της Elizabeth Burlon*
Αυτή την εβδομάδα είδα μια διαφήμιση στο Instagram που έγραφε: «Είχατε έναν λογαριασμό ενέργειας σαν αυτόν; <εικόνα ετήσιου λογαριασμού ενέργειας που διπλασιάζεται από την 1η Απριλίου> Εγκαταστήστε ηλιακή ενέργεια και ΑΠΟΦΥΓΕΤΕ τις αυξήσεις των τιμών ενέργειας».
Πράγματι, είχα λάβει έναν τέτοιο λογαριασμό και θα ήθελα πολύ να αποφύγω τις αυξήσεις των τιμών της ενέργειας. Παρά το γεγονός ότι εργάζομαι στη βιομηχανία ηλεκτρικής ενέργειας, συνήθως οι διαφημίσεις μου στο Instagram είναι τα συνηθισμένα πράγματα της νεαρής μητέρας - πόσοι άλλοι καταναλωτές λαμβάνουν αυτό το μήνυμα;
Οι τιμές της ενέργειας έχουν βρεθεί στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων στο Ηνωμένο Βασίλειο και είχαν αυξητική τάση πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Έκανα έναν γρήγορο υπολογισμό της απόσβεσης των φωτοβολταϊκών πάνελ για το σπίτι μου μέσω του προγράμματος London Solar Together και διαπίστωσα ότι στο τρέχον τιμολόγιό μου η απόσβεση είναι περίπου 9,5 χρόνια. Με το τιμολόγιο στο οποίο θα μεταβούμε από την 1η Απριλίου είναι 6 χρόνια.
Αυτό σημαίνει ένα σημαντικό άλμα προς όφελός μου, και με τις τιμές της ενέργειας να προβλέπεται ότι θα αυξηθούν μόνο κατά το επόμενο έτος, καθώς θα απομακρυνθούμε από την εισαγωγή ρωσικού φυσικού αερίου, η επιχειρηματική υπόθεση για τον μέσο Βρετανό ιδιοκτήτη σπιτιού να εγκαταστήσει ηλιακή ενέργεια φαίνεται πιο επιβεβλημένη από ποτέ.
Καθαρός εξηλεκτρισμός και κατανάλωση ενέργειας στις ΗΠΑ
Βρισκόμαστε λοιπόν στο σημείο καμπής για μια έκρηξη της οικιακής ηλιακής ενέργειας; Θα μπορούσαμε κάλλιστα να είμαστε. Η αρχική δαπάνη κεφαλαίου είναι ακόμη υψηλή. Τα συστήματα ομαδικής αγοράς όπως το Solar Together μπορούν να βοηθήσουν να γίνει πιο προσιτή η κατανεμημένη παραγωγή ενέργειας. Οι ιδιοκτήτες κατοικιών που ζουν σε συμμετέχοντες δήμους μπορούν να καταχωρίσουν βασικά στοιχεία για την ιδιοκτησία τους και να λάβουν μια εκτίμηση του κόστους και της δυναμικότητας παραγωγής. Στη συνέχεια, οι πάροχοι του συστήματος μπορούν να προκηρύξουν μαζικό διαγωνισμό, γεγονός που απαλλάσσει τους κατοίκους από την πρόκληση της εύρεσης παρόχου και το κόστος των μεμονωμένων διαγωνισμών.
Οι τράπεζες λιανικής θα πρέπει επίσης να επωφεληθούν από τις τρέχουσες τάσεις για την προσφορά «πράσινων δανείων» στον οικιακό τομέα - επιλογές χρηματοδότησης σε προϊόντα ηλιακής ενέργειας, αποθήκευσης και ηλεκτροδότησης για να βοηθήσουν τους ιδιοκτήτες κατοικιών και τους ιδιοκτήτες ακινήτων να αναβαθμίσουν τα κτίριά τους ώστε να παράγουν τη δική τους ηλεκτρική ενέργεια και να τη χρησιμοποιούν πιο αποτελεσματικά.
Ο Saul Griffith γράφει στο βιβλίο του «Electrify» ότι μέσω της καθαρής ηλεκτροδότησης της οικονομίας των ΗΠΑ η κατανάλωση ενέργειας της χώρας θα μειωθεί στο μισό. Από τη στιγμή που ένας ιδιοκτήτης σπιτιού παράγει τη δική του ηλεκτρική ενέργεια, είναι φυσικό επόμενο να μεγιστοποιήσει τη χρήση αυτής της ηλεκτρικής ενέργειας μέσω της ηλεκτρικής θέρμανσης και μεταφοράς -η οποία είναι πιο αποδοτική από τη χρήση ορυκτών καυσίμων και εξαλείφει τα ορυκτά καύσιμα που δαπανώνται για τη μεταφορά της παραδοσιακής ενέργειας (φυσικό αέριο, βενζίνη) στον τελικό χρήστη. Η Rewiring America προβλέπει ότι το μέσο νοικοκυριό στις ΗΠΑ θα εξοικονομήσει 365 δολάρια από τους λογαριασμούς ενέργειας μέσω της ηλεκτροκίνησης.
