Αυτές τις μέρες, ένας οδηγός που διαθέτει αυτοκίνητο με φυσικό αέριο, πληρώνει κόστος καυσίμου 0,965 €/kg. Εάν μετατρέψουμε το ένα κιλό CNG στο θερμικό ισοδύναμο ενός λίτρου βενζίνης, τότε διαπιστώνουμε ότι ο «τυχερός» οδηγός του συγκεκριμένου αυτοκινήτου πλήρωσε μόλις 0,64 €/lt - συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ - όταν την περασμένη εβδομάδα, η επίσημη μέση τιμή διάθεσης της βενζίνης 95 οκτανίων, στην Ελλάδα, ήταν 1,676 €/lt.
Μέχρι τώρα, για να επωφεληθεί ένας οδηγός από το εξαιρετικά χαμηλό κόστος του φυσικού αερίου, θα έπρεπε να αγοράσει ένα από τα μοντέλα αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην αγορά και έχουν δυνατότητα καύσης CNG ή FISIKON, όπως είναι η εμπορική ονομασία του φυσικού αερίου κίνησης στην Ελλάδα. Συνήθως, ένα αυτοκίνητο φυσικού αερίου είναι λίγο πιο ακριβό από ένα αυτοκίνητο βενζίνης, με την απόσβεση της διαφοράς κόστους ωστόσο να γίνεται μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, καθώς εκτός από την οικονομία καυσίμου, ένα όχημα φυσικού αερίου προϋποθέτει μικρότερο κόστος συντήρησης, αλλά και απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας.
Όμως, το γεγονός παραμένει ότι η οικονομική κρίση έχει περιορίσει δραστικά τη δυνατότητα αγοράς νέου αυτοκινήτου για τους περισσότερους καταναλωτές κι ως εκ τούτου, η οικονομική δυσπραγία λειτουργεί απαγορευτικά για μεγάλο μέρος των κατόχων ΙΧ που θα ήθελαν να αλλάξουν το αυτοκίνητό τους.
Αυτό τουλάχιστον ίσχυε μέχρι πριν λίγες ημέρες, αφού με απόφαση του αρμόδιου Υφυπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλη Παπαδόπουλου, θεσμοθετείται πλέον η δυνατότητα μετατροπής βενζινοκίνητων αυτοκινήτων προκειμένου να λειτουργούν με φυσικό αέριο.
Τι σημαίνει αυτή η απόφαση; Πρακτικά, όπως σήμερα υπάρχει η δυνατότητα εγκατάστασης σε ένα ΙΧ ενός «κιτ» υγραεριοκίνησης (δηλαδή υγραερίου ή LPG όπως είναι γνωστό στους περισσότερους καταναλωτές) με κόστος σχεδόν όσο η … αλλαγή ελαστικών, το ίδιο θα ισχύει και για το συγκριτικά πολύ πιο οικονομικό και αποδοτικό φυσικό αέριο σε συμπιεσμένη μορφή (CNG).
Θυμίζουμε ότι το φυσικό αέριο είναι το πιο αποδοτικό και οικονομικό καύσιμο αφού 1 kg CNG είναι ενεργειακά ισοδύναμο με 1,5 lt βενζίνη, 1,3 lt diesel κίνησης και 2 lt υγραερίου LPG. Σημειώνεται δε πως το CNG ουδεμία σχέση έχει με το γνωστό υγραέριο ή LPG που έχει εδώ και δεκαετίες μπει στην αγορά χωρίς εντυπωσιακά αποτελέσματα στην οικονομία ή το περιβάλλον και σε καμία περίπτωση ανάλογα με αυτά του CNG.
Σύμφωνα με την τελευταία υπουργική απόφαση, η τοποθέτηση των ειδικών «κιτ» φυσικού αερίου θα γίνεται σε εξουσιοδοτημένα πιστοποιημένα συνεργεία και τεχνίτες, ενώ στη συνέχεια θα βεβαιώνεται ο έλεγχος καλής λειτουργίας από τα ΚΤΕΟ.
Όπως τονίζει χαρακτηριστικά το Υπουργείο Μεταφορών, «με τη συγκεκριμένη ρύθμιση, η οποία αποτελούσε πάγιο αίτημα των πολιτών, σε συνδυασμό και με τη δυνατότητα κατασκευής αμιγών ή μικτών πρατηρίων πώλησης φυσικού αερίου, ολοκληρώθηκε όλο το κανονιστικό πλαίσιο της εισαγωγής του φυσικού αερίου στην κυκλοφορία των αυτοκινήτων στην Ελλάδα».
Πράγματι, υπενθυμίζεται ότι μόλις πρόσφατα καθορίστηκαν οι τεχνικές προδιαγραφές ίδρυσης και λειτουργίας πρατηρίων φυσικού αερίου, γεγονός που αποτελεί σημαντικό βήμα για τη διεύρυνση της χρήσης του καυσίμου στον τομέα των μεταφορών. Πρέπει μάλιστα να σημειωθεί ότι στο CNG δεν υπάρχουν περιθώρια νοθείας, αφού η παροχή του καυσίμου γίνεται στα πρατήρια από το εθνικό σύστημα μεταφοράς, με ειδικούς αγωγούς, ενώ από το πρατήριο στο αυτοκίνητο μέσω ειδικού πιστοποιημένου εξοπλισμού. Έτσι, οι δύο αποφάσεις δημιουργούν ένα νέο - φιλικό για την αεριοκίνηση - θεσμικό πλαίσιο που αυξάνει τις προσδοκίες για την περαιτέρω διείσδυση του φυσικού αερίου στον τομέα των μεταφορών, με σημαντικά οφέλη όχι μόνο για τους οδηγούς, αλλά και για το περιβάλλον.
Άλλωστε, και οι περιβαλλοντικές επιδόσεις των κινητήρων που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο είναι εντυπωσιακές. Τα αυτοκίνητα CNG, συγκριτικά με τα οχήματα που καίνε βενζίνη, παράγουν 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα, ενώ επιτυγχάνουν μειώσεις της τάξης του 95% στις εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα, 80% στις εκπομπές υδρογονανθράκων και 30% στα οξείδια του αζώτου.
Αυτή τη στιγμή, η αεριοκίνηση, στη χώρα μας, βρίσκεται σε αρχικό στάδιο ανάπτυξης, με τη ΔΕΠΑ να προωθεί σημαντικές πρωτοβουλίες για την ενίσχυση των υποδομών τροφοδοσίας, αλλά και για την προώθηση της χρήσης του καυσίμου από στοχευμένες επαγγελματικές ομάδες (εταιρικοί στόλοι, οδηγοί ταξί). Ο φιλόδοξος στόχος που έχει τεθεί μέχρι το 2020 είναι το 20% του στόλου των αυτοκινήτων να κινείται στους δρόμους με φυσικό αέριο, το οποίο αποτελεί μια διεθνώς γνωστή, ώριμη και ασφαλή τεχνολογία που αυτή τη στιγμή χρησιμοποιείται από περισσότερα από 14 εκατομμύρια οχήματα σε όλο τον κόσμο.