Edition: International | Greek
MENU

Αρχική » Διεθνή

Μπορέλ : Θα παρακολουθούμε την Τουρκία ως το καλοκαίρι – Ποιες κυρώσεις βάζει στο τραπέζι

Η έκθεση για τις σχέσεις της ΕΕ με την Τουρκία την οποία κλήθηκε να ετοιμάσει ο Ύπατος Εκπρόσωπος της ΕΕ Ζοζέπ Μπορέλ τέθηκε στο τραπέζι των συζητήσεων των υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ

Από: EBR - Δημοσίευση: Τρίτη, 23 Μαρτίου 2021

Ο Ύπατος Εκπρόσωπος δήλωσε ότι η Τουρκία ήταν το πλέον σημαντικό θέμα της ατζέντας του Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων και οι Υπουργοί Εξωτερικών επέδειξαν ευρεία συναίνεση να διατηρηθούν όλες οι επιλογές στο τραπέζι της ΕΕ.
Ο Ύπατος Εκπρόσωπος δήλωσε ότι η Τουρκία ήταν το πλέον σημαντικό θέμα της ατζέντας του Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων και οι Υπουργοί Εξωτερικών επέδειξαν ευρεία συναίνεση να διατηρηθούν όλες οι επιλογές στο τραπέζι της ΕΕ.

Η έκθεση για τις σχέσεις της ΕΕ με την Τουρκία την οποία κλήθηκε να ετοιμάσει ο Ύπατος Εκπρόσωπος της ΕΕ Ζοζέπ Μπορέλ τέθηκε στο τραπέζι των συζητήσεων των υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ.

Με τίτλο «Η κατάσταση των πολιτικών, οικονομικών και εμπορικών σχέσεων ΕΕ-Τουρκίας» η έκθεση κάνει αναφορά στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Δεκεμβρίου 2020 σημειώνοντας πως η Τουρκία έχει προχωρήσει σε μονομερείς ενέργειες και προκλήσεις και κλιμάκωσε τη ρητορική της εναντίον της Ευρωπαϊκής Ένωσης, των κρατών μελών της και των Ευρωπαίων ηγετών και τονίζει

πως το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο κάλεσε τον Ύπατο Εκπρόσωπο και την Επιτροπή να υποβάλουν έκθεση σχετικά με την πορεία των πολιτικών, οικονομικών και εμπορικών σχέσεων ΕΕ-Τουρκίας.

Παράλληλα, επισημαίνεται ότι «το πολιτικό πλαίσιο στις σχέσεις ΕΕ-Τουρκίας έχει επιδεινωθεί τα τελευταία χρόνια, κάτι που οφείλεται κυρίως στις τουρκικές ενέργειες στην Ανατολική Μεσόγειο, αμφισβητώντας τα δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας στις θαλάσσιες ζώνες της και την ραγδαία αύξηση των προκλητικών ενεργειών της Τουρκίας κατά της Ελλάδας» . Υπογραμμίζεται επίσης ότι «η περαιτέρω επιδείνωση της εσωτερικής κατάστασης στην Τουρκία, ιδίως στον τομέα των θεμελιωδών δικαιωμάτων και της οικονομικής διακυβέρνησης, είχε σαφείς αρνητικές επιπτώσεις στις σχέσεις της Τουρκίας με τα κράτη μέλη της ΕΕ και στη διμερή ατζέντα ΕΕ-Τουρκίας».

