των
Άρια Κούτρα και
Νίκου Λαμπρόπουλου*
Ο πρόεδρος του Blue Networks and Opportunies και επίκουρος καθηγητής στο Sciences Po Paris τόνισε την ανάγκη για καλύτερη διασύνδεση των υποδομών στην ευρύτερη περιοχή για την καλύτερη εξυπηρέτηση των οικονομικών παραγόντων αλλά και τη μείωση χρόνου και κόστους.
Ενόψει των πολλαπλών κρίσεων που αντιμετωπίζει η ΕΕ, ο κ. Lafond πρότεινε αναθεώρηση του ευρωπαϊκού θεσμικού αστερισμού «ο οποίος θα δίνει στην κάθε χώρα το ρόλο που πραγματικά θέλει να αναλάβει και το δικαίωμα να παραχωρεί εθνική κυριαρχία στο βαθμό που αποδέχεται».
Παράλληλα, αναφέρθηκε και στο αποτέλεσμα των Γαλλικών προεδρικών εκλογών και τη σημασία της νίκης Μακρόν για τον επιχειρηματικό κόσμο της Γαλλίας.
Ο κ. Lafond μίλησε στο Διευθυντή της EurActiv.gr, Νίκο Λαμπρόπουλο και τη δημοσιογράφο Άρια Κούτρα.
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη:
Όσον αφορά τα λιμάνια και τον τομέα της υλικοτεχνικής υποστήριξης, πιστεύετε ότι η Μαύρη Θάλασσα έχει την ικανότητα προσαρμογής για να επωφεληθεί από την πρωτοβουλία της Γαλάζιας Ανάπτυξης; Βλέπετε διασύνδεση μεταξύ του τομέα και των υποδομών;
Η περιοχή της Μαύρης Θάλασσας έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει πολύ καλύτερη συνεργασία μεταξύ των λιμανιών και των υποδομών προκειμένου να προσφέρουν στους οικονομικούς παράγοντες τα καλύτερα δίκτυα που θα μπορούσε να προσφέρει. Φυσικά, αυθόρμητες πρωτοβουλίες είναι καλοδεχούμενες αλλά θα ήταν πιο αποδοτικές αν υπήρχε περισσότερη συνεργασία και μακροπρόθεσμη προοπτική. Αυτό ακριβώς προσφέρει η πρωτοβουλία για τη Γαλάζια Ανάπτυξη (Blue Growth) στις περισσότερες χώρες.
Οι μεταφορές, η ενέργεια και η πληροφόρηση προφανώς και χρειάζονται διασύνδεση και να προσφέρουν στους οικονομικούς φορείς την καλύτερη δυνατή ποιότητα για τη μείωση του χρόνου και του κόστους. Όσο πιο συντονισμένες και διασυνδεδεμένες είναι οι περιφέρειες, με ξεκάθαρο γεωχωρικό σχέδιο, τόσο καλύτερα θα είναι για όλους. Και αυτές οι τοπικές πρωτοβουλίες αποτελούν επίσης το καλύτερο εργαλείο για να ξεπεραστούν οι ιστορικές, εδαφικές και εθνικές ευαισθησίες.
Πώς βλέπεται το μέλλον της περιοχής των Βαλκανίων και της Μαύρης Θάλασσας, αναφορικά με την ευρωπαϊκή προοπτική; Πιστεύετε ότι αυτές οι χώρες ενδέχεται να συμπεριληφθούν σε μια μελλοντική διαδικασία διεύρυνσης;
Η ευρωπαϊκή προοπτική για τα Βαλκάνια παραμένει δέσμευση της ΕΕ. Το Μάρτιο, η διακήρυξη της Ρώμης των 27 της ΕΕ με αφορμή την 60η επέτειο της συνθήκης της Ρώμης επιβεβαιώνει αυτό το στόχο: «Θέλουμε μια Ένωση η οποία παραμένει ανοιχτή στις ευρωπαϊκές χώρες που σέβονται τις αξίες μας και είναι προσηλωμένες στην προώθησή τους». «Η Ανατολική Εταιρική Σχέση» αποτελεί κι αυτή ένα ολοκληρωμένο εργαλείο το οποίο η ΕΕ προωθεί εδώ και 10 χρόνια και το οποίο αναπροσαρμόζεται στις ιδιαιτερότητες της κάθε χώρας.
