του
Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου
Δεν θα σταματήσουμε να επαναλαμβάνουμε από τις στήλες αυτές ότι η καινοτομία, η εξωστρέφεια και η παραγωγή ειδών διατροφής στην Ελλάδα αποτελούν τους ισχυρούς παράγοντες που μπορούν να οδηγήσουν σε έξοδο από την κρίση. Πώς;
Ανοίγοντας νέους δρόμους ανάπτυξης, προσαρμοσμένης στις απαιτήσεις του 21ου αιώνα –στον οποίον ήδη η γνώση αποτελεί κορυφαίο παραγωγικό στοιχείο.
Από την άποψη αυτή, η πρωτοβουλία του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) να διοργανώσει τον 2ο Διαγωνισμό Καινοτόμων Προϊόντων Διατροφής Ecotrophelia 2012 είναι μια γόνιμη πρωτοβουλία προς την σωστή κατεύθυνση, γιατί πριν απ’ όλα στηρίζει το πνεύμα της καινοτομίας στο επίπεδο των νέων που έχουν την βούληση να ξεφύγουν από το χθες. Σαφώς δε, στις σημερινές δύσκολες στιγμές που περνά η χώρα, οι νέοι αυτοί αποτελούν και την ελπίδα της.
Στον 2ο Διαγωνισμό Ecotrophelia 2012, το προϊόν που κατέκτησε την πρώτη θέση (χρηματικό ποσό 1.200 ευρώ) είναι το «Cereal 4» και προέκυψε από την συνεργασία φοιτητών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) (Β.Πολυχνιάτου, Σ.Χανιώτη, Χ.Χρανιώτη και Π.Σφακιανάκη) υπό την καθοδήγηση της καθηγήτριας κ.Κ.Τζιά. Το προϊόν αποτελεί μία βάση πολυδημητριακών σε μορφή σκόνης η οποία περιέχει ένα μείγμα τεσσάρων πηγών δημητριακών –σίκαλη, βρώμη, ρύζι, καλαμπόκι–, χαρουπάλευρο, φυσικά αρωματικά συστατικά και το εναλλακτικό γλυκαντικό stevia. Το Cereal 4 διατίθεται σε δύο γεύσεις: πορτοκάλι-μαστίχα και κανέλα-τζίντζερ.
Έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εύκολη ανασύσταση σε γάλα και την παρασκευή τόσο ενός ζεστού ή κρύου ευχάριστου και θρεπτικού ροφήματος, όσο και ενός νόστιμου επιδορπίου γάλακτος (πουτίγκα). Η ομάδα, εκτός από το χρηματικό έπαθλο που τής δόθηκε, θα έχει την ευκαιρία να ταξιδέψει στο Παρίσι όπου θα διεξαχθεί η δεύτερη φάση του διαγωνισμού. Εκεί θα παρουσιάσει το προϊόν της στο ευρωπαϊκό κοινό, παράλληλα με τους νικητές των άλλων ευρωπαϊκών χωρών, στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Τροφίμων και Ποτών Sial που πραγματοποιείται στο Παρίσι (21-25 Οκτωβρίου 2012).
Το δεύτερο βραβείο (χρηματικό ποσόν 800 ευρώ) κατέκτησαν δύο προϊόντα. Το πρώτο είναι το Reberyberry –a sugarless organic marmelade with stevia, το οποίο προέκυψε από την συνεργασία φοιτητών του ΕΜΠ (Α. Τούλη, Δ.Σακκά, Α.Σαριδάκη, Μ.Γιαννόγλου), υπό την καθοδήγηση του καθηγητή Γ.Κατσαρού. Πρόκειται για ένα προϊόν που ανήκει στην κατηγορία των φρουτοπαρασκευασμάτων και αποτελείται από βιολογικής προέλευσης φράουλα από φρέσκα φρούτα, από Ερυθριτάλη (αλκοόλη) και από Ρεμπαουδιοσίδη Α. Η υψηλή περιεκτικότητα σε φρούτα συμβάλλει στην δημιουργία πλούσιας γεύσης φρέσκου φρούτου στο τελικό προϊόν και μπορεί να καταναλωθεί καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας, προσφέροντας σημαντικά πλεονεκτήματα –όπως, έλεγχο του βάρους και χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη.
Το δεύτερο προϊόν είναι το Probiotic green whole table olives και προέκυψε από την συνεργασία φοιτητών του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών (Α.Γρουντά, Ν.Πολυμενέα, Κ.Τσελεπατιώτη), υπό την καθοδήγηση του καθηγητή Γ.Ι.Νυχά. Πρόκειται για ένα λειτουργικό τρόφιμο υψηλής προστιθέμενης αξίας, που συνδυάζει την παραδοσιακή ζύμωση του πράσινου ελαιοκάρπου με την χρήση καλλιεργειών εκκίνησης οξυγαλακτικών βακτηρίων με προβιοτικό δυναμικό. Ο καινοτόμος χαρακτήρας του τροφίμου βασίζεται στην επιλογή μικροοργανισμών που προέρχονται αποκλειστικά και μόνον από ελληνικές ποικιλίες επιτραπέζιας ελιάς.