Στην έκθεση γίνεται αναφορά στα γεγονότα στον Έβρο το 2020 υπογραμμίζοντας πως «τα τελευταία χρόνια, οι εντάσεις στην Ανατολική Μεσόγειο αυξήθηκαν. Έφτασαν στο αποκορύφωμά τους στα τέλη Φεβρουαρίου 2020, όταν η Τουρκία, σε αντίθεση με τη δήλωση ΕΕ-Τουρκίας του Μαρτίου 2016, ενθάρρυνε τους μετανάστες και τους πρόσφυγες να εισέλθουν στην ΕΕ. Αυτό οδήγησε σε καταστάσεις βίας στα ελληνικά χερσαία και θαλάσσια σύνορα. Μια μεγάλη κρίση αποτράπηκε μετά από ισχυρή διπλωματική δράση, συμπεριλαμβανομένης της επίσκεψης στην ‘Αγκυρα του Προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και του Ύπατου Εκπροσώπου και κοινή επίσκεψη στα ελληνικά σύνορα από τους Προέδρους του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ακολούθησε επίσκεψη στις Βρυξέλλες του Προέδρου Ερντογάν στις αρχές Μαρτίου», αναφέρει η έκθεση.

Στην έκθεση γίνεται αναφορά και στην κρίση με το « Ορούτς Ρέις» σημειώνοντας πως «η Τουρκία ανέπτυξε ένα σεισμικό ερευνητικό σκάφος κοντά στο Καστελόριζο, και επέλεξε την κλιμάκωση με πιθανή μια σύγκρουση μεταξύ των δύο συμμάχων του ΝΑΤΟ. Αυτές οι ενέργειες συνοδεύτηκαν από ρητορική που αμφισβητεί τα δικαιώματα τόσο της Κυπριακής Δημοκρατίας όσο και της Ελλάδας».

Στη έκθεση του Μπορέλ γίνεται αναφορά και στο τουρκο λιβυκό μνημόνιο το «οποίο αύξησε περαιτέρω τις εντάσεις, υπήρξε μια περαιτέρω αύξηση στις προκλητικές ενέργειες της Τουρκίας έναντι της Ελλάδας με το μνημόνιο να παραβιάζει τα δικαιώματα των νησιών στις θαλάσσιες ζώνες τους, στις παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου, στις τουρκικές υπερπτήσεις ελληνικών κατοικημένων περιοχών, καθώς σε απειλές με ναυτικές ασκήσεις με συνοδευτική ρητορική τούρκων αξιωματούχων καθ ‘όλη τη διάρκεια του έτους».

H έκθεση του Ύπατου Εκπροσώπου της ΕΕ αναφέρει επίσης ότι «η κατάσταση άρχισε να αλλάζει προς το τέλος του έτους. Η Τουρκία χαιρέτισε τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Δεκεμβρίου και άρχισε να στέλνει μηνύματα σχετικά με τη σημασία που αποδίδεται στη σχέση με την Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη μέλη της» και προσθέτει ότι «η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και των αποκλειστικών οικονομικών ζωνών θα πρέπει να αντιμετωπιστεί μέσω διαλόγου και διαπραγματεύσεων με καλή πίστη, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, και τη σύμβαση για το Δίκαιο της θάλασσας (UNCLOS).

Αναφορικά με το μεταναστευτικό στην έκθεση επισημαίνεται ότι «στα τέλη Φεβρουαρίου 2020, οι μετανάστες ενθαρρύνθηκαν από τουρκικούς παράγοντες να ακολουθήσουν τη χερσαία διαδρομή προς την Ευρώπη μέσω της Ελλάδας. Αυτό οδήγησε στη δημιουργία ενός άτυπου καταυλισμού στα ελληνοτουρκικά σύνορα, με μεγάλο αριθμό μεταναστών και προσφύγων σε άθλιες συνθήκες. Στις έκτακτες συνεδριάσεις του Συμβουλίου των Υπουργών Εσωτερικών της ΕΕ στις 4 Μαρτίου 2020 και των Υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ στις 6 Μαρτίου 2020, η ΕΕ επανέλαβε την ανάγκη να συμμορφωθεί πλήρως η Τουρκία με τη δήλωση ΕΕ-Τουρκίας. Το Συμβούλιο κάλεσε επίσης την τουρκική κυβέρνηση και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και οργανισμούς να μεταδώσουν το μήνυμα ότι οι μετανάστες δεν πρέπει να ενθαρρυνθούν να επιχειρήσουν παράνομες μετακινήσεις από ξηρά ή θάλασσα, καθώς και να καταπολεμήσουν τη διάδοση ψευδών πληροφοριών.

