Σε μια άνευ προηγουμένου επιτάχυνση των ψηφιακών αγορών, συνεχίζει να οδηγεί η πανδημία. Οι Ευρωπαίοι δείχνουν αποφασισμένοι να συνεχίσουν να επιλέγουν το ψηφιακό κανάλι για τις αγορές τους.
Στο πλαίσιο της έρευνας, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές ρωτήθηκαν για το ποσοστό των αγορών, που πραγματοποίησαν διαδικτυακά σε σχέση με τις αγορές, που έκαναν σε φυσικά καταστήματα πριν το πρώτο lockdown στις αρχές του 2020. Τα αποτελέσματα δείχνουν μια αύξηση 50% ως προς την πρόθεση των ερωτώμενων να κάνουν όλες ή το μεγαλύτερο ποσοστό των αγορών τους online.
Για μια πιο λεπτομερή αποτύπωση, οι καταναλωτές ρωτήθηκαν για ποιον λόγο προτιμούν τις διαδικτυακές αγορές, αλλά και τις αγορές σε φυσικό κατάστημα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν, 48% των Ευρωπαίων καταναλωτών αναφέρει την ευκολία του delivery ως βασικό λόγο για να πραγματοποιούν online τις αγορές τους, αλλά και στο μέλλον.
Ο δεύτερος λόγος, που αναφέρθηκε, ήταν οι συμφέρουσες online προσφορές (44%) και ακολούθησε με 38% η πεποίθηση των καταναλωτών ότι τα προϊόντα έχουν χαμηλότερες τιμές online. “Το ηλεκτρονικό εμπόριο γνώρισε κατά τη διάρκεια της πανδημίας μεγάλη άνθιση, με αποτέλεσμα ο συγκεκριμένος κλάδος να γίνεται όλο και πιο ανταγωνιστικός”, διαπιστώνει η έρευνα της UPS για το ηλεκτρονικό εμπόριο (2021 UPS Smart E-commerce Report), επισημαίνοντας ότι αυτό έχει αλλάξει ριζικά και τη συμπεριφορά των Ευρωπαίων καταναλωτών.
Ο ρόλος των social media
Σημαντικός στην εποχή των ψηφιακών αγορών, που διανύουμε, φαίνεται ότι είναι και ο ρόλος των social media. Το 52% των Ευρωπαίων απαντούν πως αν μπορούν να εμπιστευτούν μια επιχείρηση από τα social media της, τότε είναι πιο πιθανό να την προτιμήσουν και για τις αγορές τους.
Ωστόσο δεν αξιολογείται θετικά συνολικά η επικοινωνία των brands, καθώς ένα 60% θεωρεί ότι πολλές επιχειρήσεις και μάρκες προχώρησαν σε υπερβολική επικοινωνία κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Ενδιαφέροντα είναι τα ευρήματα της έρευνας και όσον αφορά τις εταιρείες, που προτιμούν οι καταναλωτές μετά την πανδημία. Το 50% των Ευρωπαίων φαίνεται ότι θέλει να στηρίξει τις μικρές επιχειρήσεις, κάνοντας εκεί τις αγορές τους. Ως δεύτερος λόγος αναφέρθηκε η εξυπηρέτηση, καθώς το 38% των ερωτώμενων δήλωσε ότι οι ανεξάρτητοι retailers προσφέρουν μια πιο εξατομικευμένη αγοραστική εμπειρία.
Σε όλες τις ηλικίες, η πρόθεση για υποστήριξη των μικρών ή τοπικών επιχειρήσεων αποτέλεσε βασικό κίνητρο για τις αγορές σε τοπικό επίπεδο, όσον αφορά, όμως, άλλους παράγοντες, υπήρχαν διαφορές μεταξύ των επιμέρους ηλικιακών ομάδων. Έτσι η Γενιά Z, σε σύγκριση με τους καταναλωτές 55 ετών και άνω, είναι πιο πρόθυμη να επιλέξει μικρές, ανεξάρτητες ή τοπικές επιχειρήσεις, επειδή έχουν μια προσέγγιση πιο φιλική προς το περιβάλλον (35%), ενώ οι καταναλωτές άνω των 55 ετών δίνουν περισσότερη έμφαση στην εξυπηρέτηση (47%).
Στο μεταξύ, το 69% των Ευρωπαίων καταναλωτών δήλωσε ότι αξιολογεί ως σημαντικό παράγοντα η επιχείρηση να έχει συνεργαστεί με την τοπική κοινωνία.
*πρώτη δημοσίευση: www.sepe.gr