του Χάρη Γ.Αθανασίου
Πολλαπλώς χρήσιμη για το χώρο της επικοινωνίας και του μάρκετινγκ είναι τελευταία έρευνα της Action Global Communications, η οποία παρουσιάστηκε πρόσφατα στο ευρύ κοινό και έχει παγκόσμιο χαρακτήρα.
Στην έρευνα αυτή, τονίζονται οι τάσεις που παρατηρούνται στη χρήση παραδοσιακών και ψηφιακών μέσων μαζικής επικοινωνίας (Μ.Μ.Ε.), αλλά και των social media, που σήμερα ως φαίνεται κερδίζουν έδαφος.
Μεταξύ άλλων, η έρευνα, που διενεργήθηκε από τη συμβουλευτική εταιρεία 3GEM, αποκαλύπτει ότι το 74% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα είναι πιθανό να σχηματίσουν καλύτερη γνώμη για τα επώνυμα προιόντα (brands) που στο πλαίσιο της επικοινωνιακής τους τακτικής, προωθούν ενεργά κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα στις διάφορες δράσεις τους.
Μερικές από τις τάσεις που αναδεικνύει η έρευνα είναι όχι οι χρήστες είναι περισσότερο ενημερωμένοι από ποτέ, καθώς υιοθετούν πολλαπλά κανάλια για πρόσβαση σε περιεχόμενο, με διαφορετικό σκοπό το καθένα. Ως αποτέλεσμα, είναι καθοριστικό για τα brands να ακολουθούν μια ολιστική και ολοκληρω¬μένη προσέγγιση και να αξιοποιούν αποτελεσματικά κάθε κανάλι, είτε παραδοσιακό είτε ψηφιακό. Επιπλέον, η γνώση για τις ιδιαιτε-ρότητες κάθε αγοράς παίζει σημαντικό ρόλο για το χτίσιμο και την υλοποίηση της κατάλληλης στρατηγικής. Από την άλλη, τα social media παραμένουν ένα κυρίαρχο μέσο και παρόλο που η αξιοπιστία τους βρίσκεται υπό συνεχή αξιολόγηση, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε την αποτελεσματικότητα του influencer marketing, που προάγει το χτίσιμο σχέσεων εμπιστοσύνης με ένα επώνυμο προιόν. Τέλος, τα podcasts αυξάνουν σε δημοτικότητα και εξελίσσονται σε ένα δυνατό νέο μέσο,το οποίο οι επιχειρήσεις δεν πρέπει πλέον να αγνοούν.
Η έρευνα «Media Navigator» καλύπτει επτά διαφορετικές αγορές, συμπεριλαμβανομένων της Κύπρου, της Ελλάδος, της Βουλγαρίας, του Καζακστάν, των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, του Κατάρ και της Σαουδικής Αραβίας. Στόχος της είναι να προσφέρει σε brands και stakeholders γνώση ώστε να αναπτύξουν στοχευμένες στρατηγικές, να ενισχύσουν τις σχέσεις με τους καταναλωτές και την αξιοπιστία τους και να προωθήσουν περαιτέρω την ανάπτυξή τους στις περιοχές αυτές.
Κύρια ευρήματα για την Ελλάδα
Η έρευνα τονίζει τη σημασία της εις βάθους κατανόησης των κατά τόπους κοινών και των διαφορετικών media landscapes, ειδικά στις ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές όπου η Action διατηρεί ισχυρή παρουσία και η γνώση της αγοράς και των πολιτισμικών διαφορών είναι καίριες για την ενίσχυση της σχέσης με τους καταναλωτές.
•Το 58% των ερωτηθέντων θεωρεί τις ειδησεογραφικές ιστοσελίδες την πιο αξιόπιστη πηγή ειδήσεων, με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και την τηλεόραση να έπονται.
•Στο σύνολο των απαντήσεων το 69% δηλώνει ότι ο προτιμώμενος τρόπος συσχέτισης με τα brands είναι μέσω των social media, με το ποσοστό να αυξάνεται στο 75% στις ηλικιακές ομάδες 18-24 και 25-34 ετών.
•9 στους 10 ερωτηθέντες θεωρούν εξαι¬ρετικά ή πολύ σημαντική την πρόσβαση σε ειδήσεις ή πληροφόρηση από πολλαπλές πηγές για να έχουν μια ολοκληρωμένη άποψη.
•80% των ερωτηθέντων δαπανούν από 30 λεπτά έως και 4 ώρες καθημερινά σε ιστοσελίδες, με το 14% να δαπανούν περισσότερες από 4 ώρες.
•Στην Ελλάδα ένα ποσοστό 57% έχει λάβει αποφάσεις για κάποια αγορά ή έχει σχημα¬τίσει άποψη βασισμένη σε προτάσεις από influencers.
•Το 70% της ηλικιακής ομάδας 18-24 ετών δαπανά περισσότερο από 2 ώρες την ημέρα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με το 40% εξ αυτών να περνάει περισσότερες από 4 ώρες στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.
•Ένα 68% των ερωτηθέντων απάντησε ότι ακούει συχνά podcasts, και το ποσοστό αυτό αυξάνεται στο 76% στις ηλικίες 18-24 ετών, παραμένοντας εξίσου υψηλό στο 70% για τις ηλικίες 25-34 ετών.
Είναι προφανές ετσι ότι στο χώρο της επικοινωνίας πραγματοποιούνται σοβαρές ανακατατάξεις, οι οποίες σε βάθος χρόνου θα διαμορφώσουν και νέες συνθήκες καταναλωτικής συμπεριφοράς.