Στην έκθεση γίνεται αναφορά «στους αργούς ρυθμούς επιστροφών τις οποίες οι τουρκικές αρχές ανέστειλαν επικαλούμενοι περιορισμούς COVID-19. Παρά τα επανειλημμένα αιτήματα των ελληνικών αρχών και της Επιτροπής, το ζήτημα δεν έχει επιλυθεί. Η Επιτροπή επέμεινε ότι η Τουρκία πρέπει να τηρήσει πλήρως τις δεσμεύσεις της βάσει της δήλωσης ΕΕ-Τουρκίας. Στις 14 Ιανουαρίου 2021, η Ελλάδα υπέβαλε επίσημο αίτημα επανεισδοχής 1450 επαναπατριζόμενων που η Τουρκία δεν αποδέχθηκε» υπογραμμίζει η έκθεση.

Ταυτόχρονα, τονίζεται ότι σε περίπτωση που η Άγκυρα τηρήσει τις υποσχέσεις της, η ΕΕ τάσσεται υπέρ της συνεργασίας σε διάφορα πεδία.

Ειδικότερα:

« 1. Μια πιο αποτελεσματική και αμοιβαία επωφελής εφαρμογή των βασικών τομέων της δήλωσης ΕΕ-Τουρκίας για το 2016, ιδίως σχετικά με τη διαχείριση της μετανάστευσης. Αυτό θα σήμαινε συγκεκριμένα ότι η Τουρκία θα ξαναρχίσει χωρίς καθυστέρηση τη διαδικασία επιστροφής από τα ελληνικά νησιά, ξεκινώντας από τους 1450 επαναπατριζόμενους των οποίων οι νομικές προσφυγές έχουν εξαντληθεί.

2. Αντίθετα, τα κράτη μέλη της ΕΕ πρέπει να εντείνουν τις επανεγκαταστάσεις από την Τουρκία στην Ένωση, βασιζόμενοι στην πρόοδο που έχει σημειωθεί μέχρι στιγμής. Αυτό θα πρέπει να καλύπτει ιδιαίτερα τις πιο ευάλωτες ομάδες Σύρων προσφύγων στην Τουρκία.

3. Η ενίσχυση των ήδη ουσιαστικών οικονομικών μας δεσμών είναι μια άλλη κερδοφόρα κατάσταση και για τις δύο πλευρές, ιδίως στο τρέχον δύσκολο οικονομικό κλίμα. Στο επίκεντρο αυτού θα ήταν ο εκσυγχρονισμός και η επέκταση του πεδίου εφαρμογής της τρέχουσας τελωνειακής ένωσης ΕΕ-Τουρκίας, όπως έχει ήδη προτείνει η Επιτροπή. Αυτό θα παρέχει επίσης ένα κατευθυντήριο πλαίσιο για τις οικονομικές μεταρρυθμίσεις στην Τουρκία.

4. Η διατήρηση ανοικτών διαύλων επικοινωνίας είναι χρήσιμη – κυρίως για την υποστήριξη των δεσμεύσεων οικονομικής και τομεακής μεταρρύθμισης της Τουρκίας. Οι προηγουμένως διάλογοι υψηλού επιπέδου που είχαν αναστείλει θα μπορούσαν έτσι να ξαναρχίσουν, σχετικά με την οικονομία, την ενέργεια, τις μεταφορές, τις πολιτικές εξελίξεις, τις εξωτερική πολιτική και πολιτική ασφάλειας και να ξεκινήσουν σε άλλα νέα θέματα, π.χ. την πράσινη συμφωνία / κλίμα, την εσωτερική ασφάλεια, τις διαθρησκευτικές σχέσεις και τον πολιτισμό.

