Ανεβαίνει (;) το θερμόμετρο του τουρισμού
Αντιθέτως, ο φετινός τουρισμός σημειώνει ρεκόρ κρατήσεων κατά ποσοστό που ξεπερνά τα περσινά εις προς ολοένα και αυξανόμενη άνοδο επίπεδα
Η αύξηση του ΦΠΑ είναι αμελητέα και μπορώ να σας πω ότι δεν αποτελεί πρόβλημα για εμάς. Από το 17% στο 23% ομολογώ πως ήταν απότομο μα τώρα από το 23% στο 24% δεν είναι ανασταλτικός παράγοντας καθότι η διαφορά ελάχιστη. Ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ μας δυσκολεύει, είναι η αλήθεια.
της
Αλεξάνδρας Παπαϊσιδώρου
Τί και αν οι τάσεις του φετινού καλοκαιριού παραμόνευαν τον ελληνικό τουρισμό, τί και αν το προσφυγικό ζήτημα πρόσθεσε πλήθος ερωτηματικών στις κρατήσεις, τί και αν η αύξηση του ΦΠΑ φάνηκε να επιβεβαιώνει πιθανή πτώση των ελεύσεων στη χώρα μας… τα νέα παραμένουν θετικά και ο ελληνικός τουρισμός διαψεύδει τις Κασσάνδρες.
Οι γνώμες παρά ταύτα διίστανται. Η χώρα μας καταγράφεται στα tour operators ως ο τρίτος δημοφιλέστερος προορισμός για το καλοκαίρι 2016 και η ζήτηση εντυπωσιάζει αμφότερα τουριστικά γραφεία και ομίλους του χώρου. Δημοφιλέστεροι προορισμοί εμφανίζονται σταθερά να είναι η Κρήτη, η Ρόδος, η Κέρκυρα. Την ίδια ώρα που η Ελλάδα απολαμβάνει την αισιοδοξία που της προσφέρει ο ούριος τουριστικός άνεμος μαζί με την διψήφια αύξηση –ποσοστά σε σχέση με την περσινή χρονιά- η εικόνα της Βόρειας Ελλάδας δυσχεραίνει ελαφρώς το τοπίο και καθιστούν την «κερδισμένη» τουριστικά χώρα μας να υπόκειται σε νέο καθεστώς προβληματισμού.
Είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε με τον ιδιοκτήτη του ξενοδοχείου Sabbia Hotel στην Χαλκιδική, κύριο Κώστα Σαμανίδη, ξενοδόχο εδώ και 20 χρόνια, και καταφέραμε να αποκωδικοποιήσουμε πώς και γιατί το τουριστικό μοντέλο της χώρας μας παρουσιάζει ανομοιογένεια και παρά την ανοδική του πορεία, διαθέτει ακόμη μελανά σημεία που απαιτούν κέφι, δουλειά και αλλαγές στο μοντέλο φιλοξενίας που γνωρίζουμε ως σήμερα καθότι, όπως χαρακτηριστικά δηλώνει ο κύριος Σαμανίδης, είναι ‘παραμελημένο’ με μεγάλες δυνατότητες βελτιστοποίησης και ακόμα μεγαλύτερες επιχειρηματικές επιτυχίες.
Ο έμπειρος επιχειρηματίας του χώρου μετά από ένα θερμό καλωσόρισμα, απάντησε στις ερωτήσεις μας και έδωσε την δική του οπτική για το τουριστικό κομμάτι της χώρας μας που είναι αφενός αξιοθαύμαστο και ασύγκριτης ομορφιάς, αφετέρου αναξιοποίητο πέραν του δέοντος –όπως χαρακτηριστικά θέλησε να αναφέρει κατά την έναρξη του διαλόγου μας.
Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την πορεία της τουριστικής σεζόν που βρίσκεται σε εξέλιξη στην Βόρεια Ελλάδα και πως διαμορφώνονται οι πληρότητες στο ξενοδοχείο σας;
Δεν θα ήθελα να φανώ απογοητευτικός, όμως η Χαλκιδική υποφέρει, η κίνηση είναι πεσμένη σε σχέση με τα περσινά επίπεδα κατά 30% (μιλώντας με πραγματικούς αριθμούς). Ο τουρισμός είναι χαμηλότατου βιοτικού επιπέδου και πολύ περιορισμένων οικονομικών δυνατοτήτων. Αρκούμεθα σε Βαλκανικής προέλευσης πελατεία όπως λ.χ. Βούλγαροι, Σέρβοι, Ρουμάνοι. Οι Έλληνες είναι ελάχιστοι και είναι αλήθεια πως σαν τον Έλληνα πελάτη δεν υπάρχει σήμερα ακόμα και αν σημειώνονται πληρότητες ή μη, η ύπαρξη του Έλληνα πελάτη εκλείπει στις μέρες μας. Αυτή η άνεση, αφεντιά, η καλοπέραση είναι δυσεύρετη από το υπόλοιπο τουριστικό κοινό. Οι Σέρβοι είναι ελάχιστοι αυτοί με κάποια οικονομική άνεση, οι πλούσιοι Βούλγαροι έρχονται και προτιμούν την Χαλκιδική ενώ οι Ρουμάνοι είναι πιο λίγοι αυτοί που ίσως πάλι εμφανίζουν μια κάποια άνεση κινήσεων. Δυστυχώς, ο Έλληνας πελάτης-βασιλιάς εκλείπει αισθητά και ως φαίνεται θα αργήσει πολύ να ξαναυπάρξει.
