Ο Λεωνίδας Φοίβος Κόσκος, Πρόεδρος του Hellenic American University, έθεσε ως αναγκαία για την ανάπτυξη και την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας, την διάπλαση πολιτών με κριτική σκέψη, διάθεση για αυτενέργεια και για συμβολή στα κοινά, στόχοι οι οποίοι μπορούν να επιτευχθούν μόνο μέσα σε ένα ελεύθερο σχολείο. «Ο κάτοικος της Ελλάδας μαθαίνει να χειραγωγείται διαμορφώνοντας την προσωπικότητά του στο χειραγωγούμενο σχολείο. Η κοινωνία πρέπει να ξαναχτιστεί πάνω στα θεμέλια που θέτει το Σύνταγμά μας και συγκεκριμένα πάνω στο θεμέλιο Πολίτης. Η ανάπτυξη της χώρας θα προέλθει από την ανάπτυξη των πολιτών της, η οποία θα προέλθει από την κοινότητα της αυτόνομης σχολικής μονάδας», ανέφερε στην εναρκτήρια ομιλία της εσπερίδας.
Στην συνέχεια η Μαριέττα Γιαννάκου, τ. Ευρωβουλευτής, τ. βουλευτής και τ. υπουργός, ανέδειξε ως μείζον θέμα την εκπαίδευση των εκπαιδευτών: «Ένα δημόσιο ή ιδιωτικό σχολείο δεν μπορεί να διαφύγει από το ευρύ πλαίσιο που περιγράφει τις γνώσεις που πρέπει να δοθούν σε κάθε ηλικία. Η ελευθερία του θα προκύψει από την εκπαίδευση των εκπαιδευτών και την δυνατότητά τους να αξιοποιήσουν με ασφάλεια την κριτική τους σκέψη και τις επιστημονικές και ακαδημαϊκές γνώσεις τους πέρα από ιδεολογικές ή πολιτικές συγκρούσεις. Και από την πολιτική και κρατική βούληση να επιτρέψει στους εκπαιδευτικούς να σταματήσουν το φαινόμενο της παπαγαλίας, να συμμετέχουν και να εκπαιδεύονται διαρκώς, να δέχονται την αξιολόγηση θεωρώντας την έγκυρη και υποδειγματική. Και από τους γονείς και τους συλλόγους τους που θα πρέπει να στηρίξουν στους εκπαιδευτικούς στην διεκδίκηση αυτών των ελευθεριών».
Ο Τάσος Αβραντίνης, συγγραφέας, νομικός, αντιπρόεδρος της «Δράσης» και τ. δημοτικός σύμβουλος Αθηναίων, παρουσίασε και ανέλυσε πληθώρα στοιχείων που δείχνουν τις ανεπάρκειες του συστήματος εκπαίδευσης όπως προσφέρεται στην Ελλάδα. Επεσήμανε ως εμπόδια στην ελευθερία του σχολείου τους γεωγραφικούς περιορισμούς στην επιλογή τους, την πρακτικά απαγορευμένη κατ’ οίκον εκπαίδευση, την απαγόρευση της πολυτυπίας και πολυμορφίας των σχολείων, την κρατική χρηματοδότηση των σχολείων και όχι των γονέων, τα κρατικά αντικίνητρα για την επιλογή ιδιωτικού σχολείου, τον μοναδικό τρόπο εισαγωγής στο πανεπιστήμιο, το ένα, κρατικό, εγχειρίδιο ανά μάθημα και ανά τάξη και το μονοπώλιο του Κράτους στην ανώτερη εκπαίδευση.
Παράλληλα, εντόπισε ως αναξιοποίητο παράγοντα ανάπτυξης την ελλιπή προσέλκυση αλλοδαπών φοιτητών στα Ελληνικά πανεπιστήμια. Τέλος, έκανε προτάσεις για το πώς θα θεραπευθούν ορισμένες από τις ανεπάρκειες αυτές. «Η μεταρρύθμιση της παιδείας μας πρέπει να περιλαμβάνει περισσότερη ελευθερία, περισσότερη αυτονομία, περισσότερη αποκέντρωση, περισσότερη εμπιστοσύνη στις οικογένειες και λιγότερο κρατικό παρεμβατισμό», είπε ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του.
Ο Αθανάσιος Παπανδρόπουλος, Εκτελεστικός Πρόεδρος του Ελληνικού Τμήματος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων, ο οποίος συντόνιζε την συζήτηση, επεσήμανε ότι οι πλουσιότερες χώρες σε κατά κεφαλή εισόδημα αλλά και σε ρυθμούς ανάπτυξης παγκοσμίως, είναι αυτές στις οποίες η παιδεία κυριαρχεί, αυτή τη στιγμή, ως συντελεστής παραγωγής, φέρνοντας ως παράδειγμα την Κίνα, ενώ ανέφερε ότι «Βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη εποχή που οι ανακατατάξεις στην παγκόσμια οικονομία είναι ραγδαίες και η Ελλάδα για να αλλάξει το παραγωγικό της μοντέλο θα πρέπει να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες ξεκινώντας από την Παιδεία. Χρειαζόμαστε μια εκπαίδευση ανοιχτών οριζόντων».
Περισσότερες πληροφορίες για την εσπερίδα, αλλά και τις προηγούμενες εκδηλώσεις της σειράς Διάλογος για την Ανάπτυξη, μίας πρωτοβουλίας για δημόσιο διάλογο του Hellenic American College/Hellenic American University σε συνεργασία με την Ελληνοαμερικανική Ένωση και την Ένωση Ευρωπαίων Δημοσιογράφων, μπορείτε να βρείτε στην σελίδα http://dialog.haec.gr .