Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε την εμπορική στρατηγική της για τα επόμενα χρόνια. Η στρατηγική, η οποία αποτυπώνει την έννοια της ανοικτής στρατηγικής αυτονομίας, βασίζεται στην εξωστρέφεια της ΕΕ, προκειμένου να συμβάλει στην οικονομική ανάκαμψη μέσω της στήριξης του πράσινου και του ψηφιακού μετασχηματισμού, καθώς και σε επανεστίαση στην ενίσχυση της πολυμερούς προσέγγισης και στη μεταρρύθμιση των κανόνων του παγκόσμιου εμπορίου, ώστε να διασφαλιστεί ότι είναι δίκαιοι και βιώσιμοι. Όπου είναι αναγκαίο, η ΕΕ θα υιοθετήσει πιο σθεναρή στάση για την υπεράσπιση των συμφερόντων και των αξιών της, μεταξύ άλλων μέσω νέων εργαλείων.
Αντιμετωπίζοντας μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της εποχής μας και ανταποκρινόμενη στις προσδοκίες των πολιτών της, η Επιτροπή θέτει τη βιωσιμότητα στο επίκεντρο της νέας εμπορικής στρατηγικής της, στηρίζοντας τον θεμελιώδη μετασχηματισμό της οικονομίας της σε μια κλιματικά ουδέτερη. Η στρατηγική περιλαμβάνει μια σειρά πρωταρχικών δράσεων που επικεντρώνονται στην επίτευξη ισχυρότερων παγκόσμιων εμπορικών κανόνων και στη συμβολή στην οικονομική ανάκαμψη της ΕΕ.
Μιλώντας για τη νέα στρατηγική, ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος και επίτροπος Εμπορίου, κ. Βάλντις Ντομπρόβσκις, δήλωσε: «Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε απαιτούν μια νέα στρατηγική για την εμπορική πολιτική της ΕΕ. Χρειαζόμαστε ένα ανοικτό και βασιζόμενο σε κανόνες εμπόριο για να συμβάλουμε στην αποκατάσταση της ανάπτυξης και τη δημιουργία θέσεων εργασίας μετά την COVID-19. Ομοίως, η εμπορική πολιτική πρέπει να στηρίζει πλήρως τον πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό της οικονομίας μας και να ηγείται των παγκόσμιων προσπαθειών μεταρρύθμισης του ΠΟΕ. Θα πρέπει επίσης να μας προσφέρει τα μέσα για να αμυνθούμε έναντι αθέμιτων εμπορικών πρακτικών. Ακολουθούμε μια ανοικτή, στρατηγική και δυναμική πορεία, με έμφαση στην ικανότητα της ΕΕ να κάνει τις δικές της επιλογές και να διαμορφώσει τον κόσμο γύρω από αυτήν μέσω ηγεσίας και δέσμευσης, η οποία αντικατοπτρίζει τα στρατηγικά συμφέροντα και τις αξίες μας.».
Ανταποκρινόμενη στις τρέχουσες προκλήσεις, η στρατηγική δίνει προτεραιότητα σε μια μείζονα μεταρρύθμιση του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, συμπεριλαμβανομένων παγκόσμιων δεσμεύσεων για το εμπόριο και το κλίμα, νέων κανόνων για το ψηφιακό εμπόριο, ενισχυμένων κανόνων για την αντιμετώπιση των στρεβλώσεων του ανταγωνισμού και της αποκατάστασης του συστήματός του για δεσμευτική επίλυση διαφορών.
Η νέα στρατηγική θα ενισχύσει την ικανότητα του εμπορίου να στηρίξει την ψηφιακή και κλιματική μετάβαση, με τους εξής τρόπους: πρώτον, με τη συμβολή στην επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, και δεύτερον, με την άρση των αδικαιολόγητων εμπορικών φραγμών στην ψηφιακή οικονομία, ώστε να αξιοποιηθούν τα οφέλη των ψηφιακών τεχνολογιών στο εμπόριο. Με την ενίσχυση των συμμαχιών της, όπως η διατλαντική εταιρική σχέση, σε συνδυασμό με μεγαλύτερη εστίαση στις γειτονικές χώρες και την Αφρική, η ΕΕ θα είναι σε θέση να διαμορφώσει καλύτερα την παγκόσμια αλλαγή.
Παράλληλα, η ΕΕ θα υιοθετήσει αυστηρότερη και πιο δυναμική προσέγγιση όσον αφορά την εφαρμογή και την επιβολή των εμπορικών συμφωνιών της, την καταπολέμηση του αθέμιτου εμπορίου και την αντιμετώπιση των ανησυχιών για τη βιωσιμότητα. Η ΕΕ εντείνει τις προσπάθειές της για να διασφαλίσει ότι οι συμφωνίες της αποφέρουν στους εργαζομένους, τους γεωργούς και τους πολίτες της τα οφέλη που προκύπτουν από τις διαπραγματεύσεις.
Η στρατηγική αυτή βασίζεται σε ευρεία και χωρίς αποκλεισμούς δημόσια διαβούλευση, η οποία περιλαμβάνει περισσότερες από 400 εισηγήσεις από ευρύ φάσμα ενδιαφερόμενων μερών, δημόσιες εκδηλώσεις σε όλα σχεδόν τα κράτη μέλη και στενή συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, τις κυβερνήσεις της ΕΕ, τις επιχειρήσεις, την κοινωνία των πολιτών και το κοινό.
*Πηγή: Ευρωπαϊκή Επιτροπή