Ο ιός Covid-19 δεν απειλεί μόνο ζωές αλλά και μέσα επιβίωσης. Η καταστροφή που προκαλεί η επιδημία στον επιχειρηματικό κόσμο είναι ήδη τεράστια. Χώρες που αντιστοιχούν σε πάνω από το 50% του παγκόσμιου ΑΕΠ έχουν εφαρμόζει περιοριστικά μέτρα, και η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας εκτιμά ότι οι βιομηχανίες που έχουν τις μεγαλύτερες πιθανότητες να απολύσουν ή να θέσουν σε αναστολή μέρος του εργατικού δυναμικού τους απασχολούν 1,25 δισεκατομμύρια ανθρώπους.
Η άρση των περιοριστικών μέτρων και η έξοδος από την καραντίνα θα είναι διστακτική και αβέβαιη. Οι συνέπειες της καταστροφής θα έχουν διάρκεια, και θα επισπεύσουν τις υπάρχουσες τάσεις: Την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών, την αναθεώρηση παγκόσμιων εφοδιαστικών αλυσίδων, και την άνοδο καλά συνδεδεμένων ολιγοπωλίων. Οι μεγάλες εταιρίες βρίσκονται σε καταλληλότερη θέση, όχι μόνο για να επιβιώσουν από την κρίση αλλά και για να απευθυνθούν στις κυβερνήσεις για στήριξη. Οι τράπεζες, τουλάχιστον, μπαίνουν σε αυτήν την νέα κρίση σε καλύτερη κατάσταση απ’ ότι στην προηγούμενη. Πάντα υπάρχουν, όμως, και εκείνες που θα δυσκολευτούν ακόμα κι έτσι.
Μέσα σε όλη αυτήν την εξαιρετική αναταραχή που έχει προκαλέσει η επιδημία στις οικονομικές αγορές, αυτό που ξεχωρίζει είναι η πτώση των τιμών πετρελαίου ταυτόχρονα με την πτώση της ζήτησης και τον πόλεμο τιμών που ξέσπασε μεταξύ της Σαουδικής Αραβίας και της Ρωσίας. Την πτώση των τιμών δεν κατάφερε να αποτρέψει ούτε η εκεχειρία στην οποία προχώρησαν ο Οργανισμός Εξαγωγών Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών και η Ρωσία στις 9 Απριλίου, ούτε η μεταξύ τους συμφωνηθείσα μείωση παραγωγής. Οι Ρώσοι και (κυρίως) οι Σαουδάραβες μπορούν να αντέξουν μία μείωση τιμών, αλλά δεν ισχύει το ίδιο για όλους τους παραγωγούς.
Μεταξύ αυτών που πλήττονται είναι οι πιο φτωχές χώρες που βασίζονται στο πετρέλαιό τους όπως το Ιράκ, το οποίο αντλεί το 90% του κρατικού εισοδήματός του από το πετρέλαιο. Ακόμα και ένας διπλασιασμός στην τιμή του θα άφηνε σημαντικό έλλειμμα στον προϋπολογισμό του κράτους. Τα αποθέματα μετρητού που διαθέτει το Ιράκ μπορεί να μην είναι καν αρκετά για ολόκληρο το έτος, και η πιθανότητα πτώχευσης δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα της χώρας: Η πολιτική της βρίσκεται σε κατάσταση χάους και οι παραστρατιωτικές οργανώσεις είναι εκτός ελέγχου.
Αν υπάρχει, όμως, μία ήπειρος που έχει υποφέρει τον κύριο όγκο κρουσμάτων και θανάτων λόγω του Covid-19, αυτή είναι η Ευρώπη. Παρ’ όλα αυτά, δεν θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για αλληλεγγύη μεταξύ των κρατών της, ιδιαίτερα των μελών της Ε.Ε. Όπως αναφέρεται σε σχετικό άρθρο του Economist, “αν και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα αποφάσισε να διευρύνει το φάσμα των στοιχείων ενεργητικού που γίνονται αποδεκτά στο πλαίσιο του προγράμματος CSPP και οι κυβερνήσεις έχουν χαλαρώσει τη διαχείριση των οικονομικών τους, η Ιταλία και η Ισπανία (που έχουν πληγεί περισσότερο) και η οικονομικά ευάλωτη Ελλάδα, έχουν περιορισμένο εύρος δαπάνης.”
Όσο για την επόμενη τάση στην “κινητή τεχνολογία”, ήδη αναπτύσσονται ακραίες θεωρίες συνωμοσίας. Κανείς δεν γνωρίζει ακόμα ποιος θα βγει ο πιο κερδισμένος εμπορικά από το 5G, αλλά η διακυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ σίγουρα δεν θέλει να είναι η Κίνα – και κυρίως η Huawei. Αυτός είναι και ο λόγος που “φλερτάρει” με την βιομηχανική πολιτική ευρωπαϊκού στιλ, με την ελπίδα να σταματήσει την εξέλιξη του μεγαλύτερου κατασκευαστή εξοπλισμού τηλεπικοινωνιών στον κόσμο. Παρ’ όλα αυτά, η προσπάθεια αποκλεισμού της Huawei από έναν υπερ-συνδεδεμένο κόσμο είναι μάλλον μάταιη, και μπορεί να ωθήσει την Κίνα προς μία ακόμα μεγαλύτερη τεχνολογική αυτάρκεια.
Τέλος, και παρά τον κίνδυνο του κορωνοϊού, η Νότια Κορέα προχώρησε σε εκλογές με το κυβερνών κόμμα του προέδρου Μουν Τζε-ιν να πετυχαίνει σαρωτική νίκη. Η συμμετοχή έφτασε το 66,2%, υψηλότερη απ’ όλες τις βουλευτικές εκλογές των τελευταίων 28 ετών στη χώρα και η νίκη αποδίδεται στις επιτυχίες των προσπαθειών της χώρας να συγκρατήσει τη διάδοση του κορωνοϊού. Εκτός από τη θεαματική οικονομική της ανάπτυξη, η Νότια Κορέα έχει καταφέρει να μεταμορφώσει κυριολεκτικά την πολιτική, κοινωνική και πολιτιστική σκηνή της τα τελευταία χρόνια – με πιο ορατά παραδείγματα το K-pop και την βραβευμένη με Όσκαρ “Παράσιτο”.
*πρώτη δημοσίευση: www.globalist.gr