της Νατάσας Φραγκούλη
Τη δυνατότητα να έχουν καλύτερες υπηρεσίες περιαγωγής, όταν ταξιδεύουν εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα έχουν οι Ευρωπαίοι πολίτες. Για παράδειγμα, οι καταναλωτές θα δικαιούνται την ίδια ποιότητα και ταχύτητα της σύνδεσης τους στο εξωτερικό, όπως και στη χώρα τους. Επίσης, όσοι ταξιδεύουν θα έχουν αυξημένη ενημέρωση σχετικά με πιθανά τέλη από τη χρήση υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας κατά την περιαγωγή, όπως υπηρεσίες εξυπηρέτησης πελατών αεροπορικών ή ασφαλιστικών εταιρειών.
Τα παραπάνω προβλέπει ο νέος κανονισμός για την περιαγωγή, που εισηγήθηκε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να εξασφαλίσει ότι οι πολίτες μπορούν να συνεχίσουν να απολαμβάνουν περιαγωγή χωρίς πρόσθετα τέλη, όταν ταξιδεύουν στην Ε.Ε.
Αν και διανύουμε μια εποχή, όπου τα ταξίδια δεν αποτελούν πλέον καθημερινότητα, η Επιτροπή προετοιμάζεται για την επόμενη ημέρα της πανδημίας και την επιστροφή στην κανονικότητα. Πρακτικά, ο νέος κανονισμός θα παρατείνει για άλλα 10 χρόνια τους ισχύοντες κανόνες, που πρόκειται να λήξουν το 2022.
Ίδιες ταχύτητες
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Ευρωβαρόμετρου, το 33% όσων ταξιδεύουν στο εξωτερικό εντός Ε.Ε. δήλωσε ότι είχε χαμηλότερη ταχύτητα στο κινητό διαδίκτυο απ’ ό,τι συνήθως στη χώρα του. Περίπου ένας στους τρεις (28%) απάντησε ότι το πρότυπο δικτύου ήταν χαμηλότερο απ’ ό,τι στη χώρα τους (π.χ. 3G αντί 4G).
Οι νέοι κανόνες, που προτείνονται, έχουν ως στόχο να εξασφαλίσουν ότι οι πολίτες και οι επιχειρήσεις επωφελούνται από την ίδια ποιότητα υπηρεσιών, όπως και στη χώρα τους. Αυτό σημαίνει ότι, εάν η συνδρομή τους παρέχει ταχύτητες 4G και όλο και περισσότερο 5G, δεν θα πρέπει να έχουν χαμηλότερες ταχύτητες δικτύου κατά την περιαγωγή, οπουδήποτε κι αν είναι διαθέσιμα τα δίκτυα αυτά.
“Όσον αφορά τις υπηρεσίες 5G, οι καταναλωτές και οι καταναλώτριες θα πρέπει να γνωρίζουν ότι έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν ορισμένες εφαρμογές και υπηρεσίες κατά την περιαγωγή. Επιπλέον, οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας στη χώρα επίσκεψης θα πρέπει να παρέχουν πρόσβαση σε όλες τις τεχνολογίες και τις γενεές δικτύου κατόπιν εύλογου αιτήματος πρόσβασης σε περιαγωγή χονδρικής”, αναφέρει η Επιτροπή.
Απροσδόκητες χρεώσεις
Στόχος του Κανονισμού είναι να εξαλείψει φαινόμενα απροσδόκητα υψηλών δαπανών και λογαριασμών. Κατά την περιαγωγή, οι ταξιδιώτες θα πρέπει να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν, με ασφάλεια, αριθμούς κλήσης για πρόσβαση σε υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, όπως γραφεία τεχνικής υποστήριξης, υπηρεσίες εξυπηρέτησης πελατών αεροπορικών ή ασφαλιστικών εταιρειών ή ακόμη και αριθμούς ατελών κλήσεων, οι οποίοι μπορεί να συνοδεύονται από απροσδόκητες χρεώσεις περιαγωγής.
Οι νέοι κανόνες περιαγωγής καλούν τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας να παρέχουν επαρκείς πληροφορίες στους καταναλωτές και στις καταναλώτριες σχετικά με το αυξημένο κόστος, που ενδέχεται να συνεπάγεται η χρήση υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας κατά την περιαγωγή.
Πρόβλεψη για τις εταιρείες
Οι νέοι κανόνες θα εξασφαλίζουν ότι η περιαγωγή χωρίς τέλη και τα αυξημένα οφέλη για τους καταναλωτές είναι βιώσιμα για τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας. Οι κανόνες προβλέπουν περαιτέρω μειώσεις στις τιμές περιαγωγής χονδρικής - στις τιμές, που χρεώνουν οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας μεταξύ τους για τη χρήση του δικτύου τους, όταν οι πελάτες και οι πελάτισσες τους ταξιδεύουν στο εξωτερικό.
Τα ανώτατα όρια τιμών μεταξύ των εν λόγω εταιρειών καθορίζονται σε επίπεδο που τους επιτρέπει να ανακτούν το κόστος παροχής υπηρεσιών περιαγωγής. Ταυτόχρονα, διατηρούνται τα κίνητρα για επενδύσεις σε δίκτυα και αποφεύγεται η στρέβλωση του εγχώριου ανταγωνισμού στις αγορές των χωρών επίσκεψης.
Κατάργηση τελών
Χάρη στον ισχύοντα κανονισμό, τα τέλη περιαγωγής στην Ε.Ε. καταργήθηκαν στις 15 Ιουνίου 2017. Έκτοτε, σχεδόν 170 εκατ. πολίτες απολαμβάνουν δωρεάν περιαγωγή και οφέλη από τη διατήρηση της σύνδεσης ενόσω ταξιδεύουν στην ενιαία αγορά. Η χρήση περιαγωγής δεδομένων αυξήθηκε κατά 17 φορές το καλοκαίρι του 2019, σε σύγκριση με το καλοκαίρι πριν από την κατάργηση των πρόσθετων τελών περιαγωγής (καλοκαίρι του 2016).
“Οι ισχύοντες κανόνες λήγουν στις 30 Ιουνίου 2022 και οι συνθήκες στην αγορά κινητών τηλεπικοινωνιών εξακολουθούν να μην ευνοούν τη βιώσιμη “περιαγωγή σαν στο σπίτι” για όλες τις επιχειρήσεις, καθώς και για τους πελάτες και τις πελάτισσες, όταν ταξιδεύουν στην Ε.Ε. Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό να παραταθούν οι κανόνες”, αναφέρει η Επιτροπή.
*πρώτη δημοσίευση: www.sepe.gr