Από το δελτίο του Τομέα Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης της Ελληνικής Εταιρίας Διοίκησης Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ) παραθέτουμε τη συνέντευξη που παραχώρησε ο πρώην υπουργός και υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων κ. Παύλος Γερουλάνος.
Ερώτηση: Μπορεί κατά τη γνώμη σας η Τοπική Αυτοδιοίκηση να συμβάλει στην αντιμετώπιση της σημερινής κρίσης, την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική ανάταξη της χώρας; Με ποιο τρόπο;
Η Αθήνα θα βγει από την κρίση όταν θα υπάρχει ένα σοβαρό αναπτυξιακό σχέδιο για την πόλη. Εμείς θέλουμε να δώσουμε έμφαση στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, και έχουμε βάλει στην ατζέντα τρεις ομάδες: τους νέους που ασχολούνται με την τεχνολογία, ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας που ασχολούνται με παραδοσιακά επαγγέλματα που μπορούν να επωφεληθούν πολύ αν έρθουν σε μεγαλύτερη επαφή με τα τουριστικά ρεύματα, και τις ΚΟΙΝΣΕΠ (κοινωνικές επιχειρήσεις).
Πρακτικές όπως οι επιδοτήσεις ενοικίων σε συγκεκριμένες επιχειρηματικές ομάδες και περιοχές και η διευκόλυνση της επαφής με τους τουρίστες, μπορούν να βοηθήσουν την Αθήνα. Ταυτόχρονα, έχει γίνει στο δήμο σημαντικό έργο στην κοινωνική πολιτική και οι δομές που ρίχνουν το βάρος στους αδύναμους συμπολίτες μας πρέπει να συνεχίσουν τη δράση τους και να ενισχυθούν.
Ερώτηση: Πώς πρέπει να οργανωθούν οι ΟΤΑ και να βελτιωθεί το μάνατζμεντ των υπηρεσιών τους, ώστε να αναβαθμιστεί η παροχή υπηρεσιών στους πολίτες και τις επιχειρήσεις; Πώς μπορούν να συμβάλουν οι σύγχρονες μέθοδοι και τεχνολογίες;
Θεωρώ ότι για να γίνει η Αθήνα μια «έξυπνη» πόλη, δεν αρκεί απλώς να ψηφιοποιήσουμε τις υπηρεσίες. Πρέπει να εμπλέξουμε τους πολίτες σε μια διαδικασία που βελτιώνει ουσιαστικά την καθημερινότητά τους και δημιουργεί πλούτο για την πόλη και εμάς τους ίδιους. Αυτά είχα την χαρά να συζητήσω προσφάτως με τον Δήμαρχο του Τελ Αβίβ, που είναι μια πόλη - πρότυπο στην αξιοποίηση των έξυπνων τεχνολογιών.
Ταυτόχρονα, η έμφαση που πρέπει να δοθεί στην Αθήνα είναι στο να μην είναι αποσπασματική η δράση των υπηρεσιών του δήμου. Όταν δεν συντονίζονται αποτελεσματικά οι υπηρεσίες μεταξύ τους, για να παράξουν μια ολιστική προσέγγιση για την καθημερινότητα του πολίτη, ξεκινάνε τα προβλήματα.
Από την ολοκληρωμένη αντιμετώπιση των πολιτών τρίτης ηλικίας, πχ, με πολιτικές που ενώνουν τις δράσεις των υπηρεσιών όπως είναι οι Λέσχες Φιλίας και τα Κοινωνικά Ιατρεία, μέχρι το να συντονίζεται η υπηρεσία Πρασίνου με την υπηρεσία Καθαριότητας, έτσι ώστε να μαζεύονται τα κλαδιά από τα δέντρα μόλις κοπούν και να μη μένουν για βδομάδες παρατημένα στο πεζοδρόμιο.
Ό,τι κάνουμε θα έχει πάντα έναν κοινό παρονομαστή: Την καλύτερη εξυπηρέτηση του δημότη και την πάταξη της αχρείαστης γραφειοκρατίας που μας ταλαιπωρεί.
Ερώτηση: Υπάρχουν συνταγματικά και νομικά εμπόδια που δυσκολεύουν την Τοπική Αυτοδιοίκηση να ασκήσει αποτελεσματικά το ρόλο της; Εάν ναι, τι προτείνετε για την αντιμετώπισή τους;
Ξεκάθαρα ναι. Πολλοί δεν ξέρουν ότι για δρόμους ή εγκαταστάσεις μέσα στα όρια της Αθήνας, συχνά ο δήμος δεν έχει καν την αρμοδιότητα να παρέμβει. Ωστόσο, πιστεύω ότι ο δήμαρχος πρέπει να λειτουργεί ως «ακτιβιστής». Για παράδειγμα, υπάρχει μια γέφυρα στον Άγιο Νικόλαο που έχει τεθεί σε αχρηστία, και έχει μετατραπεί σε πεδίο κάθε λογής ανομίας.
Θεωρητικά, δεν είναι στην αρμοδιότητα του δήμου, αν και δεν υπάρχει και σαφής απάντηση σε ποιον φορέα υπάγεται η αρμοδιότητα της. Προσωπικά θεωρώ ότι εκεί κάνεις όλες τις απαραίτητες ενέργειες για να λύσει το θέμα το κεντρικό κράτος, αλλά αν ο καιρός περνάει και το θέμα δεν λύνεται, προχωράς και το λύνεις μόνος σου. Δεν κάθεσαι να περιμένεις για πράγματα που δεν θα γίνουν ποτέ.
Ερώτηση: Ποιες επιτυχημένες πρωτοβουλίες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης θεωρείτε ως χρήσιμες καλές πρακτικές;
Πρέπει να αρχίσουμε να μαθαίνουμε από τα σωστά και τα λάθη που κάνουμε. Πριν κάνουμε οποιαδήποτε ανάπλαση, πρέπει να δούμε, για παράδειγμα, την ανάπλαση που έγινε στο Εμπορικό Τρίγωνο, που αποτελεί ένα ιδιαιτέρως αισιόδοξο δείγμα δημοτικής παρέμβασης σε μια περιοχή. Στα Τρίκαλα, επίσης, η ηλεκτρονική εξυπηρέτηση των δημοτών είναι σε πολύ υψηλό επίπεδο και αυτό γλιτώνει τους πολίτες από τη γραφειοκρατία, ενώ παράλληλα εξοικονομεί πόρους για τον Δήμο.
Στη Θεσσαλονίκη μέσα σε λίγα χρόνια ο Γιάννης Μπουτάρης κατάφερε να προσελκύσει νέες κατηγορίες τουριστών στην πόλη και να στηρίξει σημαντικά έτσι την τοπική οικονομία. Σε αρκετούς Δήμους βλέπουμε να δημιουργείται μια «κοινωνική ομπρέλα» που προστατεύει τους δημότες που βρίσκονται σε ανάγκη.
Παραδείγματα καλών πρακτικών υπάρχουν και στο εξωτερικό, όπως το Τελ Αβίβ που ανέφερα παραπάνω, με το πώς αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες ή η Βαρκελώνη με το πως αντιμετωπίζει το Airbnb.
Το θέμα λοιπόν είναι να δούμε αυτές τις χρήσιμες καλές πρακτικές, να εξετάσουμε το πώς και ποιες μπορούν να έχουν εφαρμογή στην Αθήνα και προφανώς να τις κάνουμε πράξη...