5. Η αύξηση των επαφών της κοινωνίας των πολιτών είναι ένα περαιτέρω μέτρο οικοδόμησης εμπιστοσύνης. Η Επιτροπή σκοπεύει να συνεχίσει να διευκολύνει τη συμμετοχή της Τουρκίας στην επόμενη γενιά προγραμμάτων της ΕΕ, όπως το Erasmus +, το Horizon Europe κ.λπ. στο νέο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο. Η Επιτροπή παραμένει έτοιμη να ενημερώσει την Τουρκία σχετικά με τις ιδιαιτερότητες των εκκρεμών σημείων αναφοράς που ορίζονται στον χάρτη πορείας για την ελευθέρωση των θεωρήσεων».

Ωστόσο, αναφέρεται ότι «εάν η Τουρκία δεν προχωρήσει εποικοδομητικά στην ανάπτυξη μιας γνήσιας συνεργασίας με την ΕΕ, αλλά επιστρέψει εκ νέου σε μονομερείς ενέργειες ή προκλήσεις κατά παράβαση του διεθνούς δικαίου, με σκοπό να προκαλέσει ζημία στα συμφέροντα της ΕΕ και των κρατών μελών της, ιδίως στην Ανατολική Μεσόγειο, θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι αυτό θα έχει πολιτικές και οικονομικές συνέπειες, όπως αναφέρεται στην έκθεση. Τα περαιτέρω μέτρα της ΕΕ θα πρέπει να είναι εστιασμένα, αναλογικά και αναστρέψιμα, προκειμένου να προσαρμοστούν στην κατάσταση και στο επίπεδο της απειλής ή της πρόκλησης με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, να ενθαρρύνουν την επιστροφή σε μια συνεταιριστική πορεία και να αποφύγουν μια αρνητική δυναμική κλιμάκωσης.

Εκτός από την αναστολή των στοιχείων της προσφοράς εποικοδομητικής συνεργασίας που αναφέρονται παραπάνω, θα πρέπει να προβλέψουμε έξυπνα, κλιμακούμενα αλλά αναστρέψιμα περιοριστικά μέτρα, βασιζόμενοι σε αυτά που ισχύουν.

Αυτά θα μπορούσαν σταδιακά να περιλαμβάνουν:

1. Έγκριση των πρόσθετων καταχωρίσεων που έχουν ήδη συμφωνηθεί από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Δεκεμβρίου ·

2. Θα μπορούσαν να ενισχυθούν τα περιοριστικά μέτρα στο πλαίσιο των υφιστάμενων πλαισίων κυρώσεων και να εξεταστεί το ενδεχόμενο να συμπεριληφθούν νομικά πρόσωπα ·

3. Περαιτέρω περιορισμοί στην οικονομική συνεργασία ΕΕ-Τουρκίας, συμπεριλαμβανομένων των δραστηριοτήτων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και άλλων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων ·

4. Μέτρα που στοχεύουν άλλους τομείς σημαντικούς για την τουρκική οικονομία, όπως απαγόρευση παροχής τουριστικών υπηρεσιών, αρνητικές ταξιδιωτικές συμβουλές από τα κράτη μέλη κ.λπ.

5. Πρόσθετα μέτρα της ΕΕ στον τομέα της ενέργειας και σε συναφείς τομείς, όπως απαγορεύσεις εισαγωγών / εξαγωγών για ορισμένα αγαθά και τεχνολογίες».

«Τελευταίο αλλά όχι λιγότερο σημαντικό και σύμφωνα με τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Δεκεμβρίου 2020, η Επιτροπή θα προετοιμάσει επίσης γρήγορα επιλογές για συνεχή χρηματοδότηση για τους πρόσφυγες και τις κοινότητες υποδοχής στην Τουρκία. Δεδομένων των σοβαρών αναγκών επί τόπου και του σημαντικού βάρους που εξακολουθεί να επωμίζεται η Τουρκία, πρόκειται για μια ευρωπαϊκή επένδυση σε σταθερότητα και αλληλεγγύη. Έχουμε ένα πραγματικό συμφέρον να στηριχθούμε στις ιστορίες επιτυχίας των τελευταίων ετών» καταλήγει η έκθεση.
Μπορέλ: Θα παρακολουθούμε την Τουρκία ως το καλοκαίρι