Αύξηση ΦΠΑ, συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ, προβλεπόμενη από το 2018 επιβολή φόρου διαμονής δυσχεραίνουν το τοπίο για το ξενοδοχειακό επιχειρείν. Ποια είναι η άποψή σας και ποιες οι προτάσεις σας;
Η αύξηση του ΦΠΑ είναι αμελητέα και μπορώ να σας πω ότι δεν αποτελεί πρόβλημα για εμάς. Από το 17% στο 23% ομολογώ πως ήταν απότομο μα τώρα από το 23% στο 24% δεν είναι ανασταλτικός παράγοντας καθότι η διαφορά ελάχιστη. Ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ μας δυσκολεύει, είναι η αλήθεια, ιδιαιτέρως στην δική μας περίπτωση που το ξενοδοχείο μας καταπιάνει μια μεγάλη έκταση. Η δε επιβολή φόρου διαμονής από το 2018 συνεπάγεται και αυξήσεις στις τιμές των βασικών προιόντων και υπηρεσιών γεγονός που θα επηρεάσει τις κρατήσεις καθώς και τα πακέτα διακοπών πλήττοντας και τους τουρίστες με τη σειρά τους. Ωστόσο, οι περιορισμένες κλίμακας ανατιμήσεις ευχόμαστε να μην επηρεάσουν κι’ άλλο τις κρατήσεις. Τέλος, οι επενδύσεις αποτελούν το πικρό ποτήριον τούτο. Δεν υπάρχει κανένα ενδιαφέρον και έτσι επέρχεται η υποβάθμιση… Υποβάθμιση ποιότητας, υποβάθμιση επισκεψιμότητας, υποβάθμιση κέρδους. Ένα κλειστό σχήμα που δεν λέει να ανατραπεί και όσο και αν εργαζόμαστε σκληρά δεν μπορούμε να το ελέγξουμε. Χρειαζόμαστε βοήθεια. Το ξενοδοχειακό δυναμικό της χώρας αδυνατεί και ασθενεί ολοένα και περισσότερο δίχως τις επενδύσεις.
Τι έχετε να προτείνετε για να αυξηθούν τα οφέλη της οικονοµίας από τον τουρισµό; Χρειαζόµαστε ένα νέο µοντέλο φιλοξενίας;
Το πρώτο και σπουδαιότερο αφορά την σωστή προβολήτης χώρας μας και αυτό επιτυγχάνεται με πολλούς τρόπους και δημιουργεί μι αίσθηση εμπιστοσύνης που χτίζει την εν συνεχεία μεταστροφή προς την χώρα μας και έντονα σημάδια ανάκαμψης του εσωτερικού τουρισμού. Το internet marketing και η δυναμική προβολή προστατεύει στις μέρες μας από τις «κακοτοπιές» του επαγγέλματος. Παράλληλα, θα πρέπει να υφίσταται αυστηρός έλεγχος και εντατική κατάρτιση-εκπαίδευση προς εργαζομένους στον κλάδο. Τότε μόνο θα ανοίξουν με ανακουφιστικούς ρυθμούς και οι σχετικές θέσεις εργασίας, τότε μόνο που μια συναφή εκπαίδευση θα καταφέρει να βελτιώσει θέματα συμπεριφοράς και εναρμόνισης με τα ελληνικά τουριστικά πρότυπα που από την αρχαιότητα φημίζονται για την ζέση της φιλοξενίας τους. Συνοψίζοντας, θα πρέπει να ασκήσουμε βέτο και να θέσουμε τους τίτλους του τέλους σε πολιτικές αθέμιτου ανταγωνισμού των φτηνών και ανεπίτρεπτων ποιοτικώς καταλυμάτων.
*To Sabbia Hotel βρίσκεται μόλις 114 χλμ από το αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης και απλώνεται στους γραφικούς λόφους της περιοχής του Νέου Μαρμαρά. Αποτελείται από μια locanda πολυτελών διαμερισμάτων με φόντο καταπράσινη πευκοδάση και καταγάλανα νερά.