του
John McKenna
Μετάφραση: Μαρία Γαλανάκη
Πολιτικοί, επικεφαλείς επιχειρήσεων, συμμετέχοντες σε περιβαλλοντικές καμπάνιες και δημοσιογράφοι, μαζεύονται όλοι μαζί σε αίθουσες ξενοδοχείων και συνεδρίων δίπλα στον Ρήνο, για να συζητήσουν πως θα προστατεύσουν τον κόσμο από την κλιματική αλλαγή.
Αυτό είναι το COP23.
Το COP23 είναι το ανεπίσημο όνομα για την 23η Διάσκεψη των Μερών της Σύμβασης Πλαισίου των Ηνωμένων Εθνών για την Αλλαγή του Κλίματος (UNFCCC). Το UNFCCC ιδρύθηκε το 1994 και έχει ως σκοπό να σταθεροποιεί την συγκέντρωση των αερίων του φαινομένου του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα της γης, έχοντας ως μέλη τις κυβερνήσεις 197 χωρών που έχουν υπογράψει την σύμβαση.
Το 1997 στο COP3, οι κυβερνήσεις μαζεύτηκαν στο Κιότο της Ιαπωνίας, για να συμφωνήσουν μία σειρά από δεσμευτικές υποχρεώσεις για τις αναπτυσσόμενες χώρες, έτσι ώστε να μειώσουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, το οποίο έμεινε γνωστό με την ονομασία «Πρωτόκολλο του Κιότο». Το επόμενο αξιοσημείωτο επιχείρημα του UNFCCC, έγινε το 2015 στο COP21 στο Παρίσι, όπου μία σειρά από μέτρα δημιούργησαν αυτό που είναι γνωστό ως «Συμφωνία του Παρισιού».
Ο ακρογωνιαίος λίθος της «Συμφωνίας του Παρισιού» είναι ότι 195 χώρες συμφώνησαν να δουλέψουν για να σταματήσουν την αύξηση της θερμοκρασίας έως τουλάχιστον 2C επάνω από τα μη- βιομηχανικά επίπεδα και ιδανικά να την κρατήσουν κάτω από 1.5C. Καθιερώθηκαν συγκεκριμένες δράσεις και στόχοι για να μειωθούν οι εκπομπές αερίων του φαινομένου του θερμοκηπίου σε καθεμία από τις χώρες που υπέγραψαν την συμφωνία.
Επίσης, η «Συμφωνία του Παρισιού» συμπεριλάμβανε μέτρα για να χρηματοδοτήσει τον μετριασμό και την προσπάθεια στα αναπτυσσόμενα κράτη. Μέχρι σήμερα, οι κυβερνήσεις 169 χωρών έχουν επικυρώσει την «Συμφωνία του Παρισιού», ενσωματώνοντας τα ακριβή μέτρα της στην εθνική τους νομοθεσία- όπως τα επίπεδα εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα-.
Στο COP23, οι διαπραγματεύσεις αναμένεται να εστιάσουν στο πως οι χώρες εφαρμόζουν την «Συμφωνία του Παρισιού» στην πράξη, όπως επίσης και στο δύσκολο θέμα που αφορά την απόφαση του Προέδρου των ΗΠΑ να αποσύρει την χώρα του από την συμφωνία.
Η προεδρία των Φίτζι
Τα νησιά του Ειρηνικού, Φίτζι, αναμένεται να χρησιμοποιήσουν την προεδρία τους για να εστιάσουν στις ανάγκες των μικρών κρατών-νησιών τους, τα οποία τα ΗΕ χαρακτηρίζει ως αυτά με τον μεγαλύτερο κίνδυνο από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Τα μικρά αναπτυσσόμενα κράτη-νησιά, τα οποία εδρεύουν κατά βάση στον Νότιο Ειρηνικό Ωκεανό και την Καραϊβική, αποτελούν κατοικία για περίπου 50 εκατομμύρια ανθρώπους.
Πολλοί βρίσκονται κατά καιρούς αντιμέτωποι με ακραία καιρικά φαινόμενα όπως τροπικές θύελλες, κυκλώνες και τυφώνες, τα οποία γίνονται ολοένα και πιο συχνά. Η αστάθεια του κλίματος, οι ξηρασίες και οι πλημμύρες είναι επίσης χαρακτηριστικά του καιρού σε αυτά τα νησιά. Τα γεγονότα νότιας ταλάντωσης El Nino, δημιουργούν επίσης δραματικές αλλαγές στην βροχόπτωση, την αύξηση της στάθμης της θάλασσας και άλλα καιρικά φαινόμενα.
Τα νησιά Φίτζι, έχουν δηλώσει ότι θέλουν να χρησιμοποιήσουν την Προεδρεία τους για να χτίσουν μεγαλύτερη αντοχή προς όλα τα ευάλωτα κράτη, συμπεριλαμβανομένης της παροχής πρόσβασης στην χρηματοδότηση για την προσαρμογή στο κλίμα και στην ασφάλεια για τον προσιτό κλιματικό κίνδυνο και τις καταστροφές.
Ένα συνέδριο με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα
Ένα ακόμα αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό του COP23, είναι ότι σαν ένα συνέδριο το οποίο εστιάζει στην κλιματική αλλαγή, οι διοργανωτές του σχεδιάζουν να έχει ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα.
Η μεγαλύτερη πρόκληση για να το καταφέρουν είναι το γεγονός ότι οι συμμετέχοντες του θα έρθουν αεροπορικώς από όλο τον κόσμο. Η Γερμανική Κυβέρνηση, για να αντισταθμίσει το διοξείδιο του άνθρακα που θα προκληθεί από τις μεγάλες πτήσεις λόγω του συνεδρίου, θα αγοράσει πιστώσεις μείωσης εκπομπών, τα χρήματα των οποίων θα χρησιμοποιηθούν για να βοηθήσουν στην χρηματοδότηση εργασιών σχετικών με την κλιματική αλλαγή, σε μικρά αναπτυσσόμενα κράτη- νησιά.
Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, οι συμμετέχοντες θα μετακινούνται χρησιμοποιώντας τα υβριδικά ηλεκτρικά λεωφορεία της Βόννης. Θα μπορούν να μετακινούνται μεταξύ των διαφόρων χώρων του συνεδρίου χρησιμοποιώντας είτε ελεύθερα διαθέσιμα ποδήλατα, είτε ειδικά ηλεκτρικά λεωφορεία για το COP23 τα οποία χρησιμοποιούν 100% ηλεκτρική ενέργεια.
Οι διοργανωτές του συνεδρίου σκοπεύουν στο να χρησιμοποιήσουν όσο περισσότερη ανακυκλώσιμη ενέργεια γίνεται, όμως μετά το τέλος του συνεδρίου τα ποσοστά χρήσης άνθρακα θα υπολογιστούν και οι πρόσθετες εκπομπές αερίων άνθρακα θα αντισταθμιστούν.