Μετά τη συνεδρίαση των Υπουργών Εξωτερικών στις Βρυξέλλες, ο Ύπατος Εκπρόσωπος της ΕΕ για την εξωτερική πολιτική Ζοζέπ Μπορέλ, δήλωσε ότι η Τουρκία ήταν το πλέον σημαντικό θέμα της ατζέντας του Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων και οι Υπουργοί Εξωτερικών επέδειξαν ευρεία συναίνεση να διατηρηθούν όλες οι επιλογές στο τραπέζι της ΕΕ, για περίπτωση που η πρόσφατη αποκλιμάκωση δεν αποδειχθεί βιώσιμη και η χώρα υπαναχωρήσει.

Απαντώντας σε ερώτηση του ΚΥΠΕ ανέφερε ότι η ΕΕ θα παρακολουθεί την συμπεριφορά της Τουρκίας μέχρι το καλοκαίρι με ορόσημα.

Ο Ύπατος Εκπρόσωπος δήλωσε ότι οι Υπουργοί εξέτασαν την έκθεση και τη θεωρούν καλή βάση για τη συζήτηση των ηγετών, αν και όπως είπε, προσέθεσαν και αυτοί εισηγήσεις για να τροφοδοτήσουν το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της Πέμπτης.

Ο Ζοζέπ Μπορέλ εξήγησε ότι το ΣΕΥ δεν εξέδωσε σήμερα συμπεράσματα για το θέμα, καθώς τα όποια συμπεράσματα θα τα υιοθετήσουν οι ηγέτες.

Ανακοίνωσε ακόμα ότι απόψε θα συναντηθεί με τον Υπουργό Εξωτερικών της Τουρκίας ΜΤσαβούσογλου για να συζητήσουν για τις προθέσεις της Τουρκίας, ώστε μετά να ενημερώσει και τους ηγέτες.

Ο Ζ. Μπορέλ κατέγραψε ότι παρά την βελτίωση της κατάστασης στην Ανατολική Μεσόγειο, η κατάσταση παραμένει εύθραυστη. Ο Ύπατος Εκπρόσωπος κατέγραψε την απόσυρση των γεωτρύπανων και των ερευνητικών σκαφών της Τουρκίας και ότι έπεσαν οι τόνοι.

Σημείωσε δε ότι πρέπει να διατηρηθούν οι προσπάθειες για βελτίωση του κλίματος.

Ωστόσο κατέγραψε ως προβληματικές εξελίξεις τις εσωτερικές υποθέσεις της Τουρκίας, όπως την απόπειρα απαγόρευσης του HDP και την απόσυρση από τη σύμβαση της Κωνταντινούπολης, κάτι που χαρακτήρισε προβληματικές κινήσεις οι οποίες «την θέτουν εκτός ευρωπαϊκής πορείας». Όπως είπε και αυτό θα πρέπει να το εξετάσουν οι ηγέτες και να το αντιπαραβάλουν με τις βελτιώσεις.

Όπως είπε τους δώσαμε επιλογές για θετικές και αρνητικές απαντήσεις. Επεσήμανε ότι ως ΕΕ θέλουμε τις καλύτερες δυνατές σχέσεις αλλά υπό προϋποθέσεις.

Χαρακτήρισε την έκθεση που παρουσίασε ισορροπημένη και ανακοίνωσε ότι θα μεταφέρει τις επιπλέον παρατηρήσεις των Υπουργών στους ηγέτες.

Απαντώντας σε ερώτηση του KYΠΕ σχετικά με το πόσος χρόνος θα χρειαστεί για να διαπιστωθεί αν η στροφή της Τουρκίας είναι βιώσιμη, ο Ύπατος Εκπρόσωπος τόνισε ότι «μέχρι το καλοκαίρι θα την παρακολουθούμε με ορόσημα». Ένα από αυτά, πρόσθεσε, «θα είναι οι εξελίξεις για το Κυπριακό και οι διερευνητικές ένα δεύτερο, η Λιβύη ένα ακόμα και η εσωτερική κατάσταση ένα ακόμα».

