Οι διεθνείς αεροπορικές εταιρείες δεσμεύθηκαν μόλις χθες (4 Οκτωβρίου) ότι θα επιτύχουν καθαρές μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050, καθώς η αεροπορική βιομηχανία εντείνει τις προσπάθειές της να περιορίσει την υπερθέρμανση του πλανήτη.
«Για τον κλάδο των αερομεταφορών, η επίτευξη του στόχου για καθαρές μηδενικές εκπομπές άνθρακα αποτελεί μια τολμηρή δέσμευση. Είναι, όμως, και αναγκαία» - όπως δήλωσε ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), σε συνεδρίαση στη Βοστώνη.
«Η απόφαση που καλούμαστε να πάρουμε, σήμερα, είναι πολύ σημαντική για τις επόμενες γενιές».
Η IATA εκπροσωπεί 290 αεροπορικές εταιρείες - μέλη, οι οποίες αποτελούσαν το 82% της παγκόσμιας εναέριας κυκλοφορίας πριν από την πανδημία και φαίνεται να ακολουθεί τα χνάρια της ευρωπαϊκής αεροπορικής βιομηχανίας, καθώς έχει δεσμευτεί να υιοθετήσει τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις εκπομπές ρύπων.
«Πολλοί από εμάς -είτε μεμονωμένα, είτε σε ομάδες- έχουν ήδη κάνει αυτό το βήμα», είπε ο Walsh απευθυνόμενος στα στελέχη.
«Για άλλους, αυτό θα είναι μια πρόσθετη πρόκληση σε μια πολύ δύσκολη περίοδο» με τη βιομηχανία να έχει πληγεί από τις παγκόσμιες επιπτώσεις της πανδημίας της COVID.
Αλλά για όλους εμάς αυτό αποτελεί «μια δέσμευση, πίσω από την οποία πρέπει να είμαστε ενωμένοι και αποφασισμένοι να εκπληρωθεί εγκαίρως», πρόσθεσε.
«Αυτό είναι το σωστό. Και μαζί, μπορούμε να τα καταφέρουμε».
Η δέσμευση της IATA ευθυγραμμίζεται με τις προτάσεις της Ε.Ε. που κατατέθηκαν μέσα στο έτος και στοχεύουν στη μείωση κατά 50% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της Ε.Ε. μέχρι το τέλος της δεκαετίας, πριν επιτευχθεί ο στόχος των καθαρών μηδενικών εκπομπών έως το 2050.
Μεταξύ των προτάσεων της Ε.Ε. περιλαμβάνονται σχέδια για κατάργηση του αφορολόγητου καθεστώτος της κηροζίνης και για σταδιακή κατάργηση δωρεάν αδειών CO2 για πτήσεις που καλύπτονται από την αγορά άνθρακα της Ε.Ε.
Η νέα δέσμευση της IATA έρχεται 12 χρόνια αφότου παρουσίασε το πρώτο της σχέδιο για τον περιορισμό των εκπομπών CO2 των αεροπορικών εταιρειών κατά 50% μέχρι το 2050 σε σύγκριση με τις τιμές του 2005.
Μια απόδειξη ότι οι αεροπορικές βρίσκονται σε καλό δρόμο, όπως διαβεβαίωσε ο Walsh, είναι ότι οι αεροπορικές εταιρείες «επένδυσαν εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια σε πιο αποδοτικά καύσιμα αεροσκαφών», με την απόδοση καυσίμου να βελτιώνεται πάνω από το 20% μέσα στο διάστημα μιας δεκαετίας.
Η αυστηροποίηση των στόχων δεν έγινε μέσω μιας διαδικασίας ψήφισης, όπως προστάζει το καταστατικό της IATA, αλλά υιοθετήθηκε με ομόφωνη απόφαση καθώς κανένα μέλος δεν προέβαλε αντίρρηση.
Παρόλα αυτά, κινεζικές αεροπορικές εταιρείες τόνισαν ότι ο στόχος για το 2050 δεν ήταν σε συμφωνία με τον στόχο που υιοθέτησε η κυβέρνηση στο Πεκίνο, η οποία στοχεύει η χώρα να γίνει ουδέτερη σε άνθρακα μέχρι το 2060.
*πρώτη δημοσίευση: www.euractiv.com