Τη στρατηγική σημασία του ΤΑΡ AG για την ενεργειακή διαφοροποίηση και ασφάλειας της Ευρώπης τόνισε ο Ρίκαρντ Σκούφιας, υποστηρίζοντας ότι «η ευρύτερη ΝΑ Ευρώπη είναι από τις περιοχές που θα μπορούσαν να επωφεληθούν περισσότερο από το «άνοιγμα» του Νοτίου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου»
Η ευρύτερη ΝΑ Ευρώπη είναι από τις περιοχές που θα μπορούσαν να επωφεληθούν περισσότερο από το «άνοιγμα» του Νοτίου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου. Κι αυτό γιατί πολλές από τις αγορές της δεν διαθέτουν φυσικό αέριο στο ενεργειακό τους μείγμα, το οποίο σημαίνει ότι χρησιμοποιούν ακόμη μεγάλες ποσότητες άνθρακα. Επομένως, εφόσον ο ΤΑΡ έχει δεσμευθεί να προσφέρει διασύνδεση με πολλές αγορές αερίου στην περιοχή, η υλοποίηση του έργου αποτελεί ευκαιρία να μειώσουν το ποσοστό άνθρακα στο ενεργειακό τους μείγμα, εξασφαλίζοντας έτσι ένα πιο βιώσιμο ενεργειακό μέλλον.
των
Άρια Κούτρα και
Νίκου Λαμπρόπουλου
Τη στρατηγική σημασία του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου (ΤΑΡ AG) για την ενεργειακή διαφοροποίηση και ασφάλειας της Ευρώπης τόνισε ο Ρίκαρντ Σκούφιας, υποστηρίζοντας ότι «η ευρύτερη ΝΑ Ευρώπη είναι από τις περιοχές που θα μπορούσαν να επωφεληθούν περισσότερο από το «άνοιγμα» του Νοτίου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου».
Ο Διευθυντής του ΤΑΡ για την Ελλάδα είπε ότι οι εργασίες του αγωγού προχωρούν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, παρά τις κάποιες καθυστερήσεις στην Ιταλία, σημειώνοντας ότι μέχρι στιγμής έχει ολοκληρωθεί το 41% του έργου.
Αναφορικά με την Ελλάδα, είπε ότι στην Ελλάδα και την Αλβανία «έχει καθαριστεί και διαμορφωθεί σχεδόν το 50% του διαδρόμου κατασκευής του ΤΑΡ» και «συνεχίζουν να παραδίδονται σωληναγωγοί στα λιμάνια της Καβάλας, της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης».
Ο κ. Σκούφιας μίλησε στο Διευθυντή της EurActiv.gr, Νίκο Λαμπρόπουλο και τη δημοσιογράφο Άρια Κούτρα.
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη:
Ενδέχεται η πολιτική αναταραχή στα Βαλκάνια να επηρεάσει το μέλλον των ενεργειακών σχεδίων στην περιοχή; Υπάρχει κάποια ιδιαίτερη ανησυχία για την κατάσταση στην Τουρκία;
Η ευρύτερη ΝΑ Ευρώπη είναι από τις περιοχές που θα μπορούσαν να επωφεληθούν περισσότερο από το «άνοιγμα» του Νοτίου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου. Κι αυτό γιατί πολλές από τις αγορές της δεν διαθέτουν φυσικό αέριο στο ενεργειακό τους μείγμα, το οποίο σημαίνει ότι χρησιμοποιούν ακόμη μεγάλες ποσότητες άνθρακα. Επομένως, εφόσον ο ΤΑΡ έχει δεσμευθεί να προσφέρει διασύνδεση με πολλές αγορές αερίου στην περιοχή, η υλοποίηση του έργου αποτελεί ευκαιρία να μειώσουν το ποσοστό άνθρακα στο ενεργειακό τους μείγμα, εξασφαλίζοντας έτσι ένα πιο βιώσιμο ενεργειακό μέλλον.
Δεδομένων αυτών, θα ήθελα να τονίσω ότι ο ΤΑΡ δεν είναι επιφορτισμένος με τη δημιουργία υποδομών αερίου στη ΝΑ Ευρώπη, παρά μόνο με την κατασκευή του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου που θα διέρχεται από την Ελλάδα, την Αλβανία και την Ιταλία. Επαναλαμβάνω, ωστόσο, τη δεύσμευση του ΤΑΡ να διευκολύνει τη διασύνδεση με στρατηγικά έργα υποδομής, όπως ο Αγωγός Ιονίου-Αδριατικής, και ο Διασυνδετήριος Αγωγός Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB). Επιπλέον, διατηρούμε τη δέσμευσή μας να συμβάλλουμε στα σχέδια της Αλβανίας σε ό,τι αφορά το φυσικό αέριο (Albanian Gas Master Plan), προσφέροντας τεχνογνωσία και σημεία διασύνδεσης σε κάθε μία από τις τρεις φιλοξενούσες χώρες.
Αναφορικά με τη δεύτερη ερώτηση, θα ήθελα να σημειώσω ότι ο ΤΑΡ δεσμεύεται από μακρόχρονη συμφωνία μεταφοράς φυσικού αερίου, διάρκειας 25 ετών. Τον Σεπτέμβριο του 2013, η Κοινοπραξία του Shah Deniz ανακοίνωσε την υπογραφή σχετικών συμφωνιών για την πώληση 10 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου το χρόνο από το κοίτασμα του Shah Deniz στο Αζερμπαϊτζάν, στο πλαίσιο της ανάπτυξης της δεύτερης φάσης του έργου στην περιοχή.