Τέλος επιβεβαίωσε στο ΚΥΠΕ ότι αντικείμενο της συζήτησής του με τον Μεβλούτ Τσαβούσογλου θα αποτελέσει και το Κυπριακό.

Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, η πλειοψηφία των κρατών μελών συμφώνησε με τα συμπεράσματα που διατυπώνονται στην έκθεση για το μέλλον των ευρωτουρκικών σχέσεων, ότι δηλαδή παρόλο που η Τουρκία έχει στείλει κάποια θετικά μηνύματα, η διαδικασία της αποκλιμάκωσης είναι εύθραυστη και χρειάζεται περισσότερος χρόνος για να διαπιστωθεί κατά πόσο η στάση της Τουρκίας θα έχει διάρκεια, είναι αξιόπιστη και θα επιφέρει βιώσιμα αποτελέσματα.

Η συζήτηση θα συνεχιστεί στο επίπεδο των ηγετών, οι οποίοι θα καθορίσουν το πλαίσιο της πολιτικής σε σχέση με τα επόμενα βήματα στις ευρωτουρκικές σχέσεις, αναφέρουν διπλωματικές πηγές.

Οι επόμενοι μήνες θα είναι καθοριστικοί αφού τόσο στην άτυπη διάσκεψη 5+1 για το Κυπριακό, όσο και στις διερευνητικές συνομιλίες με την Ελλάδα αλλά και στη Λιβύη, θα κριθεί η αξιοπιστία της Τουρκίας, τονίζουν οι ίδιες διπλωματικές πηγές.

Επίσης σύμφωνα με πληροφορίες, ο Υπουργός Εξωτερικών Ν.Χριστοδουλίδης είχε κατ’ιδίαν συνάντηση με τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στον οποίο μετέφερε προσωπικό μήνυμα του Προέδρου της Δημοκρατίας ενόψει της συζήτησης που θα διεξαχθεί σε επίπεδο Αρχηγών την ερχόμενη Πέμπτη.

*πρώτη δημοσίευση: www.tovima.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Γνώμη

O Πούτιν και αδυναμίες της παντοδυναμίας

Athanase PapandropoulosΑπό: Athanase Papandropoulos

Οι προσωποπαγείς απολυταρχίες παρουσιάζουν μια σειρά από παθολογίες που είναι γνωστές στους πολιτικούς παρατηρητές, πλην όμως δεν προσφέρονται για απλά συμπεράσματα

Ηλεκτρονική Έκδοση Τρέχοντος Τεύχους: 04/2021 2021

Περιοδικό

Τρέχον Τεύχος

04/2021 2021

Δείτε τα παλαιά τεύχη
Συνδρομή
Διαφημιστείτε
Ηλεκτρονική Έκδοση

Ευρώπη

Εξαρθρώθηκε δίκτυο απάτης ΦΠΑ στην Ευρώπη - κατασχέθηκαν 520 εκατ. ευρώ

Εξαρθρώθηκε δίκτυο απάτης ΦΠΑ στην Ευρώπη - κατασχέθηκαν 520 εκατ. ευρώ

Κατασχέθηκαν περίπου σαράντα εντάλματα σύλληψης και περιουσιακά στοιχεία 520 εκατομμυρίων ευρώ

Οικονομία

Δαπάνες άνω των €3,3 δισ. για Έρευνα & Ανάπτυξη το 2023 στην Ελλάδα

Δαπάνες άνω των €3,3 δισ. για Έρευνα & Ανάπτυξη το 2023 στην Ελλάδα

Στο πεδίο της Έρευνας και Ανάπτυξης (Ε&Α) συνεχίζει να επενδύει η Ελλάδα, υλοποιώντας δαπάνες που το 2023 ξεπέρασαν τα €3,3 δισ.

EURACTIV.com - Feeds

All contents © Copyright EMG Strategic Consulting Ltd. 1997-2024. All Rights Reserved   |   Αρχική Σελίδα  |   Disclaimer  |   Website by Theratron