Πάνω από οκτώ χρόνια έχουν μεσολαβήσει από τότε που υπεγράφη η αρχική συμφωνία για την αναβάθμιση του Ευρωπαϊκού Αριθμού Εκτάκτων Αναγκών (112)
Οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις στο Δημόσιο, οι συνήθεις κωλυσιεργίες στην εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων και, σύμφωνα με τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας (ΓΓΠΠ), τα κενά και οι παραλείψεις στην αρχική συμφωνία για την υλοποίηση του έργου έχουν ως αποτέλεσμα ο Ευρωπαϊκός Αριθμός Εκτάκτων Αναγκών στην Ελλάδα να παραμένει εκτός λειτουργίας.
του
Γιάννη Σουλιώτη
Ωστόσο, η σχετική εφαρμογή, που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την έγκαιρη εκκένωση των οικισμών σε Νέο Βουτζά, Μάτι και Ραφήνα, δεν έχει τεθεί σε λειτουργία.
Οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις στο Δημόσιο, οι συνήθεις κωλυσιεργίες στην εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων και, σύμφωνα με τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας (ΓΓΠΠ), τα κενά και οι παραλείψεις στην αρχική συμφωνία για την υλοποίηση του έργου έχουν ως αποτέλεσμα ο Ευρωπαϊκός Αριθμός Εκτάκτων Αναγκών στην Ελλάδα να παραμένει εκτός λειτουργίας.
Το θέμα ανέδειξαν σε δημόσιες τοποθετήσεις τους στελέχη της Ν.Δ., ήδη από την επομένη της καταστροφικής πυρκαγιάς στο Μάτι. Επεσήμαναν ότι ο τηλεφωνικός αριθμός 112 θα έδινε τη δυνατότητα σε όλους ανεξαιρέτως τους κατόχους κινητών τηλεφώνων στην περιοχή που απειλούνταν από τη φωτιά να ειδοποιηθούν για τον κίνδυνο που διατρέχουν και να λάβουν οδηγίες με γραπτό μήνυμα.
Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν χθες, η αρχική συμφωνία για την ενεργοποίηση του τριψήφιου αριθμού έκτακτης ανάγκης υπεγράφη από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και την Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ) τον Ιούλιο του 2010. Το έργο ήταν ενταγμένο στο ΕΣΠΑ της περιόδου 2007-2013 και, σύμφωνα με την προγραμματική συμφωνία, αποσκοπούσε στη «βέλτιστη διαχείριση περιστατικών έκτακτης ανάγκης».
Παρά την κρισιμότητα του έργου ωστόσο, η τελική σύμβαση ανάμεσα στη Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ) και την ανάδοχο εταιρεία (ΟΤΕ Α.Ε.) υπεγράφη τέσσερα χρόνια αργότερα και συγκεκριμένα τον Ιούλιο του 2014.
Σύμφωνα με μία εκδοχή, απαιτήθηκαν χρονοβόρες διαδικασίες έως ότου καθοριστούν οι τεχνικές προδιαγραφές του έργου και ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για την ανάδειξη αναδόχου. Δύο χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης, τον Φεβρουάριο του 2016, η ΚτΠ αποφάσισε να θέσει σε αναστολή τη σύμβαση, καθώς το έργο ήταν αδύνατον να ολοκληρωθεί εντός της προβλεπόμενης χρονικής περιόδου 2007-2013.
Σύμφωνα με τη Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας, ένας από τους λόγους που το έργο ήταν αδύνατον να υλοποιηθεί εντός χρονοδιαγράμματος ήταν το γεγονός ότι στην αρχική σύμβαση δεν είχαν προβλεφθεί τα κονδύλια για τη διαμόρφωση χώρων που θα φιλοξενούσαν την υποδομή του 112.
Έντεκα μήνες αργότερα, στα τέλη Δεκεμβρίου 2016, το έργο εντάχθηκε στο νέο πρόγραμμα χρηματοδότησης 2014-2020, ωστόσο ούτε τότε η «περιπέτειά» του πήρε τέλος. Γιατί; Δεν είχαν προβλεφθεί οι απαιτούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις σύμφωνα με τις οποίες οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας υποχρεώνονταν να στέλνουν μηνύματα έκτακτης ανάγκης στους κατοίκους περιοχών που βρίσκονται υπό απειλή.
Μεσολάβησε άλλο ένα εξάμηνο, έως ότου η ΓΓΠΠ προωθήσει τον Αύγουστο του 2017 τη νομοθετική ρύθμιση, ενώ η νέα, τροποποιημένη, σύμβαση υπεγράφη τον Φεβρουάριο του 2018. Η πρόβλεψη πλέον είναι ο Ευρωπαϊκός Αριθμός Εκτάκτων Αναγκών να τεθεί σε λειτουργία στις αρχές του 2019.