του
Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου
Κάτι η οικονομική κρίση, κάτι η πτώση της τουριστικής κίνησης, κάτι η αβεβαιότητα στο ελληνικό επιχειρηματικό περιβάλλον, έχουν συμβάλλει στο να παρουσιάζουν αρκετά προβλήματα τόσον η Aegean Airlines όσο και η Olympic Air.
Πιο αναλυτικά, οι πωλήσεις των δύο εταιρειών μειώθηκαν το α’ εξάμηνο του 2012 κατά 26 εκατ. ευρώ και 16,4 εκατ. ευρώ αντιστοίχως. Την ίδια περίοδο η Aegean μετέφερε 2,7 εκατομμύρια επιβάτες, παρουσιάζοντας μείωση 8% σε σχέση με πέρυσι, με την εταιρεία να εκτελεί 13% λιγότερες πτήσεις και πετυχαίνοντας αύξηση πληροτήτων από 64,6% σε 69,5%, όμως με χαμηλότερους ναύλους.
Οριακή μείωση κατά 2% καταγράφηκε στην επιβατική κίνηση εξωτερικού, που ανήλθε σε 1,5 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ συνεχίστηκε η κάμψη στο εσωτερικό με πτώση της κίνησης κατά 14%, σε 1,2 εκατομμύρια επιβάτες. Όσον αφορά την Olympic Air, που είναι θυγατρική του ομίλου MIG, η συνολική κίνηση από την Αθήνα παρουσιάζεται μειωμένη κατά περίπου 8,1% στις γραμμές εσωτερικού κα 13,9% στις γραμμές εξωτερικού.
Έτσι, στην προσπάθειά τους να ισοφαρίσουν την χασούρα των τελευταίων ετών και να εξοικονομήσουν πόρους, οι εταιρείες επιδίδονται σε μπαράζ προσφορών οι οποίες ναι μεν επιβάλλονται από την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί, πλην όμως είναι αμφίβολο αν μπορούν να προσφέρουν θετικές λύσεις βιωσιμότητας στις δύο εταιρείες σε μεσοπρόθεσμη βάση. Αυτό είναι ένας πρόσθετος πονοκέφαλος για τον υπουργό Ανάπτυξης κ. Κωστή Χατζηδάκη, που θα ήθελε να υπάρξει ευνοϊκή εξέλιξη στο θέμα. Εξέλιξη που παραπέμπει στη Επιτροπή Ανταγωνισμού στις Βρυξέλλες και στην τοποθέτησή της για το αν η Aegean και η Olympic θα μπορούσαν να συγχωνευθούν. ΄
Από την άλλη πλευρά, τον κ.Κ.Χατζηδάκη απασχολεί η ραγδαία επιδείνωση των πτητικών προγραμμάτων στην χώρα μας, η οποία, ως φαίνεται, δεν είναι άμοιρη των υψηλών τιμών του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος». Στελέχη της αεροπορικής αγοράς έχουν πολλάκις κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου αναφορικά με τα πολύ υψηλά τέλη που καταβάλλουν οι επιβάτες στην Ελλάδα, γεγονός που από μόνο του την καθιστά ως έναν από τους ακριβότερους προορισμούς. Όταν στην Κωνσταντινούπολη, για παράδειγμα, το κόστος ανά επιβάτη υπολογίζεται μόλις στα 14 ευρώ, στη Αθήνα το αντίστοιχο ποσό εκτοξεύεται στα 49 ευρώ. Ειρήσθω εν παρόδω, το 2011 διακινήθηκαν στην Ελλάδα 38 εκατομμύρια επιβάτες, εκ των οποίων 26 εκατομμύρια με διεθνείς κα 12 εκατομμύρια με εσωτερικές πτήσεις. Όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, ο αριθμός θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερος εάν η Ελλάδα είχε συμμορφωθεί με την ευρωπαϊκή νομοθεσία ως προς τα τέλη αεροδρομίων.
Παράλληλα, σύμφωνα με διαβεβαιώσεις του κ.Κ.Χατζηδάκη, τους προσεχείς μήνες θα γίνουν βελτιωτικές παρεμβάσεις στα αεροδρόμια της χώρας, ενώ ως το τέλος του έτους θα παρουσιαστεί και το νομοσχέδιο για την αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, με διαχωρισμό των εμπορικών από τις ρυθμιστικές αρμοδιότητες. Τέλος, αξίζει να επισημάνουμε ότι εμπλοκή έχει προκύψει στην υπόθεση επιμήκυνσης της σύμβασης για 20 έτη μεταξύ της κυβέρνησης και της Hochtief Airports για το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΑΙΘΕΡΩΝ
Η πτώση της αεροπορικής επιβατικής κίνησης φέρνει εκ νέου στο προσκήνιο άτυπες, για την ώρα, συζητήσεις για εξαγορές ή συγχωνεύσεις στον χώρο αυτόν στην Ελλάδα.
Οριακή μείωση κατά 2% καταγράφηκε στην επιβατική κίνηση εξωτερικού, που ανήλθε σε 1,5 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ συνεχίστηκε η κάμψη στο εσωτερικό με πτώση της κίνησης κατά 14%, σε 1,2 εκατομμύρια επιβάτες.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ
- ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ: Ο ΥΠ’ ΑΡΙΘΜΟΝ ΕΝΑ ΕΧΘΡΟΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
- Η ώρα για ένα μεγάλο άλμα της Ευρωπαϊκής πολιτικής έχει φθάσει. Aν όχι τώρα, τότε πότε;
- Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΜΕΣΑΙΑΣ ΤΑΞΗΣ ΣΤΙΣ ΗΠΑ
- ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΜΕΡΚΕΛ ΚΑΙ ΟΛΑΝΤ
- ΤΙ ΚΡΥΒΕΤΑΙ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗΝ GREENPEACE