας όσο και ο υφυπουργός Ν. Ταχιάος, στο πλαίσιο παρουσίασης των εξελίξεων του τελευταίου τριμήνου, υπογράμμισαν πως οι πόροι δεν είναι απεριόριστοι και πως χρειάζεται υπεύθυνη αντιμετώπιση αξιοποίησης των διαθέσιμων πηγών χρηματοδότησης. Για τα μεγάλα έργα το υπουργείο ΥΠΟΜΕ σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζουν μάλιστα αναθεώρηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, ώστε να αποτυπώνονται ρεαλιστικά οι προς διάθεση δαπάνες.
Χαρακτηριστικά αναφέρθηκαν τόσο στους διαγωνισμούς σιδηροδρομικών έργων (βρίσκονται στη φάση ανταγωνιστικού διαλόγου) ύψους 4 δισ. ευρώ, όσο και στην έλλειψη εξασφάλισης πόρων για την πρώτη επέκταση της Αττικής Οδού ή για τον οδικό άξονα Λαμία - Καρπενήσι.
Η ηγεσία του ΥΠΟΜΕ επίσης αναφέρθηκε στην πρόθεση επαναξιολόγησης των έργων ΣΔΙΤ με πληρωμές διαθεσιμότητας (πολλά έργα έχουν δημοπρατηθεί με το συγκεκριμένο σύστημα), αλλά και για την επανεξέταση της θεσμοθετημένης ιδέας των Πρότυπων Προτάσεων. Σημειώνεται πως υπάρχουν κατατεθειμένες προτάσεις για τις σχεδιαζόμενες επεκτάσεις της Αττικής Οδού αλλά και για τη σύνδεση Ελευσίνας - Οινοφύτων, με στόχο την αποσυμφόρηση του Κηφισού.
Η αναζήτηση πόρων και οι εκταμιεύσεις
Υπό αυτό το πρίσμα, η ηγεσία του ΥΠΟΜΕ προγραμματίζει την κατάθεση αίτησης χρηματοδότησης από τους ευρωπαϊκούς πόρους του CEF 2, διεκδικώντας κεφάλαια 1,3-1,4 δισ. ευρώ για τα έργα ΣΚΑ - Οινόη, Λιόσια - Κόρινθος, Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας, Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο, Ρίο - Πάτρα. Η προτεραιότητα δίνεται στον βόρειο σιδηροδρομικό άξονα, ο οποίος αναμένεται να «σπάσει» σε μικρότερα τμήματα προκειμένου τα έργα να χρηματοδοτηθούν.
Για το νέο φορέα που θα ενοποιήσει τις λειτουργίες του σιδηροδρόμου, εφόσον αυτός ολοκληρωθεί, προβλέπεται να χρηματοδοτηθεί από τους πόρους του ΤΑΑ, καθώς αντιμετωπίζεται ως μεταρρύθμιση.
Σε ό,τι αφορά δε τα υπό υλοποίηση έργα, η ηγεσία του ΥΠΟΜΕ υπογράμμισε πως πραγματοποιήθηκαν εκροές για την πληρωμή εργολαβιών, ενώ προχωρούν εντός χρονοδιαγράμματος οι εργασίες για τον Ε65, το έργο Πάτρα - Πύργος, αλλά και την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Άκτιο-Αμβρακία με ανάδοχο τη ΜΕΤΚΑ του ομίλου Μυτιληναίoυ.
*πρώτη δημοσίευση: Euro2day.gr