Πώς εξελίσσεται το έργο στην Ελλάδα και την Ιταλία; Υπάρχει ομαλή συνεργασία με την κεντρική κυβέρνηση και τις τοπικές αρχές σύμφωνη με τα χρονοδιαγράμματα που έχουν συμφωνηθεί;
Οι κατασκευαστικές εργασίες στις τρεις χώρες που φιλοξενούν τον ΤΑΡ ξεκίνησαν τον Μάιο του 2016 και μέχρι σήμερα η κατασκευή προχωρά βάσει χρονοδιαγράμματος. Σε ό,τι αφορά τη συνολική προόοδο του έργου, έχει ολοκληρωθεί περί το 41% των εργασιών – ποσοστό στο οποίο συμπεριλαμβάνονται τα πεδία μηχανικής, προμηθειών και κατασκευής.
Στην Ελλάδα, έως τις αρχές Μαΐου 2017, είχαν καθαριστεί και διαμορφωθεί σχεδόν 270 χλμ. της Ζώνης Εργασίας του αγωγού, 234 χλμ. είχαν ενωθεί, και 203 χλμ. είχαν συγκολληθεί. Επίσης, σε 115 χλμ. ο αγωγός είχε καλυφθεί με χώμα και 21 χλμ. γης βρίσκονταν στη φάση αποκατάστασης.
Ταυτόχρονα, συνεχίζουν να παραδίδονται σωληναγωγοί στα λιμάνια της Καβάλας, της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης. Μέχρι στιγμής, περίπου 66% από το σύνολο των 32.000 σωληναγωγών που θα χρειαστούν για την κατασκευή των 550 χλμ. του ελληνικού τμήματος του ΤΑΡ έχουν παραληφθεί.
Στην Αλβανία, έχουν καθαριστεί και διαμορφωθεί περίπου 109 χλμ. κατά μήκος της όδευσης, έχουν ενωθεί 95 χλμ. και συγκολληθεί 78 χλμ., ενώ περί τα 58 χλμ έχουν καλυφθεί με χώμα.
Αυτό σημαίνει ότι σε Ελλάδα και της Αλβανία έχει καθαριστεί και διαμορφωθεί σχεδόν το 50% του διαδρόμου κατασκευής του ΤΑΡ (περίπου 380 χλμ. από τα συνολικά 765). Επιπλέον, έχουμε συγκολλήσει περισσότερο από το 35% των χαλύβδινων σωληναγωγών, ενώ το 20% εξ αυτών βρίσκεται ήδη στο έδαφος.
Στην Ιταλία, σε συνέχεια της Ενιαίας Άδειας που εξέδωσε το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών στις 20 Μαΐου 2015, ο ΤΑΡ συνεχίζει την πρόοδο του σε ό,τι αφορά δευτερεύουσες δραστηριότητες. Το καλοκαίρι του 2016 διεξήγαγε έρευνες μη εκραγέντων πυρομαχικών (UXO) και αρχαιολογικές μελέτες, καθώς και φυτοϋγειονομική επεξεργασία (ψεκασμός ελαιόδενδρων κατά μήκος της όδευσης του ΤΑΡ, προετοιμάζοντάς τα για τη μετακίνησή τους). Σε συνδυασμό με τις γεωλογικές μελέτες στην παραλία της San Foca και της ενδημικής μακκίας βλάστησης, έχει ολοκληρωθεί κάθε προετοιμασία για την κατασκευή του μήκους 1,5 χλμ. μικρο-τούνελ εντός του έτους.
Ο ΤΑΡ έχει λάβει σημαντική υποστήριξη από τις κυβερνήσεις και τις αρμόδιες αρχές των τριών φιλοξενουσών χωρών – υποστήριξη καίρια για την επιτυχή πρόοδο του έργου. Και είμαστε ευγνώμονες για τη συνεργασία και τη συνεχιζόμενη υποστήριξή τους.
Σε πιο τοπικό επίπεδο στην Ιταλία, η διαδικασία αδειοδότησης σημειώνει κάποιες καθυστερήσεις λόγω του χρόνου που απαιτεί το περιφερειακό σύστημα αδειών. Είμαστε βέβαιοι, ωστόσο, ότι οι δραστηριότητες του ΤΑΡ στην περιοχή θα συνεχιστούν βάσει πλάνου.
Καταβάλλονται προσπάθειες για την ανάκαμψη ανταγωνιστικών έργων του ΤΑΡ στην περιοχή. Πιστεύετε ότι υπάρχει χώρος για ανταγωνισμό; Πιστεύετε ότι μπορούν να αποτελέσουν απειλή για το σχέδιό σας;
Ο ΤΑΡ δεν σχολιάζει άλλα συστήματα αγωγών.
Σε ό,τι αφορά το δικό μας στόχο, ο ΤΑΡ ως έργο δεσμεύεται από μακρόχρονη συμφωνία μεταφοράς φυσικού αερίου, διάρκειας 25 ετών, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί έργο στρατηγικής σημασίας για την Ευρώπη και την ενεργειακή της διαφοροποίηση και ασφάλεια.
Σε αυτό το πλαίσιο και ως το ευρωπαϊκό σκέλος του εκτεταμένου Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, ο ΤΑΡ δεσμεύεται πλήρως να κατασκευάσει αγωγό μήκους περίπου 880 χλμ. που θα μεταφέρει φυσικό αέριο –αρχικά 10 δισ. κυβικά μέτρα το χρόνο– από το κοίτασμα Shah Deniz II της Κασπίας Θάλασσας στην Ευρώπη, μέσω Ελλάδας, Αλβανίας και Ιταλίας.
*EBR με EurActiv.gr