του N. Peter Kramer
Οι πολιτικοί της Ε.Ε. μάχονται για τη σημαντικότητα της θέσης τους, αλλά και της Ε.Ε. ως θεσμικό σύστημα. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί και η Ursula von der Leyen, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής - αναφορικά με την έντονη διαφωνία της με την Ελβετία.
Και μόνο το γεγονός ότι μια χώρα στην καρδιά της Ευρώπης μπορεί να ευημερεί χωρίς να είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι ένα αγκάθι για τις «Βρυξέλλες». Για παράδειγμα- όσον αφορά τον τομέα της βιοτεχνολογίας και της φαρμακευτικής, η Ελβετία και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν το προβάδισμα στην Ευρώπη. Και τα δύο κράτη είναι εκτός Ε.Ε.
Μεγάλη προσβολή για την Ε.Ε. αποτελεί το υψηλό επίπεδο ευημερίας στην Ελβετία, καθώς και τα χαμηλά εισοδήματα. Η χώρα των Άλπεων το έχει αντιληφθεί αυτό διατηρώντας κλειστή την αγορά εργασίας για μετανάστες από ασθενέστερες οικονομικά χώρες και περιορίζοντας τις κοινωνικές παροχές προς τους πολίτες της Ελβετίας. Το σύστημα αυτό χαίρει μεγάλης υποστήριξης, τόσο από εργαζόμενους όσο και από εργοδότες.
Οι Ελβετοί είναι ικανοποιημένοι με τις υπάρχουσες συνθήκες με την Ε.Ε., εφόσον αυτές -για παράδειγμα- επιτρέπουν στους τουρίστες να ταξιδεύουν ελεύθερα, καθώς και το ελεύθερο εμπόριο μεταξύ τους. Ωστόσο, η Ε.Ε. πιστεύει ότι δεν μπορεί πλέον να συνεχίσει με τα ίδια δεδομένα και θέλει μια νέα συμφωνία.
Το μεγαλύτερο εμπόδιο στις μεταξύ τους διαπραγματεύσεις είναι ότι η Ελβετία θέλει να συνεχίσει να προστατεύει τη δική της αγορά εργασίας και δεν θέλει να παρέχει προς όλους τους πολίτες της Ε.Ε. τα ίδια κοινωνικά οφέλη. Αυτό θα περιόριζε την ευημερία που έχει εξασφαλίσει η Ελβετία για τους δικούς της πολίτες.
Αγκάθι για την Ε.Ε. αποτελεί το γεγονός ότι όλες οι συμφωνίες με την Ελβετία μπορεί να σταματήσουν να ισχύουν με μια απόφαση του πληθυσμού μέσω δημοψηφίσματος. Αυτό θα πει δημοκρατία! Μια σύγκριση με τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων της Ε.Ε. δεν θα συνέφερε την τελευταία.
Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Ελβετίας και Ε.Ε. έχουν σταματήσει. Η Ε.Ε. παίρνει εκδίκηση! Για παράδειγμα, ένα έργο του δικτύου Σιδηρόδρομων TGV για τη σύνδεση του Παρισιού με την Ρώμη- περιορίζοντας τη συχνότητα των πτήσεων, αποκλείστηκε καθώς δεν επέτρεψε τη συμμετοχή της Ελβετικής σιδηροδρομικής εταιρίας (SBB). Αυτό ήταν πλήγμα για την Ελβετία, πλήγμα για την Ε.Ε. και καταστροφή για το περιβάλλον και το κλίμα.
Οι πολίτες της E.E. δεν θέλουν να προκαλούν προβλήματα στην Ελβετία, οπότε και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να σταματήσει να το κάνει!