Απαιτείται διατομεακή συνεργασία
Η ηλεκτρική οικονομία δεν πρόκειται να συμβεί μεμονωμένα. Τα προϊόντα πρέπει να είναι εύκολα προσβάσιμα στους πελάτες με κατανοητά τα οφέλη. Αυτό σημαίνει σύγκλιση των προσφορών από τις επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, τους παρόχους ενεργειακής τεχνολογίας και τους χρηματοδότες - καθώς και τα σωστά μηνύματα από την κυβέρνηση και τη λαϊκή κουλτούρα.
Η Eurelectric και η Accenture απασχόλησαν καταναλωτές από οκτώ διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες σε μια σειρά εργαστηρίων το 2019 και διαπίστωσαν ότι οι καταναλωτές θέλουν να συμμετέχουν στην ενεργειακή μετάβαση, αλλά συχνά είναι καταβεβλημένοι από τις επιλογές, ενώ παράλληλα δεν αισθάνονται ότι έχουν αρκετές πληροφορίες για να κάνουν μια επιλογή σχετικά με τις τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα για τα σπίτια τους. Αυτή είναι μια ευκαιρία για διατομεακή συνεργασία και για τις επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας λιανικής ή άλλους έμπιστους φορείς να λειτουργήσουν ως πύλη για να έχουν οι καταναλωτές πρόσβαση στις πληροφορίες και τα προϊόντα που απαιτούνται για την ηλεκτροκίνηση της καθημερινότητάς τους.
Ο εξηλεκτρισμός των σπιτιών και των επιχειρήσεών μας έχει ένα ντόμινο επιπτώσεων στο δίκτυο. Οι πάροχοι δικτύου πρέπει να διαχειριστούν τα νέα φορτία και τις διαλείπουσες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στο δίκτυο διανομής - ιδανικά χωρίς να προσθέσουν υπερβολική πρόσθετη χωρητικότητα για δύο λόγους:
1) Τα κεφαλαιουχικά έργα μπορεί να έχουν πολύ μεγάλους χρόνους παράδοσης.
2) Η δαπάνη των κεφαλαιουχικών έργων θα προσθέσει στο συνολικό κόστος λειτουργίας του δικτύου, γεγονός που μας οδηγεί σε έναν βρόχο ανατροφοδότησης με αύξηση των λογαριασμών των πελατών.
Αυτή είναι μια ακόμη ευκαιρία για διατομεακή συνεργασία. Η ψηφιοποίηση του δικτύου και η συνεργασία με μεγάλους καταναλωτές, παραγωγούς, φορείς ή κτίρια που μπορούν να στεγάσουν αποθηκευτικούς χώρους μπορεί να επιτρέψει στους διαχειριστές του δικτύου να διαχειριστούν ενεργά το δίκτυο ώστε να ενσωματώσουν αυτό το νέο φορτίο.
Δεν θα είναι εύκολο, γι’ αυτό πρέπει να αρχίσουμε να εργαζόμαστε από τώρα για να κατασκευάσουμε τις δυνατότητες του ψηφιακού δικτύου ώστε να υποστηρίξουμε την ηλεκτροδότηση στο μέλλον.
Αλλαγή της γεωπολιτικής της ενέργειας
Υπάρχει γεωπολιτική ανάγκη για ηλεκτροδότηση. Η απομάκρυνση από το ρωσικό φυσικό αέριο σε όλη την Ευρώπη αφήνει ένα κενό στην ενεργειακή οικονομία το οποίο μπορεί να καλυφθεί με καθαρό εξηλεκτρισμό αν δράσουμε γρήγορα - όχι μόνο επιταχύνοντας τη μετάβαση στην καθαρή ενέργεια αλλά και εμπλέκοντας τους οικιακούς καταναλωτές και μετατοπίζοντας τη γεωπολιτική της ενέργειας.
Κάθε φωτοβολταϊκό πάνελ που απομακρύνει τη ζήτηση από ένα εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με φυσικό αέριο και κάθε εγκατεστημένη αντλία θερμότητας που μειώνει τη ζήτηση για θέρμανση με φυσικό αέριο είναι ένα πιο κοντά στην ενεργειακή ανεξαρτησία από τη Ρωσία. Τελικά μια διαφήμιση του Instagram μπορεί να έχει μεγάλο αντίκτυπο.
*Συνεργάτης του Φόρουμ, Global Net Zero Cities Lead, Accenture
**πρώτη δημοσίευση: www.weforum.org