Επιπλέον, η Τουρκία παραμένει σημαντικός εταίρος, για προφανείς οικονομικούς και στρατηγικούς λόγους, στις ενταξιακές διαπραγματεύσεις, παρά κατά καιρούς προβλήματα.
Καθώς η ΕΕ πρέπει να χωνέψει ότι την απόφαση του Ηνωμένου Βασιλείου να αποχωρήσει από την Ένωση, ίσως θα πρέπει να σκεφτούμε έναν διαφορετικό ευρωπαϊκό θεσμικό αστερισμό, ο οποίος θα δίνει στην κάθε χώρα το ρόλο που πραγματικά θέλει να αναλάβει και το δικαίωμα να παραχωρεί εθνική κυριαρχία στο βαθμό που αποδέχεται. Ενόψει των πολλαπλών προκλήσεων, αυτό είναι σίγουρα ένα νέο βήμα το οποίο θα πρέπει να σκεφτούμε.
Πώς είδε την εκλογή του Εμμανουέλ Μακρόν ο επιχειρηματικός κόσμος της Γαλλίας; Πιστεύετε ότι θα ανταποκριθεί στις προσδοκίες για μεταρρύθμιση της Γαλλικής οικονομίας και στήριξη μιας νέας προσέγγισης για την Ευρώπη;
Ο επιχειρηματικός κόσμος αλλά και η Ευρωπαϊκή Ένωση υποδέχτηκαν θετικά την εκλογή του Εμμανουέλ Μακρόν. Την τελευταία βδομάδα της προεκλογικής εκστρατείας, ο επικεφαλής εκπρόσωπος της γαλλικής επιχειρηματικής κοινότητας κάλεσε ευθέως για ψήφο υπέρ του Εμμανουέλ Μακρόν και νίκη κατά της Μαρίν Λεπέν.
Όταν ο κ. Μακρόν ήταν υπουργός Οικονομίας, έχαιρε ήδη εκτίμησης παρά το γεγονός ότι ανήκε στην κεντρο-αριστερή κυβέρνηση. Κατά τη διάρκεια της θητείας του, άσκησε κριτική σε ορισμένες αποφάσεις που προωθήθηκαν από συναδέλφους, γεγονός που τελικά τον ώθησε να παραιτηθεί από την κυβέρνηση.
Πράγματι, αναγνώρισε τη ζωτική σημασία της ύπαρξης ενός περισσότερο ευνοϊκού νομικού πλαισίου το οποίο θα επιτρέπει στις ιδιωτικές εταιρίες και ιδιαίτερα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να παράγουν έσοδα και θέσεις απασχόλησης.
Ορισμένες από τις πολιτικές προτάσεις του Μακρόν κατά την προεκλογική του εκστρατεία είχαν στόχο τη μείωση του κόστους εργασίας, τη μείωση της δημοσίας δαπάνης κατά 60 δις σε 5 χρόνια, την τροποποίηση του δημοσιονομικού πλαισίου υπέρ της επιχειρηματικής κοινότητας και επενδύσεις σε νευραλγικούς τομείς. Πολλοί οικονομολόγοι χαρακτήρισαν το πρόγραμμά του το πιο ισορροπημένο σε σύγκριση με των υπόλοιπων υποψηφίων, σεβόμενο του κανόνες της ΕΕ (δημόσιο χρέος κάτω του 3% για το 2017 και μετά κατά τη θητεία του) και ανοιχτή αγορά με δίκαιο (αλλά όχι αφελές) εμπόριο. Οι ευρωπαίοι εταίροι (συγκεκριμένα η Γερμανία) και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιθυμούσαν μια τέτοια στάση συνεργασίας.
Με το πέρας των βουλευτικών εκλογών περί τα μέσα Ιουνίου και ανάλογα με την πλειοψηφία που θα πάρει ο Μακρόν, τότε θα είναι σε θέση να εφαρμόσει άμεσα ένα τέτοιο πρόγραμμα και να αναδειχτεί σε δυναμικό μέλος της ΕΕ.
*EBR με EurActiv.gr