Το τρίτο βραβείο (χρηματικό ποσόν 500 ευρώ) μοιράστηκαν επίσης δύο προϊόντα. Το πρώτο είναι το Endeca, που προέκυψε από την συνεργασία φοιτητών του Πανεπιστημίου Αιγαίου (Δ.Σακκά, Θ.Τριπολίτη, Ε.Τζαγκαράκη) υπό την καθοδήγηση του καθηγητή Δ.Μακρή. Πρόκειται για ένα καινοτόμο οικολογικό ρόφημα με ελληνικό οργανικό νερό από σταφύλι και οργανικά εκχυλίσματα βοτάνων με υψηλή αντιοξειδωτική δράση, ελληνικό οργανικό μέλι, βανίλια ελάτης ως φυσικά γλυκαντικό και εμπλουτισμένο με αντιοξειδωτικές βιταμίνες C και Ε.
Το δεύτερο προϊόν είναι το Crispy Delight, που προέκυψε από την συνεργασία φοιτητών του Πανεπιστημίου Αιγίου (Μ.Τσαγκρασούλη, Θ.Ντάμαρη, Α.Σαλιβέρου, Β.Προσίλη, Ε.Ψαρρά) υπό την καθοδήγηση του καθηγητή Κ.Αναστασίου. Πρόκειται για ένα προϊόν που ανήκει στην κατηγορία των σνακ ελεύθερων γλουτένης, είναι υψηλής περιεκτικότητας σε Ωμέγα 3 λιπαρά οξέα και χαμηλής περιεκτικότητας σε κορεσμένα.
Όπως τόνισε στην εκδήλωση ο κ. Ευάγγελος Καλούσης, πρόεδρος του ΣΕΒΤ, «μετά την επιτυχία του 2ου Ecotrophelia 2012 και την πολύ θετική ανταπόκρισή του από τους φοιτητές και την βιομηχανία, απώτερος στόχος του ΣΕΒΤ είναι ο διαγωνισμός να εξελιχθεί σε θεσμό και για τα ελληνικά δεδομένα. Ελπίδα και φιλοδοξία του Συνδέσμου είναι η αύξηση κάθε χρόνο τόσο των συμμετοχών όσο και του ενδιαφέροντος που εκδηλώνουν φοιτητές και εταιρείες, ώστε να μπορέσει να προωθηθεί η συνεργασία μεταξύ βιομηχανίας και ακαδημαϊκής κοινότητας».
Σημειώνεται ότι ο περσινός διαγωνισμός ανέδειξε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την δυναμική των νέων Ελλήνων επιστημόνων του κλάδου στην Ευρώπη, αφού η ομάδα από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, που κέρδισε στον εθνικό διαγωνισμό, κατέκτησε την πρώτη θέση και στον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό, ενώ το νικητήριο προϊόν Da Vero –Eco Seafoods Cold Cuts έχει ήδη βρει τον δρόμο του στην αγορά.
Επισημαίνουμε ότι ο διαγωνισμός απευθυνόταν σε φοιτητές όλων των βαθμίδων των τριτοβάθμιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και ερευνητικών ινστιτούτων της Ελλάδας, οι οποίοι έπρεπε να αναπτύξουν πρωτοποριακά προϊόντα διατροφής με στοιχεία οικολογικής καινοτομίας –όσον αφορά σε βασικές πρώτες ύλες, συσκευασία, παραγωγική διαδικασία, διανομή, logistics. Σκοπός του διαγωνισμού ήταν να υποστηρίξει τους νέους Έλληνες φοιτητές που ασχολούνται με την επιστήμη των τροφίμων και να αποτελέσει ένα φυτώριο καινοτόμων ιδεών για την βιομηχανία τροφίμων.
ΝΕΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΑΠΟ ΕΛΛΗΝΕΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ
Στο πλαίσιο του διαγωνισμού Καινοτόμων Προϊόντων Διατροφής Ecotrophelia 2012, που διοργανώθηκε από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων, φοιτητές ανέδειξαν νέα είδη διατροφής
Όπως τόνισε στην εκδήλωση ο κ. Ευάγγελος Καλούσης, πρόεδρος του ΣΕΒΤ, «μετά την επιτυχία του 2ου Ecotrophelia 2012 και την πολύ θετική ανταπόκρισή του από τους φοιτητές και την βιομηχανία, απώτερος στόχος του ΣΕΒΤ είναι ο διαγωνισμός να εξελιχθεί σε θεσμό και για τα ελληνικά δεδομένα. Ελπίδα και φιλοδοξία του Συνδέσμου είναι η αύξηση κάθε χρόνο τόσο των συμμετοχών όσο και του ενδιαφέροντος που εκδηλώνουν φοιτητές και εταιρείες, ώστε να μπορέσει να προωθηθεί η συνεργασία μεταξύ βιομηχανίας και ακαδημαϊκής κοινότητας».